Polttarit ja kulujen jakaminen. Neuvoja, kiitos.

  • Viestiketjun aloittaja Kaaso
  • Ensimmäinen viesti
Kaaso
Olen sisareni kaasona ja polttarit pidettiin jo. Polttareiden kuluja ei ole vielä jaettu, koska en ole keksinyt tasa-arvoista maksutapaa.

Eli kaksipäiväisistä polttareista yksi osallistuja osallistui vain perjantai-illan tapahtumiin, muttei jäänyt mökille yöksi eikä osallistunut lauantain tapahtumiin. Olisiko reilua, että hän maksaisi osan myös lauantain tapahtumista, mutta ei mökin kustannuksista?

Yksi henkilö haluaisi osallistua kustannuksiin, mutta hän ei osallistunut millään tavalla edes polttareiden suunnitteluun. Mikä olisi sopiva maksuosuus hänelle? Olisiko reilua, jos hän maksaisi morsiamen kustannukset molemmilta päiviltä tasan jaettuna, mutta ei esimerkiksi mökillä kulutettuja ruokia ja juomia, mitä me muutkin osallistujat olemme syöneet?

Entäs kuinka voisin huomioida tämän "osallistumisen". Riittääkö nimi polttarikansioon vai pitäisikö hänestäkin olla kansiossa joku valokuva?
 
jepss
Lasket kaikki kulut yhteen ja jaat sen kaikkien kesken. Nämä kannattaisi sopia jo ennen polttareita! Jokainen sitten osallistuu tai ei osallistu, nyt joku saattaa jälkikäteen alkaa nillittämään että mutku mä olin vaan lauantaina ja mä en ollenkaan ja mä vaan puoleen yöhön jnejnejne. Polttarikansioon poissaolleet voi mainita ihan tyyliin "Hengessä mukana: Laura".
 
viera.s
Siltä joka ei osallistunut polttareihin mutta haluaa silti kuluihin osallistua, kysyt tietysti itseltään, mitä hän haluaa maksaa. Kaikki perustuu hänen tahtoonsa, koska muutenhan reilua olisi ettei hän maksa mitään. Hän voisi joko sponsoroida jonkin ohjelmaosuuden (jolloin hänet voisi merkitä polttarikansioon ao osuuden sponsoriksi tms.) tai sitten hän voisi maksaa saman mitä muutkin. Tai vähemmän, jos ei halua niin paljon maksaa. Kysy häneltä!

Vain yhtenä päivänä osallistuneelta perisin osuuden vain sen päivän kuluista. Paitsi jos hän haluaa maksaa myös lauantain ohjelmasta osuuden, sitäkin voisit kysyä ihan ihmiseltä itseltään.
 
viera.s
Lasket kaikki kulut yhteen ja jaat sen kaikkien kesken. Nämä kannattaisi sopia jo ennen polttareita! Jokainen sitten osallistuu tai ei osallistu, nyt joku saattaa jälkikäteen alkaa nillittämään että mutku mä olin vaan lauantaina ja mä en ollenkaan ja mä vaan puoleen yöhön jnejnejne. Polttarikansioon poissaolleet voi mainita ihan tyyliin "Hengessä mukana: Laura".
Joo, minäkin kaasona sovin etukäteen nämä, mutta yhdeltä joka jäi pois merkittävästä osasta päivää, ei peritty koko kuluosuutta. Siis toki nämä jotka oli koko ajan mukana, mutta ei vain halunneet osallistuja johonkin juttuun, maksoivat silti normaalin osuuden. Samoin kuin ne, jotka liittyi mukaan hieman myöhemmin, ihan ensimmäinen ohjelmanumero ei kuitenkaan ollut kovin kallis, enkä minä nyt mitään muutaman euron eroja laskenut eikä sellaista vaadittukaan.

Mutta sellainen joka lähti jo päivällä pois eikä osallistunut mihinkään kalliimpiin juttuihin, sai kyllä maksaa vähemmän. Oli vielä niin pienituloinen ihminen, että olisi varmaan jäänyt kokonaan pois jos olisi velvoitettu maksamaan koko osuus, enkä minä sitä tahtonut. Morsian kuitenkin halusi hänet mukaan ja jos hän olisi jäänyt kokonaan pois, olisi muiden osuus kasvanut, joten oli järkevää vähän joustaa.
 
"vieras1"
Miksi ihmeessä ette sopineet maksuista ja keränneet rahaa etukäteen? Varaudu siihen, että vaikka kuinka oikeudenmukaisesti koettaisit kulut jakaa, ihmiset alkavat nillittää "mä en syönyt juustoja/mä en juonut alkoholia/mä nukuin tosi huonosti niin en maksa siitä mökistä/se ohjelma ei ollut sovittu niin en maksa sen osuutta" ja nekin joille sovittu summa käy, venyttävät maksua koska "lomarahat meni keittiöremppaan"

Onnea vaan ;)
 
jepsss
Joo, minäkin kaasona sovin etukäteen nämä, mutta yhdeltä joka jäi pois merkittävästä osasta päivää, ei peritty koko kuluosuutta. Siis toki nämä jotka oli koko ajan mukana, mutta ei vain halunneet osallistuja johonkin juttuun, maksoivat silti normaalin osuuden. Samoin kuin ne, jotka liittyi mukaan hieman myöhemmin, ihan ensimmäinen ohjelmanumero ei kuitenkaan ollut kovin kallis, enkä minä nyt mitään muutaman euron eroja laskenut eikä sellaista vaadittukaan.

Mutta sellainen joka lähti jo päivällä pois eikä osallistunut mihinkään kalliimpiin juttuihin, sai kyllä maksaa vähemmän. Oli vielä niin pienituloinen ihminen, että olisi varmaan jäänyt kokonaan pois jos olisi velvoitettu maksamaan koko osuus, enkä minä sitä tahtonut. Morsian kuitenkin halusi hänet mukaan ja jos hän olisi jäänyt kokonaan pois, olisi muiden osuus kasvanut, joten oli järkevää vähän joustaa.
Kyllä meilläkin usein on tehty niin, että jos joku ilmoittaa etukäteen että en osallistu, mutta olen halukas maksamaan x summan kuluista niin tottakai se on käynyt. Mutta jälkikäteen on vähän hankalaa lähteä sitten jakamaan niitä kuluja jokaiselle erikseen, kun sitten ilmaantuu juuri näitä "mä en juonut ollenkaan ja mä en tullut baariin jne". Ehkä ap:na kysyisin siltä joka ei osallistunut että millä summalla hän haluaa osallistua, ja lopun kulun jakaa sitten muiden kesken tasan.
 
Kaaso
:D

Luulen kyllä, että saadaan sovittua maksuista ihan kivasti. Olimme etukäteen sopineet, että tavoitteena olisi pitää kustannukset noin 50-100€ per osallistuja + omat ruokailu- ja juomakulut. Näissä tapahtumissa osa oli vähän säävarauksella suunniteltuja, joten osa olisi saattanut peruuntua. Tämän takia hinnoista ei sovittu tarkemmi etukäteen.

Kiitos vielä kaikille.
 

Yhteistyössä