Työpaikka ahdistaa

  • Viestiketjun aloittaja niiiiina
  • Ensimmäinen viesti
niiiiina
Oon ollut nyt yli 2kk yhessä siivousfirmassa ja mua ahdistaa joka päivä mennä töihin..
Kun kirjoitin työsopparin ja mulle kerrottiin mikä kohde mulle on, luvattiin että henkilökunta on tosi mukavaa ja työntekijöiden hyvinvointi on todella tärkeää.

Ensimmäinen viikko meni tosi hyvin, kunnes siivouskoppiini ilmestyi lappu jossa kerrottiin että työntekijät on valittanut että käsipaperit on aina tyhjinä.. ihmettelin tätä ja kiertelin työpaikalla miettien, mistä en ole huomannut niitä vaihtaa, perehdytyksessä näytettiin kaikki vaihdettavat ja olen niin tehnyt juuri tuon siivoojan neuvomalla tavalla. Siihen loppui myös henkilökunnan ystävällisyys, kukaan ei enää tervehdi tai muutenkaan puhu mitään, olen kuin ilmaa :(

Seuraavaksi näitä lappuja alkoi ilmestymään siivouskomeroni ulkopuolle, huomiovärein ja isolla tekstillä kirjoitettuna.. tämän siis näki työntekijöiden lisäksi myös asiakkaat, viesteissä haukuttiin miten paskasti olen siivonnut ja mitä olen mukamas jättänyt siivoamatta "esim roskikisia ei oltu tyhjenetty.. vaikka olin".. sen jälkeen alkoi puhelut kotiin ja tämä sama valittaja nainen siis on tuo kohteen pomo jossa siivoan.. Missään muissa kohteissa minulle ei ole valitettu mitään ja olen kysellyt muilta siivoojilta tuosta kohteestani ja he ovat sanoneet että kukaan siivoja ei tuossa paikassa haukuilta säästy.. olen myös hyvin tietoinen siitä että sain juuri tuon kohteen koska edellinen siivooja ei kestänyt olla siellä ja nykyiset ei sinne halua.

Nyt tää on mennyt siihen että noita lappuja on jatkuvasti, wcssä (joiden henkilökunta pitäisi tarkistaa illalla, että siis pöntöt on vedetty jne..) on pissat pönttösä, joskus jopa muutakin,täysinäisiä wc-paperi rullia on heitetty wcn roskiin ja sitä ei saa kukaan auki ellei hae siivouskärrystä avaimia.. niistä ei tiedä kuin henkilökunta ja minä.

Soitin tästä pomolleni ja tänään käytiin tuon paikan pomon ja omani kanssa keskustelu tästä.. tai oikeastaan se oli sitä että tuon kohteen pomo haukkui minut pystyyn ja miten kukaan ei halua että siivoaisin siellä ja että toivottavasti minulle ei makseta palkkaa ja olen paska työssäni.. oma pomoni oli hiljaa ja minä tärisin ja toivoisin että oisin muualla. Minun eteeni on myös heitetty roskia, vaikka roskis on ihan vieressä ja tavaroita on tahalleen jätetty tielleni niin että minulle menee aikaa niiden keräämiseen varastotiloissa ja itse kohteen puolella.
Kaiken huippu oli se että tuo kohteen pomo sanoi että en ollut eilen ollut töissä kuin alle tunnin (siivousaika on siis 2 h) ja minä olin ollut kyllä yli 2h.. lisäksi en ollut kuulemma pessyt lattiakaivoja ja olin kyllä tehnyt senkin ja siinä oli vielä kaksi naista ketkä kuului tuon paikan henkilökuntaan mutta ilmeisesti he eivät olleet nähneet mitään vaikka vielä melkein törmäsin toiseen sankon kanssa.

Kun ton työpaikan pomo oli lähtenyt omani sanoi minuille että noh.. ei kenellekään näistä kuulu meidän työaika,tässä on sulle vielä ohje miten tämä paikka siivotaan ja heippa. :(

Ehkä sitten olen paska työssäni mutta nyt mulla on 5 päivän sairasloma ja ajatus siitä että joudun tuonne taas ahdistaa ja itkettää.. vaikka siivoaisin kuinka hyvin satelee silti paskaa niskaan enkä tee koskaan mitään oikein ... :( Lopareita en voi ottaa koska siitä tulee karenssi.. kouluun olen hakenut täydennyshaussa ja entäs sitten jos en pääse sinnekkään? Joudunko mä olemaan tuolla töissä niin kauan että jotain parempaa ilmestyy ja oon siihen mennessä täysin ahdistunut :(
 
vieraskin.
Nyt tiukka vastustus. Kirjoita ihan samanlaisen tyylisiä lappuja takaisin tälle ihmiselle, jossa lukee, että et ole hyvä palautteen antaja ja aiot ottaa omaan ammattiliittoosi ja työsuojeluun yhteyttä työpaikkakiusaamisen suhteen. Otat myös oikeasti yhteyttä näihin tahoihin ja pidä huoli, että myös tämän tyypin esimies saa nämä asiat tietoonsa.
 
niiiiina
Uskooko liitto tai työsuojelupiiri tuollaista? Entä jos sanon ja tähän löytyyki joku ratkaisu, siivoan tuolla silti ja saan vielä enemmän kaikkien vihat niskoille? En ole säästänyt mitään lappuja joita tuo pomo on pistänyt, oma pomoni kyllä tänään näki kun oveen oli ilmestynyt lappu jossa oli pitkä litania valituksia. Sori että kyselen tyhmiä mutta en ole koskaan ollut tälläisessä tilanteessa, en edes tiedä onko tämä työpaikkakiusausta vai mitä. Sitäkin pelkään että jos tämä jatkuu, firma antaa mulle potkut ja eikös siitäkin tule karenssi?
 
vieraskin.
Tuo ei ole mitään muuta kuin työpaikkakiusaamista ja pahimmasta päästä. Palautetta ei anneta suoraan, vaan lapsellisia lappuja. Palautteet on tuulesta temmattuja. Toivottavasti kuulut ammattiliittoon ja heti soitto sinne ja kysyt mitä tehdä tällaisessa työpaikkakiusaamistilanteessa. Liitto on suojana, jos tulee irtisanominen.




Uskooko liitto tai työsuojelupiiri tuollaista? Entä jos sanon ja tähän löytyyki joku ratkaisu, siivoan tuolla silti ja saan vielä enemmän kaikkien vihat niskoille? En ole säästänyt mitään lappuja joita tuo pomo on pistänyt, oma pomoni kyllä tänään näki kun oveen oli ilmestynyt lappu jossa oli pitkä litania valituksia. Sori että kyselen tyhmiä mutta en ole koskaan ollut tälläisessä tilanteessa, en edes tiedä onko tämä työpaikkakiusausta vai mitä. Sitäkin pelkään että jos tämä jatkuu, firma antaa mulle potkut ja eikös siitäkin tule karenssi?
 
uhuhou
Mä oon samaa mieltä, että ota kuvia noista lapuista ja siivouksen jäljistä kännykälläsi. Lisäksi jos havaitset jotain suoranaista kiusantekoa (käyttämättömien papereiden heittämistä roskiin tms.), niin ota niistäkin kuvat ja ilmoita välittömästi siivousfirmallesi. Tee myös valitus kusipäisen pomosi esimiehelle. Ihme sekopää...

Mun mielestä kaikki keinot tollasen hullun kitkemiseksi, ihan sama, vaikka itse saisit potkut noin hirveestä työpaikasta.
 
gkkk
Kuvaa ne kaikki laput, jotka jätetään sun kaapin oveen. Onhan sulla tallessa ne vanhat? Ovat erinomaista todistusaineistoa.

Laita myös sinne siivouskomeroosi pieni vihko johon kuittaat aina saapumisajan ja poistumisajan. Tuo on erittäin vahva todiste jatkossa, jos väittävät ettet ole töissä tarvittavaa aikaa.
Lisäksi tuo ehdotus kuvaamisesta on tosi hyvä, nykyajan älypuhelimilla kun saa tosi helposti napattua kuvia työn ohessa.
 
niiiiina
Kiitos kaikille ketkä vastasitte ja autoitte, soitan ehdottomasti liittoon! Alan myös noita kuvia ottamaan.. myös juuri siitä että tiedän millaiset yllätykset vessoissa tai siivouskopin ovessa joka aamu odottaa. Myös voisin alkaa kuittailemaan noita työaikoja, tosin en tiedä auttaako ne, sillä kerran tämä nainen soitti ja valitti että miksi en ole laittanut hälyjä päälle kun olen lähtenyt pois ja en ole koskaan lähtenyt pois töistä ennenkuin sinne on tullut henkilökuntaa just tuon takia etten mokaa niiden hälyjen kanssa.

Toivotaan että saan liitosta apua ihan senkin takia että jos pääsen kouluun niin en edes uskalla ajatella mitä seuraava työntekijä joutuu kokemaan, koska tuon on oikeasti henkisesti raskasta.

Kiitos vielä :)
 

Yhteistyössä