Teinkö väärin? (irtisanoutuminen)

  • Viestiketjun aloittaja "marie"
  • Ensimmäinen viesti
"marie"
Yritin sietää entistä työpaikkaani ja narsisti pomoani mahdollisimman pitkään, mutta viimein tuli piste iin päälle ja irtisanouduin viikko sitten. Palkat eivät tulleet ajallaan, pomo neuvoi joka päivä jokaisen tehtävän eri tavalla ja työntekijöitä sorrettiin päivittäin kun eivät mitään osanneet tehdä oikein(vaikka tehtiinkiin juuri niinkuin pomo oli itse neuvonut!!), ylitöihin joutui jäämään vartin varoitusajalla ja ne piti tehdä omalla ajalla, sillä työtehtävät oli sumplittu niin tiukkaan ettei niitä kukaan saanut tehtyä annetussa ajassa jne.. No eilen sitten ex-pomo soitti ja möykkäsi minulle siitä, että jätin muut työntekijät ihan tyhjän päälle kun noin yhtäkkiä irtisanouduin(???), noudatin täysin irtisanomisaikaa ja kerroin tarvittaessa voivani joustaa ja tehdä vuoroja hieman pidemmälle auttaakseni heitä. Onko se tosiaan minun vika että pomoni ei ole palkannut riittävästi/ oikeanlaista henkilökuntaa vaan koko paikka kaatuu heti kun yksi lähtee, vaikka yleensä viikkotuntini jäivät pahimmillaan 20, eli eihän palkalla edes elättänyt itseään saati lastani. Yhtäkkiä irtisanouduttuani olin siis muka niin korvaamaton..

Sekava avautuminen, mutta on niin paha mieli ja tuntuu että pomo pilaa mun kasvot nyt koko kaupungin työmarkkinoilla ja ihmisten silmissä. Ja pahoillani oon myös työkavereiden puolesta kun he joutuu kärsimään, vaikken heidän kanssaan kyllä oikein juttuun edes tullut koko aikana.

Muilla kokemusta samanlaisesta? Mikä irtisanomisaika se irtisanomisaika on jos kuitenkin jo ennen sitä pitäisi ilmoittaa irtisanomisestaan? Vai olenko tosiaan niin itsekäs ihminen kuin pomo antoi ymmärtää, kun näin tein?
 
donkeyface
Minun mielestäni tällaisesta esimiehestä tulisi ilmoittaa eteenpäin, et sinä sen johdosta kovin paljon lisää paskaa saa niskaasi, mutta se voisi parantaa muiden työntekijöiden oloja (jotka eivät irtisanoudu miksi?!. Tuo on aivan törkeää ja valitettavan yleistä tiettyjen alojen töissä.

Työnantajalla ei ole mitään oikeutta suuttua irtisanomisestasi vaikka olisit ainoa työntekijä ! Ei ole todellakaan sinun vika ja erittäin asiatonta käytöstä pomolta. Sitäpaitsi oma on vikansa jos on sallinut moiset suhteet ja rajut väärikäytökset, että työntekijä haluaa irtisanoutua. Ilmeisestihän sulla ei muuta syytä irtisanoutumiseen ollut?
 
vierass
Taidat olla nuori vielä. Ei tietenkään ole sinun ongelmasi. Ihme että olet moisessa työpaikassa edes kestänyt etkä ole aikaisemmin ottanut yhteyttä liittoon. En olis itse suostunut noilla ehdoilla töihin.
 
"no niin"
Minun mielestäni tällaisesta esimiehestä tulisi ilmoittaa eteenpäin, et sinä sen johdosta kovin paljon lisää paskaa saa niskaasi, mutta se voisi parantaa muiden työntekijöiden oloja (jotka eivät irtisanoudu miksi?!. Tuo on aivan törkeää ja valitettavan yleistä tiettyjen alojen töissä.

Työnantajalla ei ole mitään oikeutta suuttua irtisanomisestasi vaikka olisit ainoa työntekijä ! Ei ole todellakaan sinun vika ja erittäin asiatonta käytöstä pomolta. Sitäpaitsi oma on vikansa jos on sallinut moiset suhteet ja rajut väärikäytökset, että työntekijä haluaa irtisanoutua. Ilmeisestihän sulla ei muuta syytä irtisanoutumiseen ollut?

Mikä on se eteenpäin, minne pitäisi ilmoittaa ??? Pässi esimies ei ole lailla kielletty ja usein nämä purkaukset ovat nuoren työntekijän omakohtaisia tunnepohjaisia kokemuksia. Oletan jo avauksenkin perusteella, että firmassa on muitakin, siellä viihtyviä työntekijöitä.
 
vierass
[QUOTE="no niin";30133354]Mikä on se eteenpäin, minne pitäisi ilmoittaa ??? Pässi esimies ei ole lailla kielletty ja usein nämä purkaukset ovat nuoren työntekijän omakohtaisia tunnepohjaisia kokemuksia. Oletan jo avauksenkin perusteella, että firmassa on muitakin, siellä viihtyviä työntekijöitä.[/QUOTE]

Esim. liittoon. Minusta ei kuulosta hyvältä että työntekijöitä ei ohjeisteta kunnolla töihin mutta se mikä eniten pisti silmään oli tuo, että ylitöihin joutuu jäämään 15 min varoitusajalla ja ne tehtiin palkatta. Kyllähän ylitöistä pitää voida kieltäytyä, niistä pitäisi myös ilmoittaa etukäteen ja niistä pitäisi saada korvausta.
 
"marie"
25 v on kertynyt mittariin joten en nyt siitä kovin nuorestakaan tiedä. Pakko oli sinnitellä jotta saa perheensä elätettyä, onneksi nyt tiedossa töitä jo muualta. Voin kertoa etteivät näyttäneet kovin viihtyvän toisetkaan työntekijät.
 
Torikauppias
Kuulostaa ihan minun työntekijältäni Jenniltä, joka juuri irtisanoutui. Jos olet Jenni, niin luehan tämä tarkkaan. Muille siis taustatietona, että minulla on marjakojuja muutaman kaupan yhteydessä ja siellä kesätyöntekijöitä.

Ensinnäkin palkoista: palkat on maksettu ajallaan, mutta pienyrittäjänä minulla ei ole pankista hankittua maksujenkulun nopeutusta. Se tarkoittaa että jos pankkisi on eri kuin Nordea, niin palkan siirtymisessä tilillesi saattaa mennä parikin pankkipäivää. Joku toinen työntekijä saa sen ehkä päivän aikaisemmin, mutta syynä on juuri tuo sama pankki kuin yrityksellä.

Annetut ohjeistukset ovat yhtenäiset ja kaikissa kojuissa samat. Silti kesän aikana uusia sääntöjä voi tulla ihan vaikka kauppiaan puolesta. Jos kauppias vaatii että huomenna koju käännetään toisin päin, niin silloin niin on tehtävä. Tähän minä en voi esimiehenä vaikuttaa muuten kuin antamalla aina uudet ohjeet, jos uudistuksia tulee. Ohjeet pitää vain kuunnella, eikä ensin tehdä väärin ja sitten loukkaantua kun käsketään purkamaan ja tekemään se oikein.

Ylitöihin ei ole pakko jäädä. Silti koska marjanmyynti on riippuvaista säätilasta, totta kai toivotaan joustoa työajoissa puolin ja toisin. Jos kauppa käy aurinkoisella säällä, niin olen pyytänyt tekemään tunnin ylimääräistä, jonka olen hyvittänyt kahdella tunnilla pilvisellä päivällä. Mielestäni se on reilua, mutta siltikään en ole siihen pakottanut. Kojun purkamisen 15-20min ylimääräistä ei sitä paitsi ole lain mukaan ylityötä, vaan lisätyötä jonka voi teettää. Eihän sitä kojua voi jättää sinne yöksi, ymmärräthän?

Kyllä soitin ja kerroin olevani surullinen lähtösi takia. Tässä loppukesästä on mahdotonta saada enää uutta työntekijää myymään marjoja muutamaksi viikoksi ja vieläpä perehdytettynä. Irtisanomisaikaa ei ole ollut puolin eikä toisin, koska kyseessä on määräaikainen työsopimus. Sitä ei oikeasti saa kumpikaan osapuoli yksipuolisesti irtisanoa. Nyt muut yrittävät parhaansa mukaan joustaa omissa työajoissaan ja saada korvatuksi sinun laiton irtisanoutumisesi viimeisillä viikoilla.

Ja olenko minä sitten palkannut liian vähän henkilökuntaa kesäksi? Mielestäni en ole. Joinain kesinä olen ottanut useampia työntekijöitä ja sanonut etten voi sitten kaikille tarjota tunteja niin paljon kuin he haluaisivat. Siitä sitä vasta kuraa tulee niskaan. Menee kuulemma kesä pilalle, kun ei ehdi olla tarpeeksi vapaalla, muttei saa tarpeeksi töitä (=rahaakaan).

En väitä että olet itsekäs, mutta et sinä minusta kovin paljon minua tai meitä muita työntekijöitäkään ajatellut. Jokainen lukija muodostakoot mielipiteensä itse.
 
"marie"
En ole kys. marjamyyjä enkä ollut mikään kesätyöntekijä. Et siis ole lainkaan varautunut siihen että työntekijä saattaa irtisanoutua vaan se on sitten hänen vikansa että koko kojusysteemisi kusee?
 
"fakta"
[QUOTE="marie";30133410]En ole kys. marjamyyjä enkä ollut mikään kesätyöntekijä. Et siis ole lainkaan varautunut siihen että työntekijä saattaa irtisanoutua vaan se on sitten hänen vikansa että koko kojusysteemisi kusee?[/QUOTE]

Torikauppias on oikeassa siinä, että määräaikaisesta työstä ei voi irtisanoutua. Muutenhan sitä joutuisi palkkaamaan "turhia" työntekijöitä vaan varalle.
 
Kojun purkamisen 15-20min ylimääräistä ei sitä paitsi ole lain mukaan ylityötä, vaan lisätyötä jonka voi teettää. Eihän sitä kojua voi jättää sinne yöksi, ymmärräthän?
Täysin ottamatta kantaa muuhun tekstiin, lisätyö on lisätyötä vain jos työaika alittaa 40 tuntia viikossa. 40 tunnin täytyttyä se on ylityötä. Lisätyötäkin voidaan teettää vain työntekijän suostumuksella.

En ole lain asiantuntija, mutta voisin kuvitella että jos joka päivä työtehtäviin kuuluu kojun purkaminen niin se olisi sisällytettävä säännölliseen työaikaan. Eli jos myynti loppuu klo 18.00 niin työvuoro loppuisi esim 18.30 jolloin työt saadaan tehtyä loppuun. Ei kaupassakaan merkitä työvuoroa loppuvaksi klo 21.00 ja sen jälkeen teetetä lisätyönä kassan sulkemista.
 
vieras..
PAkko puuttua tuohon torikauppiaan palkanmaksu selitykseen. Firmalla PITÄÄ olla tietty päivä millon palkat on tilillä. Ja se on sitten työnantajan homma huolehtia. Jos tiedät että työntekijöillä on eri pankki niin sillon maksat ne palkat niin että palkka on palkkapäivänä tilillä eikä kaks päivää sen jälkeen. Ei työntekijän tarvi pankkia vaihtaa sen takia että sun firmalla sattuu eri pankki olemaan.
 
Ken guru
PAkko puuttua tuohon torikauppiaan palkanmaksu selitykseen. Firmalla PITÄÄ olla tietty päivä millon palkat on tilillä. Ja se on sitten työnantajan homma huolehtia. Jos tiedät että työntekijöillä on eri pankki niin sillon maksat ne palkat niin että palkka on palkkapäivänä tilillä eikä kaks päivää sen jälkeen. Ei työntekijän tarvi pankkia vaihtaa sen takia että sun firmalla sattuu eri pankki olemaan.
Tätä ja tuota ylempää tulin itsekin sanomaan.
 

Yhteistyössä