pappi kutsui syliystäväksi???

  • Viestiketjun aloittaja "123456789"
  • Ensimmäinen viesti
"123456789"
Lapseni kaste juhlassa pappi kutsui kirkkoon kuulumatonta kummia syliystäväksi ja yritti pariin kertaan suoranaisesti käännyttää tätä hyvää ystäväni. Itse olin papin käytöksestä ihmeissäni kuten myös muut vieraat. Pappi oikein erikseen aina puhuessaan kummeista lisäsi perään syliystävä. Tämä tuntui jo lähes syrjinnästä. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mitä itse olisitte mieltä papin käytöksestä?
 
riippuu papista
Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina, ja pappi päätti pitää tästä kiinni.
Tai ehkä pappi päätti toteuttaa lähetyskäskyä, mikäs sen otollisempi tilanne kuin kastetilaisuus jossa on pakanoita läsnä :)
Näiltä ei voi välttyä, jos haluaa liittää lapsensa kirkkoon. Kyseessä on kuitenkin uskonnollinen instituutio.
 
"123456789"
Mielestäni käännyttäminen ei kuulu kaste tilaisuuteen. Ei kai pappi nyt käännytä kaasoakaan häissä. Ja keskustelussa ennen ristiäisiä papille kerrottiin että tulee lapselle kirkkoon kuulumaton kummi ja tähän ei pappi sanonut mitään, olisi ottanut jo tällöin puheeksi että aikoo kutsua syliystäväksi.
 
[QUOTE="123456789";30136667]Mielestäni käännyttäminen ei kuulu kaste tilaisuuteen. Ei kai pappi nyt käännytä kaasoakaan häissä. Ja keskustelussa ennen ristiäisiä papille kerrottiin että tulee lapselle kirkkoon kuulumaton kummi ja tähän ei pappi sanonut mitään, olisi ottanut jo tällöin puheeksi että aikoo kutsua syliystäväksi.[/QUOTE]

Tai sitten olisitte itse voineet ottaa selvää. Kun lapsi kastetaan tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua henkilöä kummeiksi. Ev-lut kirkossa ei voi olla muita virallisia kummeja. Nykyisin papit antavat näiden vanhempien haluamat kirkkoon kuulumattomatkin "kummit" tulla mukaan muiden kummien joukkoon kastetilaisuudessa. Aina ei ole näin ollut.
 
"123456789"
Naapuri kaupungissa vuosi sitten ristiäisissä myös kirkkoon kuulumaton kummi eikä häntä mitenkään eroteltu kummien joukosta eri nimillä tms. Ja tiedän kyllä hyvin miten kirkko määrittelee kummin. Tämä nyt kastettu lapsi oli perheemme kolmas lapsi. Ja kaikki lapset on kastettu.
 
Ken guru
Tai sitten olisitte itse voineet ottaa selvää. Kun lapsi kastetaan tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua henkilöä kummeiksi. Ev-lut kirkossa ei voi olla muita virallisia kummeja. Nykyisin papit antavat näiden vanhempien haluamat kirkkoon kuulumattomatkin "kummit" tulla mukaan muiden kummien joukkoon kastetilaisuudessa. Aina ei ole näin ollut.
Meillä on kolmaskin kummi saanut kummitodistuksen, vaikka ei ole kuulunut ev.lut.kirkkoon. Eikä olla mitenkään eritelty tai syyllistetty. Miehenikään ei kuulu kirkkoon, ja silti "kelpaa" papillekin. Onneksi.
 

Yhteistyössä