Miten sanoa riitaa haastamatta, ettei halua hoitaa sukulaisen lapsia?

  • Viestiketjun aloittaja "lapseton"
  • Ensimmäinen viesti
"lapseton"
Sukulainen siis koittaa toistuvasti tuoda lapsensa väkisin hoitoon useaksi päiväksi. En jaksa enää keksiä tekosyitä ahdistuen lisää. Eri asia olisi, jos lapsenhoitoapua tarvittaisiin esim. pakottavasta syystä pariksi tunniksi.


Miten sanoa kauniimmin kuin tämä? En ole erityisen lapsirakas, jos olisinkin lapsirakas olen sitä vain jos kyse on omista lapsista, joita minulla ei edes vielä ole, en osaa olla tuon ikäisten lasten kanssa, ajatus lapsenhoitajana olosta ahdistaa paljon, en osaa tehdä lapsille ruokaa ja joutuisin sitä jatkuvasti tekemään, koska tuon ikäiset syövät monta kertaa päivässä, en tiedä miten tuon ikäisille keksisi ohjelmaa ja ajatuskin ohjelman keksimisestä ahdistaa entisestään, minulla ei edes ole lastenhoidosta mitään aikaisempaa kokemusta, enkä ole sitä haluakas hankkimaankaan tällä tavalla, mitä lapsille ja varhaisteineille edes puhuisi, kun en koe yhtään osaavani asettua sille tasolle.

Joku varmaan pitää julmana, mutta tilanne kumminkin rassaa paljon.
 
vierass
Sanot suoraan ettet ota yökylään lapsia, voit tulla sillon tällön hoitamaan jos haluaa vaikka kaupassa käydä sillä aikaa. Ei sun tarvi mitään selitellä, sanot että et tuon kauempaa hoida.
 
vieraskin.
Jospa sanot suoraan että et halua hoitaa. Näköjään ei halua tämä sukulainenkaan lapsiansa hoitaa, kun väkisin työntää sellaiselle joka ei halua. Ei minusta julmaa kieltäytyä tuollaisesta vastuusta ja vaivasta.
 
"Hanna"
Sanot ihan suoraan, että et halua ottaa lapsia hoitoosi. Et selittele sen enempää, eikä sun tarvikaan.

En mäkään tykkää muiden lapsista vaikka omia lapsiani rakastankin.
 
lkhä-oug
Sanot asiallisesti, että et halua ottaa lasta/lapsia hoitoon useaksi päiväksi, mutta tunti-pari tuntia silloin tällöin käy, jos ei ole muuta hoitopaikkaa. Ei se riidan haastamista ole. En minäkään ikinä hoitanut kenenkään lapsia aikoinani, kieltäydyin suoraan, että ei sovi nyti, en ehdi, ei käy nyt aikatauluuni ja ohjelmaani. Ei siitä kukaan suuttunut (kai?) ja loppujen lopuksi jos suuttuu niin minkäs sille sitten mahtaa.
 
"lapseton"
Vastaukseksi kieltäytymisestä saa, että eihän heidän lapsiaan oikeastaan edes tarvitse hoitaa ja kyllä he pärjäävät, kun ovat jo sen ja sen ikäisiäkin varhaisteinejä. Tyyliin otat vaan lapset hoitoon, et eihän sun muka paljoo mitään tarvii tehdä ees. Siinähän sitten kokkaat ruokaa ja keksit lapsille ohjelmaa, kun sehän ei kuulemma ole mitään vaivaa. Joskus vanhemmat pistävät myös lapset soittamaan yllättäen, että pääsisivätkö he hoitoon. Toinen tapa vanhemmilla on pistää lapset kysymään asiaa paikan päällä jossain sukutapaamisessa. Kaikki nämä pyynnöt tulevat kuin puun takaa ja niihin on siksi vaikea sanoa kieltävää vastausta.
 
"Hanna"
Nyt opettelet sanomaan ei.

Et jää kuuntelemaan mitään "ei siitä vaivaa olisi"-juttuja. Sanot, että ei sovi, suljet puhelun tai lähdet kävelemään.
Ja jos ne lapset soittaa, pyydät äidin tai isän puhelimeen, kerrot kuinka törppöä on laittaa lapset asialle ja sanot, että et ota lapsia hoitoon.
 
"Lissu"
Jotkut ihmiset on sellaisia että kauniisti sanominen tai vihjaus ei riitä, vaan pitää ladata suorat sanat päin naamaa. Enkä tarkoita että huutaa tai raivota, vaan suora katse ja "en halua ketään lapsia yökylään, lastenhoito ei oikein ole mun juttu".
 
vvv..
Arvaa mitä? Varmaa 90% ihmisistä ei ole mitää lapsirakkaita. Omat lapset, muiden kakarat, näinhän se on.
Silti sukulaisia voi auttaa. Silti sukulaisiin voi TUTUSTUA! Onhan se rasittava pentu sunkin sukulainen.

Toivomme ettet itse koskaan tarvitse mitään apua, tukea, ystäviä tai sukulaisia elämääsi._grrh
 
"Lissu"
Arvaa mitä? Varmaa 90% ihmisistä ei ole mitää lapsirakkaita. Omat lapset, muiden kakarat, näinhän se on.
Silti sukulaisia voi auttaa. Silti sukulaisiin voi TUTUSTUA! Onhan se rasittava pentu sunkin sukulainen.

Toivomme ettet itse koskaan tarvitse mitään apua, tukea, ystäviä tai sukulaisia elämääsi._grrh
Ja höpönlöpön, tuskinpa ap:n sukulaisetkaan puhtaasta sukurakkaudesta pyyntöjään esittävät, kunhan haluavat ilmaisen lapsenvahdin. Kunnon hyväksikäyttöä sukulaisuuden varjolla. Itse en ikinä kehtaisi pyytää lapsiani mihinkään hoitoon useammaksi päiväksi ilman että samalla tarjoaisin vähintäänkin maksua hoidosta. Ihmisillä on oikeus omaan elämäänsä vaikka se Marjatta-serkku olisi mennyt puskemaan pari lasta enemmän kuin mitä sitten oikeasti jaksaisi.
 
vierass
Arvaa mitä? Varmaa 90% ihmisistä ei ole mitää lapsirakkaita. Omat lapset, muiden kakarat, näinhän se on.
Silti sukulaisia voi auttaa. Silti sukulaisiin voi TUTUSTUA! Onhan se rasittava pentu sunkin sukulainen.

Toivomme ettet itse koskaan tarvitse mitään apua, tukea, ystäviä tai sukulaisia elämääsi._grrh
Aikoinani hoidin siskon lapsia todella paljon, tykkäsin hoitaa ja olla avuksi. Omani syntyivät reilun 10 vuoden ikäerolla, kertaakaan siskoni ei ole lapsiani hoitanut, viitisen vuotta sitten sanoi että lomalla hän ottaa kummityttönsä yökylään, sitä lomaa ei ole vielä tullut vastaan. Arvaa montako yötä olisin hänen lapsiaan katsellut, jos olisin tämän etukäteen tiennyt? En yhtään, päivä tapaamiset olisivat riittäneet.
 
ugh
Arvaa mitä? Varmaa 90% ihmisistä ei ole mitää lapsirakkaita. Omat lapset, muiden kakarat, näinhän se on.
Silti sukulaisia voi auttaa. Silti sukulaisiin voi TUTUSTUA! Onhan se rasittava pentu sunkin sukulainen.

Toivomme ettet itse koskaan tarvitse mitään apua, tukea, ystäviä tai sukulaisia elämääsi._grrh
Ei se pentu välttämättä ole ollenkaan rasittava, kunhan sen vanhemmat ei työnnä väkipakolla vastuuta sen lapsen hoidosta muille. Se lapsi voi olla oikein mukava persoona muuten. Parempi on laittaa lapsenhoitajiksi henkilöt, jotka siihen itse tarjoutuvat, eikä itse tyrkyttää lapsia heitä haluattomien vastuulle hoitoon.
 
Näin juuri
[QUOTE="M33";30132307]"Se ei valitettavasti käy. En ota lapsia hoitoon yöksi."[/QUOTE]

Tämä on yksinkertainen ja selkeä tapa, ei tarvi jäädä väittelemään siitä onko niistä lapsista nyt vaivaa vai ei.

Ennen omia lapsia hoidin mielelläni läheisten lapsia, yökyläilyt ja jotkut huvipuistoreissut jne oli aivan mahtavia! Mutta silti en kuvittele että kaikki lapsettomat kokisivat samoin. On vielä pakko myöntää että yhden kaverin kohdalla alkoi ärsyttää kun musta tuli hänelle joku lastenhoitoautomaatti johon ei muissa asioissa otettu edes yhteyttä, mut jätettiin ulkopuolelle kaikista entisen kaveripiirin pippaloista ja tapaamisista koska mähän hoidin sen lapsia että äiti pääsisi kavereita tapaamaan. Yökyläpyynnöt tuli yllättäin, loukkaannuttiin jos en pystynytkään silloin hoitamaan eikä edes kiitosta kuulunut. Jossain vaiheessa lopetin noi hoitamiset vaikka muksut ihan kivoja olivatkin.

Omia lapsia en edes tarjoaisi hoitoon ihmiselle joka ei ole etukäteen itse tätä pyytänyt, yökyläilyjen kanssa vielä tarkempi. Aina keksin jotain kiitoslahjaa tms kun joku on ottanut lapsia yöhoitoon. Todella törkeä tuo sukulaisesi tapa vielä pistää lapsia kysymään tai kysyä jossain sukujuhlissa.
 
"höh"
Minusta ensimmäisen kerran on vaikea sanoa ei, ja yleensä lähes kaikki eivät edes sen jälkeen ehdota mitään. Eli aika sitkeää sorttia nuo ja nyt auttaa vain sanoa selvästi kuten m33 . Opettelet sen ulkoa.
 
"vieraana"
[QUOTE="höh";30132908]Huoh. Se lasten viattomuudesta. Ihan selvästi lapset laitettu asialle, koska jos et ole koskaan ottanut yöklään, ei lapsi tajuaisi kysyä tuollaista ilman usuttamista.[/QUOTE]

No se toisaalta riippuu monesta asiasta. Minä en ainakaan ole ehdottanut että lapsi menisi mummolleen yökylään ja nyt se on koko kesän sitä kärttänyt että milloin hän voi mennä. Jonkun kaverin kanssa on ilmeisesti ollut puhetta että kaverinsa on ollut mummolla yökylässä.

Ja ei, mun lapset on olleet 6 ikävuoteen mennessä tasan kaksi kertaa yön yli hoidossa isovanhemmilla että mistään minun salaliitostani tässä ei ole kysymys.

Mutta olisihan se minun kannaltani kivempi jos lapsen yökyläily osuisi sellaiseen ajankohtaan että itsellä olisi sit jotain menoa niin saisi lastenhoitoapua.
 

Yhteistyössä