Saako mistään rahaa karenssin aikana

  • Viestiketjun aloittaja pois töistä ?
  • Ensimmäinen viesti
pois töistä ?
Eli tilanne on siis se, että olen tällä hetkellä erään vuokratyöfirman palkkalistoilla. Tarjottujen työkeikkojen määrä on ollut todella vähissä viime keväästä lähtien, ja olen alkanut vakavasti miettimään että lopettaisin työt siellä kokonaan, koska tuntuu aika turhalta olla odottamassa olemattomia työtarjouksia.

No, minulla ei ole uutta työpaikkaa näköpiirissä, joten oletan irtisanoutumiseni tarkoittavan kohdallani karenssia. Ja kysyisin nyt tietävämmiltä, että saako karenssin aikana rahaa ylipäänsä mistään (kela, sossu, liitto), vai katkeaako kaikki etuudet ja tuet (esim asumistuki) myös karenssin ajaksi
 
Vieras..
Irtisanomisestasi ei ole mitään hyötyä, kannattaa ensin hakea uutta työtä ja sitä kautta vaihtaa työnantajaa. Eihän sun tarvi olla odottamassa työtarjouksia, etsit itsellesi töitä.
 
ap.
Irtisanomisestasi ei ole mitään hyötyä, kannattaa ensin hakea uutta työtä ja sitä kautta vaihtaa työnantajaa. Eihän sun tarvi olla odottamassa työtarjouksia, etsit itsellesi töitä.
No yritetty on, mutta ei ole onnistunut työnsaanti. Ja lisäksi on tässä alkanut mietityttämään, kun minulle on väitetty että monessa työpaikassa ei otettaisi töihin vuokrafirman työntekijänä olevaa henkilöä.
 
"vieraana"
Kysy työkkäristä tuleeko edes karenssia tilanteessasi. Eihän siinä ole mitään järkeä olla töissä joka ei kuitenkaan elätä vuorojen vähyyden takia. Voit muuten ehkä pysyä vuokrapaikan listoilla ja hakea silti työkkäristä rahaa. Esim. osa-aikainen tietyillä ehdoilla voi saada soviteltua työmarkkinatukea. Ja samalla haet sitten kokopäivätyötä. Joten jos olisin sinä ottaisin nyt jo yhteyttä työkkäriin ennen irtisanoutumista ja selittäisin tilanteen.
 
vierass
Ei vaikuta asumistukeen. Ainoastaan voi nousta jos tulot huomattavasti laskee. Sossusta toimeentulotuki, mutta siitäkin vähennetään 20% eka kuulta perusosasta, kun työttömyys "itse aiheutettu"
 
ap.
Höpö, höpö. Paremman kuvan annat itsestäsi jos olet töissä, vaikkakin vuokrafirman kautta.
Täytyy sitten toivoa, että noin tosiaankin on. Olen nimittäin tehnyt kyseisen vuokrafirman kautta töitä jo muutaman vuoden, ja välillä vain mietityttää, että vaikuttaako se jotenkin negatiivisesti kun en ole päässyt/hakeutunut mihinkään varsinaiseksi työntekijäksi.

(Ja tuo töiden väheneminen on miltei ainoa syy minulle harkita lopettamista. Muuten viihdyn ihan hyvin vuokratyöntekijänä, kun voin itse vaikuttaa siihen, kuinka paljon teen töitä ja teenkö esim aamu- tai iltavuoroja.)
 
Vuokratyöläinen
Ensinnäkin, vuokratyö on aina määräaikainen joten periaatteessa kannattaa olla työvoimatoimistossa työnhakijana jatkuvasti. Näin saa työttömyysajalta liiton tai kelan tuen. Ja lyhyistä pätkätöistä on mahdollisuus saada soviteltua päivärahaa.

Se, että on vuokratyöfirman listoilla ei tarkoita sitä, että on vuokratyöfirman palkollinen ja jos kieltäytyy keikasta saisi karenssin. Karenssi tulee siitä, että irtisanoudut toistaiseksi voimassaolevasta tai pidemmästä määräaikaisuudesta ilman pätevää syytä. Itsekin olen monen eri vuokratyöfirman listoilla ja otan työtä vastaan jos se sopii minulle. Toisinaan olen saanut avoimen haun kautta pidemmän määräaikaisuuden jolloin vuokratyö on tauolla.
 

Yhteistyössä