miksi ei vain voisi joskus olla tarpeeksi rahaa?

  • Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"epätoivoinen"
tässä on jo pitkään miehen kanssa eletty suoraan sanottuna kädestä suuhun, eli kaikki raha mikä tulee, menee laskuihin ja ruokaan..

ollaan molemmat töissä, pienet palkat molemmilla ja yksi lapsi..

tämmöinen on tosi kuluttavaa, olisi joskus kiva tehdä jotain mukavaa ilman viikkojen suunnittelua että miten rahat riittäisi edes yhden yön reissuun jonnekkin!

oon suoraan sanottuna kateellinen joka viikonloppu lotto yms voittajille, yksi arvonta ja rahahuolet tiessään!

itse en edes rahojani lottoihin laita.. joten en voi voittaa.

joskus aina leikittelen ajatuksella että jos voittaisin, niin kenelle rahaa antaisin. esim pienituloiselle perheelle yks 1000e on tosi iso raha, poistaisi monta huolta..

noh, ehkä joskus vielä meilläkin tilanne ettei joka euroa ja senttiä tarvii laskea..

kiitos ja anteeksi purnaukseni.

ja jos lukijoissa on lottovoittajia niin antakaa ihmeessä joillekkin pienituloisille vähän omistanne!
 
fbhj
No mitä vinkkejä si tä voi antaa jos pieni tulo ja elämä maksaa?

Pienestä tuloista-vuokra-sähkö-ruoka (joka sekin lasketaan tarkkaan) ja rahaa ei jää ja saa kitkutella.

Miten tohon enää vinkkejä voi antaa? Nipistä vuokrasta? Joopa-joo
 
niin no
En voi uskoa että on kovin pienet tulot jos kuitenkin molemmat vanhemmat töissä ja vain yksi lapsi. Monet pärjää vaikka vaan toinen käy töissä eikä ole isopalkkainen.
 
"epätoivoinen"
niinpä, niin sitä luulis että pärjäis ku molemmat töissä mutta tiukkaa tekee oikeasti. ylimääräiseen ei oikeasti oo yhtään rahaa, viikon ruuat pitää suunnitella hyvin etukäteen että piisaa..
 
hmph
Voisitteko luopua autosta, tai edes toisesta? Käyttäkää kestovaippoja, alkaa juoko, älkää ostaja limuja jne. Älkää polttako... Kyllä on aina mistä säästää..

Meillä mies oli ihan normaali tuntipalkkalainen, ja tienasi reilusti alle 2000e kuussa ja silti mä pystyin olla kotiäitinä, ilman mitään asumistukia/sossunavustuksia jne.
 
niin no
Voisitteko luopua autosta, tai edes toisesta? Käyttäkää kestovaippoja, alkaa juoko, älkää ostaja limuja jne. Älkää polttako... Kyllä on aina mistä säästää..

Meillä mies oli ihan normaali tuntipalkkalainen, ja tienasi reilusti alle 2000e kuussa ja silti mä pystyin olla kotiäitinä, ilman mitään asumistukia/sossunavustuksia jne.
Meillä oli sama tilanne ja maksettiin asuntolainaa plus muita asumiskuluja n 800€/kk.
 
"epätoivoinen"
niin ja tiiämme kyllä miten pärjätä näillä tuloilla, pointti olikin se että olisi ihanaa kun ei joskus TARVISI laskea joka senttiä.. :p kun voisi vaan sanoa että nyt lähdetään yöksi kylpylään mutta ei, seki pitää tarkkaan laskea jos meinataan mennä.

se ettei aina tarvisi laskea ja säästää
 
niin no
[QUOTE="epätoivoinen";30130991]meillä vain yksi auto, se on pakko pitää. itse en käytä lainkaan alkoholia enkä polta. mies käyttää alkoa ehkä kerran 2kk aikana..[/QUOTE]

Mihin rahanne sitten kuluvat?
 
"vieraana"
It's not what you make its what you keep.

Ei ole kyse siitä että miten isot on tulot, isoistakin tuloista voi saada kaiken kulumaan. Tärkeintä on se että säästää edes vähän. Tietämättä teidän tilannetta en osaa neuvoa tarkemmin kuin että aina kun sitä palkkaa tai lapsilisä tulee, siirrä pieni summa säästötilille johon sulla ei ole korttia. Vaikka 10 euroa kerrallaan. Tämä on tärkeää tehdä ihan ensimmäisenä, suhtautua siihen kuin se olisi yksi niistä pakollisista laskuista.
 
hmph
[QUOTE="epätoivoinen";30130997]niin ja tiiämme kyllä miten pärjätä näillä tuloilla, pointti olikin se että olisi ihanaa kun ei joskus TARVISI laskea joka senttiä.. :p kun voisi vaan sanoa että nyt lähdetään yöksi kylpylään mutta ei, seki pitää tarkkaan laskea jos meinataan mennä.

se ettei aina tarvisi laskea ja säästää[/QUOTE]


Siihen on pari keinoa

A) hankkikaa paremmat työpaikat

B) opiskelkaa että saatte ne paremmat työt

C) lototkaa

D) muuttakaa halvempaa ja luopukaa niistä mitä "teidän pitäisi saada".

Kukaan ei tule antamaan teille rahaa (paitsi ehkä perintöä), ja teidän itse pitää tehdä elämästä sellasta kuin haluatte. Jos rahat ei riitä kylpylään, sitten ette käy siellä, teette sitä mihin teillä on varaa. Menkää vaikka kylpyyn koko perhe yhdessä.
 
Reea
[QUOTE="epätoivoinen";30130991]meillä vain yksi auto, se on pakko pitää. itse en käytä lainkaan alkoholia enkä polta. mies käyttää alkoa ehkä kerran 2kk aikana..[/QUOTE]


No jos on varaa pitää autoa, niin ei voi täysin persaukinen olla. Auto jos mikä on kallis ylläpitää. Sitähän on laskettu, että yhden auton ylläpito maksaa n. 4000€/vuosi, joten ajattelepa kuinka paljon tekin pienituloiset joudutte tekemään työtä sen pelkän auton pitämiseksi!!

Oletteko pitäneet tarkkaa kirjaa KAIKISTA menoista pidemmällä aikavälillä? Jos ette, niin lämpimästi suosittelen. Siinä saattaa paljastua kaikenlaista mielenkiintoista. Meillä esim. oli tapana lasten kanssa luuhailla kaupungilla puistoissa, kirjastolla jne ja käväistä kahvilassa välillä parikin kertaa viikossa. Kun kirjanpito paljasti paljonko euroja uppoaa niihin kahvilakäynteihin, loppui se touhu siihen. Ei se siinä kahvilan kassalla muutama euro sinne tänne tunnu missään, mutta kun aletaan ynnäämään kuukausitasolla... Ja sama juttu muissa pikkuostoksissa; karkit, veikkauksen pelit, iltalehdet, limupullot jne pikkuostoksetkin vievät rahaa.
 
"Realisti"
[QUOTE="epätoivoinen";30131005]vuokra, sähkö, vesi, ruoka, auto, terveydenhoitokulut, lapsen yksi harrastus, vaatteet, lainanlyhennykset, puhelin/netti liittymät.. siis ihan normaalit asiat[/QUOTE]

Mitä ihmeen lainaa teillä on, kun kerran vuokralla asutte :eek:? Ei epämääräiset "lainanlyhennykset" ole mikään normaali kuluerä. Siellähän se rahareikä siis piilee, eli kyllä teillä rahaa on tuhlattavaksi asti, olette sen vain päättäneet käyttää etukäteen. Ja anna kun arvaan, että puhelinliittymätkin sisältää osa-maksupuhelimet ja kalliit puhepaketit?

Näin nämä valitukset aina menee - ensin vannotaan että mihinkään ei tuhlata, ja kohta paljastuu että onkin osteltu osamaksulla sitä sun tätä. Kätevästi vaan unohdetaan ne osamaksutuhlailut ja lisää vaan pitäisi saada ostella.
 
"vieraana"
[QUOTE="epätoivoinen";30131005]vuokra, sähkö, vesi, ruoka, auto, terveydenhoitokulut, lapsen yksi harrastus, vaatteet, lainanlyhennykset, puhelin/netti liittymät.. siis ihan normaalit asiat[/QUOTE]

Laita elokuun ajan kaikki kuitit johonkin purkkiin tai pussiin talteen ja kuun lopussa teet yhteenvedon paljonko on mennyt mihinkin. Siihen ei mene kuin noin tunti, mutta näet mihin teidän perheessä rahaa kuluu ja mistä on kenties mahdollista säästää.

Mulle vaikka olenkin ihan keskituloinen oli yllätys miten paljon ruokakaupassa ostamme esim. valmiiksi raastettua juustoa joka on kilohinnaltaan kallista. Kasviksiin ja maitoon taas meni vähemmän rahaa kun olin luullut.

Kun olet kuukauden kuitit säilyttänyt ja nähnyt mihin teillä todellisuudessa nyt rahat kuluvat voit tehdä seuraavalle kuukaudelle budjettia paljonko rahaa voi mihinkin käyttää. Budjetissa on hyvä pitää pieni osuus myös "tuhlausrahoille" eli sellaiselle mihin haluat rahaa käyttää mikä ei ole ihan välttämätöntä tai tarpeellista.

Säästä itsellesi ensin on tärkein sääntö mikä mua on auttanut. Eli tosiaan se että heti rahapäivän koittaessa siirretään rahaa pois käyttötililtä.
 
"kommentti"
[QUOTE="epätoivoinen";30130931]tässä on jo pitkään miehen kanssa eletty suoraan sanottuna kädestä suuhun, eli kaikki raha mikä tulee, menee laskuihin ja ruokaan..

ollaan molemmat töissä, pienet palkat molemmilla ja yksi lapsi..

tämmöinen on tosi kuluttavaa, olisi joskus kiva tehdä jotain mukavaa ilman viikkojen suunnittelua että miten rahat riittäisi edes yhden yön reissuun jonnekkin!

oon suoraan sanottuna kateellinen joka viikonloppu lotto yms voittajille, yksi arvonta ja rahahuolet tiessään!

itse en edes rahojani lottoihin laita.. joten en voi voittaa.

joskus aina leikittelen ajatuksella että jos voittaisin, niin kenelle rahaa antaisin. esim pienituloiselle perheelle yks 1000e on tosi iso raha, poistaisi monta huolta..

noh, ehkä joskus vielä meilläkin tilanne ettei joka euroa ja senttiä tarvii laskea..

kiitos ja anteeksi purnaukseni.

ja jos lukijoissa on lottovoittajia niin antakaa ihmeessä joillekkin pienituloisille vähän omistanne![/QUOTE]

Miten pitkään ajattelit että siitä 1000 euron rahasta olisi sulle iloa? Jos et pysty säästämään pienistä tuloista ei tuo rahakaan kovin kauaa sulla tallessa pysy. Kannettu vesi ei kaivossa pysy sanotaan ja se pitää paikkansa.
 
"vieraana"
Euro päivässä ei kuulosta paljolta, mutta se tekee 365euroa vuodessa. Jos säästät vaikka sen euronkin päivässä, olet vuoden päästä 365euroa rikkaampi. Pienistä puroista se täytyy aloittaa :)
 

Yhteistyössä