Rahattomuus on sieltä ja syvältä

  • Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"kyllästynyt"
Kateellisena vaan seuraan sivusta, kun tuttavat vaikka nyt matkustelee, ostelee kaupasta suunnilleen mitä haluavat, asunto löytyy ja samoin auto ja elintasoa on. Ja nämä ovat siis perheellisiä ihmisiä.

Ja minulla, yksinelävällä sinkulla rahat riittää vuokrayksiöön ja päivittäiseen elämiseen, johon ei todellakaan kuulu mitkään shoppailut ja maksulliset harrastukset ja muu sellainen.

"No, hanki paremmin palkattua työtä" -olen kuullut usein. Mutta eipä ole onni vielä potkaissut tuolla saralla.
 
Username
Näin se menee. Yleensä se paremminpalkattu homma on vieläpä helpompaa, reilusti helpompaa.
Lässyttäkää mitä lässytätte, mutta tässäkohtaa oikeasta työnteosta on 2 eriävää mielipidettä; kermaperse ja duunari.
 
Duunarit.
No me ollaan ihan duunareita. Mä kotiäiti tällä hetkellä ja mies on duunari. Säästöjä on n. 7000e. Luottokortteja 2, mitä ei ole käytetty ollenkaan. Autoa ei ole. Eikä maksullisia harrastuksia. Katsotaan mitä ostetaan, eikä matkustella. Voitaishan me matkustellla ja shoppailla.. mutta sitten ei saataisi säästöön ja näin. Valintoja.
 
Duunarit.
Kahdella ihmisellä on helpompaa, kun voi puolittaa kaikki asumiseen menevät ja muutkin pakolliset yhteisen kulut. Jää enemmän pelivaraa.
No enpä tiedä kyllä. Meillä on ainakin vuokra 4 kertaa isompi kuin yksin asuessa. Ruokakulut kolminkertaistunut. Vesilasku myös, samoin sähkö. Meillä on ainakin vähemmän pelivaraa kuin sinkkuna. Ehkä jos asuisi pienemmässä eikä olisi lapsia..
 
ap.
Ei se paremmin palkattu duuni sun luo tule. Koulutus kannattaa, on sillä hyvin palkatulla duunarillakin koulutus.
Kyllähän tästä lähtisi opiskelemaan vaikka heti, jos vain olisi varaa siihen. Ja on se tietysti myönnettävä myöskin, että tällä hetkellä ajatus siitä, että sitä löytäisi itsensä uudestaan kituuttamassa opintotuella ja elämässä jossain solukämpässä 20-v bilettäjäopiskelijoiden keskellä ei oikein houkuttele. (etenkään kun tuo taloudellinen uhraus ei edes millään tavalla takaa sitä työllistymistä sitten myöhemmin)
 
"hmmm"
Kyllähän tästä lähtisi opiskelemaan vaikka heti, jos vain olisi varaa siihen. Ja on se tietysti myönnettävä myöskin, että tällä hetkellä ajatus siitä, että sitä löytäisi itsensä uudestaan kituuttamassa opintotuella ja elämässä jossain solukämpässä 20-v bilettäjäopiskelijoiden keskellä ei oikein houkuttele. (etenkään kun tuo taloudellinen uhraus ei edes millään tavalla takaa sitä työllistymistä sitten myöhemmin)
Tolla asenteella et ainakaan koskaan pääse paremmin palkattuihin duuneihin. Itse olen lääkäri, samoin mieheni, ja varmaan monen silmissä saattaa näyttää siltä että elintaso on korkea. Olemme kuitenkin joutuneet tekemään pitkän työn tämän kaiken eteen, välillä elämään hyvin niukastikin ja erityisesti tekemään valintoja jotka silloin ei aina tuntuneet niin mukavalta (kuten istumaan pitkää päivää kirjastossa päntäten kun olisi voinut bailatakin). Ongelma on se, että suomessa liki kaikilla olisi mahdollisuus parempaan mutta yleensä se tahtotila vain puuttuu, on helpompi tyytyä nykyiseen elämään ja valittaa..
 
Paljon
Jää asumisen jälkeen elämiseen?Itse aina mietin,että jos yksin eläisin ei kyllä paljon rahaa kuluisi,kun nyt perheessä 7henkeä:)Tulot on pienet ja jatkuvasti saan kuulla miten meillä on varaa matkustaa,ostetaan kyllä kaikki tarpeellinen ja harrastuksiakin on kaikilla,mutta silti jää säästöön.
 
hyvin toimeentuleva
Aloitus kertoo hyvin suomalaisesta ongelmasta. Ollaan kateellisia ja valitetaan omaa elämää, eikä kuitenkaan olla valmiita uhraamaan mitään paremman toimeentulon eteen. Toisaalta on selvää, että kaikki suomalaiset eivät voi olla hyvätuloisia. Mutta sen toinen puoli ei voi olla se, että paremmin toimeentulevilta olisi ikuinen oikeus tasata tulot niille, jotka eivät vaivaudu omaa elämäänsä rakentamaan.
 
mä...
Kyllähän tästä lähtisi opiskelemaan vaikka heti, jos vain olisi varaa siihen. Ja on se tietysti myönnettävä myöskin, että tällä hetkellä ajatus siitä, että sitä löytäisi itsensä uudestaan kituuttamassa opintotuella ja elämässä jossain solukämpässä 20-v bilettäjäopiskelijoiden keskellä ei oikein houkuttele. (etenkään kun tuo taloudellinen uhraus ei edes millään tavalla takaa sitä työllistymistä sitten myöhemmin)
Eli kaikki onkin asenteesta kiinni. Itse lähdin opiskelemaan ammattikorkeaan työttömyysetuudella. Ei tämä häävin paljon ole mutta pärjätään muutama vuosi. Sitten onkin tilanne PALJON parempi. Ja ihan normaalissa rivitaloasunnossa asutaan eikä missään opiskelijaboksissa.
 
ap.
[QUOTE="hmmm";30130166]Tolla asenteella et ainakaan koskaan pääse paremmin palkattuihin duuneihin. Itse olen lääkäri, samoin mieheni, ja varmaan monen silmissä saattaa näyttää siltä että elintaso on korkea. Olemme kuitenkin joutuneet tekemään pitkän työn tämän kaiken eteen, välillä elämään hyvin niukastikin ja erityisesti tekemään valintoja jotka silloin ei aina tuntuneet niin mukavalta (kuten istumaan pitkää päivää kirjastossa päntäten kun olisi voinut bailatakin). Ongelma on se, että suomessa liki kaikilla olisi mahdollisuus parempaan mutta yleensä se tahtotila vain puuttuu, on helpompi tyytyä nykyiseen elämään ja valittaa..[/QUOTE]

Kyllä minä opiskellut olen, että ei tässä siitä ole kyse. Kovasti kehuivat esitteet ja opettajat aikoinaan , että kuinka kyseessä on suunnilleen varmasti työllistävä ja tulevaisuuden ala. No, se todellisuus osoittautui sitten ihan toisenlaiseksi.

Ja jotenkin jäi tuon jälkeen melkoinen epävarmuus sitä omaa valintakykyä kohtaan. Että mitä jos taas uudelleen löytäisin opiskelemasta jotain, ja jälleen kerran valinta osoittautuu virheeksi ja töitä ei löydykään.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30130199:
Eli kaikki onkin asenteesta kiinni. Itse lähdin opiskelemaan ammattikorkeaan työttömyysetuudella. Ei tämä häävin paljon ole mutta pärjätään muutama vuosi. Sitten onkin tilanne PALJON parempi. Ja ihan normaalissa rivitaloasunnossa asutaan eikä missään opiskelijaboksissa.
Mitä, mitä... Nyt heräsi uteliaisuus, että millä kriteereillä tuo onnistuu. Kun minulla on ollut se käsitys, että opiskelija ei työttömyysetuutta saa missään tilanteessa (ja tästä ei jousteta)
 
"nainen"
[QUOTE="kyllästynyt";30130074]

"No, hanki paremmin palkattua työtä" -olen kuullut usein. Mutta eipä ole onni vielä potkaissut tuolla saralla.[/QUOTE]

Kaikkia ihmisiä ei ole siunattu älyllä ja taloustaidoilla. Ei sille voi mitään.
Elintason eteen yleensä pitää tehdä töitä: hankkia koulutus tai ryhtyä yrittäjäksi. Lisäksi ne rahat pitää laittaa tekemään työtä eli hankkia korkoa korolle.
Ei kaikille voi antaa samaa elintasoa.
 
ap.
Aloitus kertoo hyvin suomalaisesta ongelmasta. Ollaan kateellisia ja valitetaan omaa elämää, eikä kuitenkaan olla valmiita uhraamaan mitään paremman toimeentulon eteen.
No, en tiedä muista suomalaisista, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että jos lähtisin uhraamaan jotain paremman toimeentulon eteen, niin haluaisin myös uskoa siihen, että se oikeasti kannattaa, ja että tilanne ei muutu vain vieläkin huonommaksi.
 
ap.
[QUOTE="nainen";30130224]Kaikkia ihmisiä ei ole siunattu älyllä ja taloustaidoilla. Ei sille voi mitään.
Elintason eteen yleensä pitää tehdä töitä: hankkia koulutus tai ryhtyä yrittäjäksi. Lisäksi ne rahat pitää laittaa tekemään työtä eli hankkia korkoa korolle.
Ei kaikille voi antaa samaa elintasoa.[/QUOTE]

No kiitos vaan.

Kerropas nyt vielä, että miten tällainen tavallinen ihminen muuttuu tuollaiseksi kaikessa onnistuvaksi ja kaiken osaavaksi talousneroksi.
 
tietääkseni
Harkinnanvaraista on tuo ja max 2v eli ei sillä amk-tutkintoa kokonaan saa opiskeltua. Ihmettelen, että millä sen lopun sitten saa tehtyä???
Ymmärtääkseni kyse onkin keskeneräisiksi jääneiden opintojen loppuunsaattamisesta. Kun ihminen jää työttömäksi, hän voi saada joissain tapauksissa opiskella työttömyystuella sen keskenjääneen tutkinnon loppuun.
 
jotain tarttis tehrä
No kiitos vaan.

Kerropas nyt vielä, että miten tällainen tavallinen ihminen muuttuu tuollaiseksi kaikessa onnistuvaksi ja kaiken osaavaksi talousneroksi.
Eiväthän muutkaan juuri sen kummempia ole, he vain ovat yrittäneet ja jaksaneet tehdä töitä elämänsä parantamiseksi. Onnella on todella vähän tekemistä tämän kanssa. Epäonnella joskus jonkun verran, mutta onko sinulla kyse siitä, että epäonni olisi kohdannut sinua?
 
mä...
Mitä, mitä... Nyt heräsi uteliaisuus, että millä kriteereillä tuo onnistuu. Kun minulla on ollut se käsitys, että opiskelija ei työttömyysetuutta saa missään tilanteessa (ja tästä ei jousteta)
Tätä voit saada pariksi vuodeksi, jos olet työtön. Itse järjestin (opon avustuksella) opintoni siten, että opiskelen ilman lomia nyt kaksi vuotta aika tiiviillä tahdilla ja teen opintoihin kuuluvat harjoittelut sitten, kun tuo raha on käytetty. Harjoittelut teen palkallisina ja rahoitan loput opinnot sillä. Hyödynnän myös etäopintoja.
 
mä...
Alkuperäinen kirjoittaja tietääkseni;30130239:
Ymmärtääkseni kyse onkin keskeneräisiksi jääneiden opintojen loppuunsaattamisesta. Kun ihminen jää työttömäksi, hän voi saada joissain tapauksissa opiskella työttömyystuella sen keskenjääneen tutkinnon loppuun.
Ei pidä paikkaansa. Ihan uudet opinnot aloitin.
 

Yhteistyössä