Kumman asunnon ostaisit?

  • Viestiketjun aloittaja ostaja
  • Ensimmäinen viesti
ostaja
Ostaisitko kummanlaisen asunnon? Kummatkin on samalla alueella.

Uusi asunto, velaton hinta 173 000e, pinta-ala 56m2, 3h+k

Vanha asunto 1955, velaton hinta 100 000e, putkiremontti tulossa + korjauksia, jotka tekee 50 000e, 65m2 3h+k.


Kummalla olisi parempi jälleenmyyntiarvo?
 
vieraaas
Uuden. Ihan vaan siks etten jaksais remonttia enkä kunto ja kosteustarkastuksia vanhan asunnon kanssa. Mut katos, tuo uus asunto onkin kolmio? No pohjaratkaisu oikeestaan vaikuttais myös aika paljon vai miten 56 neliöön mahtuu kolmio?
 
ppp
Muuten ostaisin uuden mut en oikein ymmärrä miten neliöt riittää kolmioon. Kuulostaa hyvin ahtaalta.

Eli ottaisin vanhan ellei uudessa olisi joku todella hyvä pohjaratkaisu.
 
Reea
En ostaisi kumpaakaan. En ostaisi asuntoa, johon tulossa paljon remppaa. Enkä myöskään ostaisi uutta, jossa hankala pohjaratkaisu, pienet huoneet tms. Odottaisin ja säästäisin, kunnes tulee eteen juuri sellainen asunto, ettei tarvitse miettiä ja arpoa että ostaisiko vaiko ei.
 
"hmmm"
Selvitä tarkaan ne kulut vanhemman rempassa. Äkkiä putkiremppa on 900-1000e / neliö eli jo tuon 50 000e. Jos tarvitset muuta remppaa, hinta nousee. Mutta valitsisin sen, jossa parempi pohja, jos molimmissa olisi nykyaikaiset keittiöt yms.
 
ap.
En ostaisi kumpaakaan. En ostaisi asuntoa, johon tulossa paljon remppaa. Enkä myöskään ostaisi uutta, jossa hankala pohjaratkaisu, pienet huoneet tms. Odottaisin ja säästäisin, kunnes tulee eteen juuri sellainen asunto, ettei tarvitse miettiä ja arpoa että ostaisiko vaiko ei.
Ei ihmiset yleensä osta asunto rahan perusteella, ts. kallein, mihin rahat riittää.
Ei ole mitään tarvetta alkaa säästämään.
 
ap.
[QUOTE="hmmm";30133552]Selvitä tarkaan ne kulut vanhemman rempassa. Äkkiä putkiremppa on 900-1000e / neliö eli jo tuon 50 000e. Jos tarvitset muuta remppaa, hinta nousee. Mutta valitsisin sen, jossa parempi pohja, jos molimmissa olisi nykyaikaiset keittiöt yms.[/QUOTE]

No ikävä kyllä ei niitä voi oikein selvittää, koska putkirempankin kulut riippuvat tulevaisuudessa päätettävistä teknisistä ratkaisuista. Lisäksi yhtiökokous sitten päättää tulevat korjaukset, mutta toki niistä tietää, että nuo oli ne isoimmat 5-vuotissuunnitelmass.a
 
Reea
Ei ihmiset yleensä osta asunto rahan perusteella, ts. kallein, mihin rahat riittää.
Ei ole mitään tarvetta alkaa säästämään.

No en mä nyt rahaa tarkoittanutkaan, vaan ylipäätään odottaisin että "se oikea" asunto sattuu kohdalla. Jos noista vaihtoehdoista kumpikin on vähän kehno, niin onko pakko juuri nyt näistä kahdesta valita? Minä odottaisin ja ostaisin sitten kun parempi vaihtoehto tulee myyntiin.
 
"susu"
kannattaa myös miettiä että putkiremontin aikana ette todennäköisesti pysty asunnossa asumaan, voi mennä muutama kuukausi. kamala vaiva ja stressi. lisäksi kylppärit remontoidaan putkitempan yhteydessä usein ihan peruspinnoilla, jos jotain extraa tai erilaista esim laattaa haluatte, maksatte erotuksen itse. joskus putkirempassa joudutaan myös keittiötä avaamaan. lisäks kaikki muut, vanhoista taloista ei koskaan tiedä, arviot ovat arvioita mutta useimmiten arviot ja budjetti ylittyy, ikävä kyllä. ottaisin siis uuden.
 
Vierass
No en mä nyt rahaa tarkoittanutkaan, vaan ylipäätään odottaisin että "se oikea" asunto sattuu kohdalla. Jos noista vaihtoehdoista kumpikin on vähän kehno, niin onko pakko juuri nyt näistä kahdesta valita? Minä odottaisin ja ostaisin sitten kun parempi vaihtoehto tulee myyntiin.
Samaa mieltä. Kuvauksen perusteella en haluaisi noista kumpaakaan, vaan ottaisin jonkun muun.
 
ap.
No en mä nyt rahaa tarkoittanutkaan, vaan ylipäätään odottaisin että "se oikea" asunto sattuu kohdalla. Jos noista vaihtoehdoista kumpikin on vähän kehno, niin onko pakko juuri nyt näistä kahdesta valita? Minä odottaisin ja ostaisin sitten kun parempi vaihtoehto tulee myyntiin.
No se oikea asunto on vasta arkkitehdin paperilla ja kestää ennen kuin se on rakennettu. Ostan väliaikaisasuntoa. Ei noista mun mielestä kumpikaan välttämättä kehno ole, vaan mietityttää jälleenmyyntiarvo. Mielestäni vanhojen asuntojen pitäisi olla selvästi kustannuksiltaan alempia kuin uusien.
 
"Sari"
Pelkästään neliöiden ja hinnan perusteella ei voi tehdä arvioita kumpi asunnoista pitää arvonsa paremmin. Itse suosin 50- ja 60-luvun asuntoja enemmän kuin uusia. Ovat yleensä parempaa tekoa kuin uudet. Uudet talot rakennetaan nopeasti ja huonosti, paljon on ongelmia vaikka rakentajan takuu on voimassa. Meidän kaksiossa on 56 neliötä, joten kolmions tämä olisi aika pieni.

Tuleva putkiremppa yleensä laskee hintoja ja kun remppa on tehty niin arvo nousee. Isokin laina sidotaan rahoitusvastikkeseen, jolloin kuukaudessa maksetaan vain joitakin satoja euroja. Putkirempan alta täytyy kyllä muuttaa pois ja se tuo lisää kuluja ja vaivaa.
 
jjjjjjjj
En ymmärrä miten se remppa on niin iso mörkö. Me nimenomaan ostettiin ensiasunnoksi vanha putkirempattava talo, koska säästettiin ihan kauheasti rahaa siinä pienen häiriön kestämisellä. Muutama päivä oli mahdotonta asua täällä ja oltiin sitten parin viikon lomamatkalla, se on pieni hinta siitä miten paljon säästettiin. Muutama vuosi asuttiin ja pistettiin voitokkaasti myyntiin. Todellakin tuo vanha. T.kokemusta on
 
jkljkl
Jos talo on rakennettu 60-70-luvulla, ne on kaikkein parhaimmin tehty. Siitä eteenpäin vaan huononee noin yleistyksenä. Eli sitäkään ei kannata pelätä niin paljon, uudet talot on usein huonompia. 80 ja 90-luvun talot myös.
 
viera.s
Jos tuo uusi on nyt täysin uusi, se todennäköisesti menettää jonkin verran arvoaan lyhyellä tähtäimellä. Sillä eihän se ole enää "koskematon", kun sen myyt eteenpäin. Vai laitatko asunnon sitten vuokralle?

56 neliön kolmio on kyllä onneton, minusta kaksioksikin pieni. 65 neliön kaksiossa olen joskus asunut, nyt 84 neliön kolmiossa, eikä näissäkään huoneet mitään erikoisen isoja ole olleet.

Mutta joo, noista vaihtoehdoista ottaisin em. syistä tuon vanhan. Tosin oikeasti pistäisin rakennusprojektiin vauhtia, asuisin sen hetken vuokralla mitä se kestää, enkä ostaisi mitään väliaikaisasuntoa.
 

Yhteistyössä