Surumieli kummitytön puolesta

  • Viestiketjun aloittaja "Kummi"
  • Ensimmäinen viesti
"Kummi"
Kummityttöni täytti kaksi viikkoa sitten 5 vuotta. Hän on ihana, nauravainen ja reipas tyttö. Vanhempansa ovat eronneet, tapaa isäänsä vähintään joka toinen viikonloppu, nyt kesällä useammin.
Lapsen äiti on katkaissut välit meihin kaikkiin kummeihin, joten olemme tytön kanssa tekemisissä vain, kun hän on isällään.
Tapasin tytön toissaviikolla, kävimme kylpylässä ja annoin hänelle lahjan. Hän oli iloinen, onnellisena kertoi, että äiti järjestää viikonloppuna hänelle synttärijuhlat. Kertoili millaiset juhlat haluaa, mitä siellä on tarjolla ja mitä toivoisi lahjaksi. Kyselin, ketä kavereitaan hän on juhliin pyytänyt, johon tyttö vastasi, ettei tunne vieraita, koska äiti päättää, ketä kutsutaan ja kaikki vieraat ovat äidin uusia ystäviä perheineen. Tämä ei tyttöä tuntunut haittaavan, iloissaan kertoi, että saa uusia kavereita juhlissaan. Kysyin vielä, tuleeko isä (vanhemmat keskenään hyvissä väleissä), jolloin tyttö kertoi, että äidin toiveesta isä tulee vasta seuraavana päivänä.

Eilen kummityttöni oli mennyt isälleen. Sain illalla puhelun kummitytöltä. Aina niin iloinen ja reipas tyttö oli murheen murtama, itki pahaa mieltään. Hän oli odottanut juhliaan innostuneena, ketään ei ollut kuitenkaan tullut. Äitinsä oli myös ollut pettynyt, sanonut tytölle, ettei herkkuja syödä, kun ei vieraitakaan ole.
 
"Kummi"
Äiti oli myös sanonut tytölle, että se on tytön vika, ettei vieraita tullut. Tytön vika siten, että tyttö ollut isällään, kun nämä uudet tuttavuudet ovat olleet äidin kanssa tekemisissä/kyläilleet.

Myös minä itkin, kun rakasta pientä kummityttöäni kuuntelin ja päätinkin tytön isän sekä muiden kummien ja tytön isovanhempien kanssa, että järjestämme tytölle huomenna yllätysjuhlat, joihin myös hänen kaverinsa kutsutaan.
 
[QUOTE="Kummi";30131253]Äiti oli myös sanonut tytölle, että se on tytön vika, ettei vieraita tullut. Tytön vika siten, että tyttö ollut isällään, kun nämä uudet tuttavuudet ovat olleet äidin kanssa tekemisissä/kyläilleet.

Myös minä itkin, kun rakasta pientä kummityttöäni kuuntelin ja päätinkin tytön isän sekä muiden kummien ja tytön isovanhempien kanssa, että järjestämme tytölle huomenna yllätysjuhlat, joihin myös hänen kaverinsa kutsutaan.[/QUOTE]

ihanaa teiltä =) pitäkää kunnon kekkerit.
 
"Kummi"
Kyseessä olisivat olleet ensimmäiset tytön omat juhlat. Aiempina vuosina on aina ollut joku syy, miksi niitä ei voi järjestää (mm. 3 vuotiaaksi asti syy oli, ettei niin pieni vielä ymmärrä, joten turhaa rahan tuhlausta.)
 
"Kummi"
Sen kummempaa syytä välien katkaisemiseen ei ole, äidin sanoja lainatakseni: "Eron myötä tahdon aloittaa elämäni alusta, jättää kaikki vanhat ihmissuhteet taakseni ja etsiä myös uudet ihmiset elämääni." Toisin sanoen lapsen isä on ainoa, jonka kanssa on tekemisissä edelleen. Mm. omat ystävät, sisarukset, kummit ja vanhempansa hän on sulkenut pois uudesta elämästään.
 
[QUOTE="Kummi";30131280]Sen kummempaa syytä välien katkaisemiseen ei ole, äidin sanoja lainatakseni: "Eron myötä tahdon aloittaa elämäni alusta, jättää kaikki vanhat ihmissuhteet taakseni ja etsiä myös uudet ihmiset elämääni." Toisin sanoen lapsen isä on ainoa, jonka kanssa on tekemisissä edelleen. Mm. omat ystävät, sisarukset, kummit ja vanhempansa hän on sulkenut pois uudesta elämästään.[/QUOTE]

no eipä vaikuta kummoisilta ne uudet ihmiset hänen elämässään :eek: toivottavasti tyttö saa kuitenkin mukavat juhlat teidän toimesta! :)
 
"Kummi"
Suunnitteilla on järjestää sellaiset juhlat, joista tyttö haaveili. Tarjoilut, koristelut ja leikit tulevat häne toiveidensa mukaan. :) Juhlat järjestetään minun luonani, jotta ne saadaan pidettyä viimeiseen saakka yllätyksenä ja koska tilaa löytyy enemmän kuin isän tai toisten kummien kotoa.
 
[QUOTE="Kummi";30131312]Suunnitteilla on järjestää sellaiset juhlat, joista tyttö haaveili. Tarjoilut, koristelut ja leikit tulevat häne toiveidensa mukaan. :) Juhlat järjestetään minun luonani, jotta ne saadaan pidettyä viimeiseen saakka yllätyksenä ja koska tilaa löytyy enemmän kuin isän tai toisten kummien kotoa.[/QUOTE]

Jos muistaa äitinsä teon niin varmasti muistaa tuonkin yllätyksen ja sen että oli aikuset jotka ymmärs lasta ja halus ilahduttaa järkkäämällä menetetyt juhlat.
 
e.o
Hmm, kommentoin vaan sen verran, että itse en ole "katkaissut" välejä kehenkään, mutta ei tuntuisi luontevalta kutsua ex-miehen sukulaisia meille juhliin, joten sen puolen sukulaiset tosiaan tapaavat lapsia isänsä luona. Samoin kun minun puolen sukulaiset tapaavat lapsia minun luona. Ja kummit siis samalla tavalla.
 
"Kummi"
Hmm, kommentoin vaan sen verran, että itse en ole "katkaissut" välejä kehenkään, mutta ei tuntuisi luontevalta kutsua ex-miehen sukulaisia meille juhliin, joten sen puolen sukulaiset tosiaan tapaavat lapsia isänsä luona. Samoin kun minun puolen sukulaiset tapaavat lapsia minun luona. Ja kummit siis samalla tavalla.

Näinhän asia yleensä meneekin, mutta tässä tapauksessa kaikki kummit, äidin sisarukset, sekä näiden lapset ja molemman puoleiset isovanhemmat (kaikki aikuiset, jotka ovat lapsen elämään kuuluneet) tapaavat tyttöä vain, kun hän on isällään. Äiti ei tahdo olla yhteydessä kehenkään "entiseen elämään kuuluneeseen", paitsi tytön isään.
 
"pömpeli"
Kyllä minusta olis outoa olla kutsumatta lasteni juhliin niiden isää ja isän sukulaisia jotka lapsille tärkeitä. Ollaan siis erottu. Pystyn ihan hyvin käsittelemään aikuisena nämä tilanteet. myös isän uusi puoliso on aina tervetullut.

Ap:n tapauksessa tytön äiti ei vaikuta henkisesti kovin vakaalta ihmiseltä.
 
"vieraana"
Aivan ihanaa että saatte pika aikataululla järkättyä tytölle toivomansa juhlat! Hienoa että tytöllä on rakastavia ihmisiä ympärillään vaikka äitinsä ei osaakaan lastaan ajatella kuin taakkana. Voipi olla että kun tyttö saa itse valita niin muuttaa isän luo..
 
vvv...
Joskus se oma kasvaminen vaatii sitä, että katkaisee kaikki välit vanhoihin tuttuihin.
Ihmisen itse voi olla vaikea muuttua, jos aina on samojen ihmisten kanssa..samojen odotusten, käytösmallien vaikutuksessa.

Mutta isä voisi jatkossakin ihan hyvin järjestää tytölle aina omat synttärit. Niin meillä ainakin aina oli tapana :) äidin luona juhlittiin koulukavereiden ja äidin sukulaisten kanssa. Isäviikonlopulla vanhojen kavereiden ja isän sukulaisten kanssa. Äiti vielä teki kakun mukaan isän luokse.
 
"sipsi"
No voi :( En tiedä, mutta uskoisin, että lapsen vuoksi voisin yhtenä päivänä vuodessa kutsua juhliin isän ja isänpuoleiset sukulaisetkin. Ihan lasta ajatellen.

Ihania juhlia teille huomiseksi :)
 

Yhteistyössä