Englannin opettelu aikuisena nopeasti ja tehokkaasti? Vuoden vaihteeseen aikaa..

  • Viestiketjun aloittaja Emmii
  • Ensimmäinen viesti
Emmii
Miten saada englannin kieli haltuun neljäkymppisenä muutamassa kuukaudessa mielellään?
Koulussa meni ihan ok, mutta en ole tarvinnut paljonkaan käyttää. Pärjään kyllä lomamatkoilla ja muuten tarvittaessa kohtuullisesti, mutta sanasto on surkastunut tosi pieneksi ja juttelu/rupattelu on tosi vaikeaa ja hankalaa sen takia.

Onko kokemusta aikuisena englannin opiskelusta nopsasti?
 
Anglikaani
Mihin tarvitset englantia vuoden vaihteen jälkeen? Oletko muuttamassa ulkomaille?

Usko pois, sieltä se kieli tulee ihan rupattelemalla, ei siis tietysti mikään idiomaattinen englanti, mutta kuitenkin! Sillä lailla, että selviää, eikä tarvitse edes hävetä! :)

Itse olen 20 vuotta sitten saanut yo-kirjoituksista hylätyn ja olen ollut kotiäitinä ja ihan perusduuneissa, enkä ole käyttänyt englantia lainkaan. Minulle on kuitenkin siunaantunut englantia puhuvia ystäviä ja nyt pärjään ok. Paremmin, kuin moni itseäni "menestyneempi ja fiksumpi".

Totta kai ne kielioppikirjat voi sieltä naftaliinista kaivaa, mutten usko sen tuovan kovinkaan kummoista sujuvuutta puheeseen, virheettömyyttä ehkä!
 
vierass
Puhu, puhu, puhu... eipä siihen muu auta, hakeudu sellaiseen seuraan että voit kieltä jatkuvasti käyttää. Katso tvohjelmia ilman tekstitystä ja lue kirjoja / kuuntele äänikiroja. Kielioppia voi tietysti kerrata kurssilla tai itsekseen.
 
kielikylpyyn
Hanki joku cd-kielikurssi (ei alkeita, kun sulla on jo pohja), katso tv-ohjelmia ilman tekstitystä, kuuntele englanninkielistä nettiradiota, lue netistä englanninkielisiä sanomalehtiä ja varsinkin niiden kommenttiosioita ja jotain tarkoitukseesi sopivaa keskustelupalstaa ja tee tätä kaikkea päivittäin. Mun piti opetella ranskaa puolessa vuodessa samanlaiselta lähtötasolta, ja siinä ajassa oppii ällistyttävän paljon. Opettele sellaista sanastoa ja lauserakenteita, joista on sulle oikeasti hyötyä.
 
vierailija
Eipä siihen auta, ku vaan puhuminen. Toki helpottaa jos perusteita saa eka vähän pohjalle. Täl kurssil ite sain hyvän pohjan eka https://www.languagesquickly.com/ ja sen jälkee aloin puhuu itekseni ääneen englanniks.

Turhauttaa aina neuvot, et mee ulkomaille puhuu tai hanki joku kielikaveri. Itekki matkustellu todella paljon, mut sitku ei osaa nii väistämättä sitä välttelee niit puhumis tilanteita.

Joten mun neuvo on et rupee puhumaa yksikseks ääneen englantia. Tuntuu aluks pirun tyhmältä, mut ite rupesin kehittyy tosi nopeesti ja eipähä tarvinnu jännittää tai pelätä arvostelua. Ja ihan vaan joku 5-30min päiväs fiiliksen mukaan. Valitsin aina vaan jonku aiheen mistä kerroin ja tsekkasin kääntäjäst sanoja jos en tienny. Samal ääntäminen kehitty ihan hirveesti, enää ei oo rallienglantia.
 

Yhteistyössä