Yksityisopetus varakkaiden perheen lapsilla kesälomalla - onko tyypillistä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti
vieras..
Onko varakkaissa perheissä tyypillistä hommata lapselle yksityistä opetusta esim. kielien suhteen myös näin loma-aikana?

Tyttäremme luokalla on eräs lapsi, varakkaasta perheestä. Kyseistä lasta nähtiin perheensä kanssa sattumalta kaupassa, ja tietenkin kysyttiin että kuinkas se kesä on sujunut. Perheen äiti kertoi, että lapsi ja tämän sisarus ovat koko kesän saaneet yksityisopettajalta oppia vieraassa kielessä (ko. kieltä ei opeteta vielä näillä luokka-asteilla). Kuulemma saavat ko. kielessä opetusta sitten koulujen alettuakin.

Minä sanoin, että sehän on mukavaa - toki kielitaito onkin :)

Jäin vain miettimään, onko tällainen tyypillistä varakkaissa perheissä? :O
 
vieras*
No en ole omassa tuttavapiirissäni kuullut ko. tyylistä. Kun kieli sitten lopulta koulussa alkaa, niin minkä opetussuunnitelman mukaan lapset silloin menevät? Nykyään osa vanhemmista preppaa lapsiaan sen sijaan että innostaisivat heitä leikkimään, aika menee harrastuksiin...
 
vieraana---
Mietin, että voisiko kyse olla elämän siirtymisestä jossakin vaiheessa kyseiselle kielialueelle? Ja tästä syystä lapsille opetetaan jo nyt vierasta kieltä, joka ei kuulu vielä koulun opetussuunnitelmaan.
 
vierass
No täälläpäin varakkaiden perheiden lapset lomailevat lomillaan ja kieltä opiskellaan sitten vaikka vaihto-oppilaana tai sitten jotkut käyvät preppaamassa loman aikana ylioopilaskirjoituksia varten vaikka kansanopistossa kielikursseilla.
 
vieras_
En ole kyllä yhtään varakkaasta perheestä lähtöisin, mutta kävin itsekin lukioaikana kesällä matematiikasta yksityisopetuksessa. Tai sinänsä ei ollut ihan yksityistä, että pari luokkakaveria kävi siellä kanssani. Pitkää matematiikkaa luimme, ja opettajamme oli todella surkea. Kävimme sitten eläkkeellä olevan, todella hyväksi tiedetyn opettajan luona opissa Toivon totisesti, että näin yksinhuoltajanakin minulla on tarvittaessa rahaa maksaa vastaavasti omille lapsilleni.
 
vierass
Me ei olla erityisen varakkaita enkä tiedä vastausta, mutta me halutaan satsata lapsiin. Kaksi on käynyt kahdella matemaattisella leirillä, ja yksi oli musiikkileirillä. Eli tavallaan ovat saaneet opetusta kesällä. Mutta kyllä lapset ovat saaneet suurimman osan kesästä lomailla rauhassa =)
 
uusi_vieras
En osaa sanoa kuinka yleistä tuo on, mutta itse aikoinani kävin opettamassa yhden rikkaan perheen nuorimmaista useissa eri aineissa. Lähinnä tehtiin kotitehtävät yhdessä ja hieman syvemmin käytiin aihetta läpi. Tuolloin olin juuri lukion päättänyt ja opetettava ylä-aste ikäinen.

Opetus tapahtui siis kouluaikana, ei loma aikoina. Ja ei palkkani todellakaan ollut suuri, mutta juuri täysikäiseksi varttuneelle riittävä. Enhän mikään kouluttautunut opettaja ollutkaan.
 
kgjhg
En ole kuullut vastaavasta, ellei lapsella ole ollut oppimisvaikeuksia koulussa. Jos mulla vaan on varaa, niin haluaisin maksaa lapseni vaihto-oppilasvuoden lukioiässä. Se varmasti antaisi toisenlaista rohkeutta ja intoa opiskeluun kriittisessä iässä.

Muuten kouluikäisenä panostaisin harrastuksiin, luovuuteen ja urheiluun ennemmin kuin kotona kielten opiskeluun.
 
ehkä, ehkä ei
Minullekin tuli mieleen, että onko perhe esim muuttamassa maahan jossa tarvitaan kielitaitoa. Minä tiedän, että aikanaan kouluaikanani jotkut kävivät kesälläkin "koulua" lyhyen pätkän eli saivat jotain opetusta/kesälukioa. Nyt tutut varakkaat menevät tosiaan vaihtareiksi.
 

Yhteistyössä