Tekisi mieli hakea lisää hoitovapaata. Säästövinkkejä kaipaan!

  • Viestiketjun aloittaja "Sinttu"
  • Ensimmäinen viesti
"Sinttu"
Vai onkohan ihan mahdotonta meidän tilanteessa edes unelmoida kotiin jäämisestä pidemmäksi aikaa.

Lapsi täyttää lokakuussa 2 ja silloin loppuu myös kuntalisä (200€) eli ainoat tulot on sen jälkeen kotihoidontuki, lapsilisä, opintotuki , opintolaina ja mahdollisesti satunnaiset työvuorot. Miehellä pitkät koulumatkat (bussi- juna- bussi) eli siihen menee lähes koko opintotuki. Asumistukea emme saa koska asumme omistusasunnossa. Tähän asti olemme käyttäneet säästöjä jotka ovat muutaman yllättävän ison menon takia lähes loppu.

Mutta menoja on asumiseen (vakuutus, sähkö, yhtiövastike, laina) noin 1000€/ kk eli jo niihinkin täytyy tehdä tukien lisäksi töitä, että saa maksettua.

Täällä monet kirjoittavat, että kotiin pystyy kyllä jäämään jos vain haluaa eli nyt kaipaisin niitä säästövinkkejä millä tämä on oikeasti mahdollista. Ilman säästöjä en olisi pystynyt olemaan tätäkään aikaa kotona tai ainakin nyt tuntuu siltä.
 
viera.s
Eikös olisi jo miehen vuoro jäädä hoitovapaalle? Hänen tulonsa eivät tippuisi kovinkaan paljon, jos nyt elää opintotuella ja sinä palaisit töihin.

Ei sillä, minusta 2-vuotiaan voi oikein hyvin viedä hoitoon. Mutta jos nyt haluatte lapsen kotihoitoa jatkaa, niin miksi ihmeessä sinä perheen työssäkäyvänä osapuolena pidät kaikki perhevapaat?
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
"Sinttu"
Mies on ollut kotona edellisenä kesänä ja minä töissä mutta opinnot ovat sellaiset ettei niitä pysty kovin sujuvasti jatkamaan jos jättää lukukauden väliin. Mies on ihan kypsä edelliseen työhönsä ja siksi aloitti uudet opinnot kun meidän ei pitänyt lapsia saada (mutta toisin kävi :) ). Lisäksi minä viihdyn paremmin kotona ja miehellä on into saada ooinnot aikataulussa loppuun.

Meille on kyllä luvattu jo paikka mukavasta päiväkodista lokakuun alusta mutta jotenkin en sittenkään raaskisi vielä palata töihin. Lisäksi sijaiseni on viihtynyt hyvin minun töissäni eli sitä ei tarvitsisi miettiä kun jatkaisi jos jäisin vielä kotiin.
 
"123456789"
Eli olen itse kotona kodin hoidon tuella. Ja tässä sulle muutamia vinkkejä. Lopeta lehti tilaukset ja eroa kirja kerhoista ( siis jos teillä on tällaisia). Miettikää muutenkin tarkkaan esim jos teillä on kuntokeskus ym jäsenyyksiä tarvitsetteko te niitä todella. Näin kesällä ja syksyllä käymää metsässä poimimassa marjoja ja sieniä ilmaista ruokaa. Syökää kauden mukaista ruokaa siis milloin mitkäkin kasvikset ja hedelmät ovat halvimmillaan ( netissä paljon vinkkejä ).
 
"eräs"
[QUOTE="Sinttu";30137441]Vai onkohan ihan mahdotonta meidän tilanteessa edes unelmoida kotiin jäämisestä pidemmäksi aikaa.

Lapsi täyttää lokakuussa 2 ja silloin loppuu myös kuntalisä (200€) eli ainoat tulot on sen jälkeen kotihoidontuki, lapsilisä, opintotuki , opintolaina ja mahdollisesti satunnaiset työvuorot. Miehellä pitkät koulumatkat (bussi- juna- bussi) eli siihen menee lähes koko opintotuki. Asumistukea emme saa koska asumme omistusasunnossa. Tähän asti olemme käyttäneet säästöjä jotka ovat muutaman yllättävän ison menon takia lähes loppu.

Mutta menoja on asumiseen (vakuutus, sähkö, yhtiövastike, laina) noin 1000€/ kk eli jo niihinkin täytyy tehdä tukien lisäksi töitä, että saa maksettua.

Täällä monet kirjoittavat, että kotiin pystyy kyllä jäämään jos vain haluaa eli nyt kaipaisin niitä säästövinkkejä millä tämä on oikeasti mahdollista. Ilman säästöjä en olisi pystynyt olemaan tätäkään aikaa kotona tai ainakin nyt tuntuu siltä.[/QUOTE]

Asumistukea voi saada omistusasuntoon, katso sivulta Omistusasunto - kela.fi. Itsekin kaipailen vinkkejä kuinka selvitä kodinhoitotuella. Minulla tulee mieleen seuraavia ajatuksia:
- käydä kauppalistan kanssa kaupassa 1-2 kertaa viikossa ja halvassa kaupassa.
- tehdä itse ruoat ja lahjat, kuten neuloa villasukkia ja lapasia..
- kerätä nyt syksyllä mustikat, puolukat ja sienet.
- käydä edullisissa/ilmaisissa seurakunnan kerhoissa, ei kalliissa muskareissa.
 
"Veera"
Se opiskeleva osapuoli voi jäädä kotiin ja se töissäkäyvä mennä töihin.
Asumistukea voi saada opiskelija-asuntoon.
Opintolainaa voi ottaa jos opiskelija jatkaa opintojaan.
 
fkk
Sä hankit iltatöitä tai viikonlopputöitä?
Opiskelu tuskin on niin rankkaa, ettei miehesi katsoisi lapsia muutamana iltana kun olet töissä.
Sitten sunnuntaitöistä saa tuplapalkan.
 
"eräs"
Olen eri mieltä, kuin mitä monet täällä teille ehdottavat. Minusta on todella järkevää, että miehesi opiskelee loppuun ilman keskeytyksiä, jos nyt on vauhti päällä. Mitä nopeammin hän valmistuu ja pääsee töihin, niin sen parempi teille ja yhteiskunnalle, sillä opiskelupaikkakin on kallis.. (Tutkinto maksaa kymmeniä tuhansia euroja yhteiskunnalla ja jos ei valmistu, niin se on hukkaan heitettyä rahaa myös meiltä kaikilta veronmaksajilta.)

Laske tarkkaan paljonko saatte rahaa ja mitkä ovat todelliset menonne. Jääkö paljonkin miinusta? Ruoka on kallista ja siinä voi valinnoilla säästää. Luin just tänään pennin vennyttäjän opasta ja siellä tuotiin esiin se, että esim. jälkiruoat ja herkut nostattavat ruokakuluja ja niistä luopumalla/harventamalla voi säästää. Itse sorruin ostamaan tänään 100 g suklaalevyn, joten mulla meni lähes euro hukkaan. :( Samalla tuli kiloja.

Ensi vuonna tulen varmaan itse laihtumaan M-koosta taas S-kokoon kun seuraan tarkkaan mitä suuhuni laitan..
 
-Tee keikkahommia miehen vapaapäivinä.
-Kerää pulloja.
-Turhat roinat kirppiksille, nettikirppiksillä myynti on ilmaista. Osta myös kaikki kamat kirppiksiltä.
-Ellet vielä osaa niin nyt on aika opetellla ompelemaan, neulomaan, virkkaamaan ja parsimaan. Omatekemiä tavaroita voi vähäisissä määrin myydäkin.
-Osta jatkossa halpistuotteita kalliiden merkkituotteiden sijaan. Vessapaperit isoissa säkeissä jne.
-Katso kaupassa ruuan kilohintaa, älä pakkauksen hintaa. Ellet tarvitse isoa pakettia käytä osa ja pakasta loput.
-Tarkista onko kotisi lähellä esim leipomoa tai muuta suoramyyntipistettä josta saat ainakin jotain tuotetta kuten leivät halvalla. Tai vielä parempi, leivo itse.
-Kilpailuta sähkö, vakuutukset, puhelinliittymät jne säännöllisesti. Tarkista ettei vakuutuksia ole päällekkäisiä ja sitä kautta turhia kuluja.
-Älä lotraa vedellä, sammuta valot ja kaikki viihde-elektroniikka kun ne eivät ole käytössä. Siis kokonaan sammuksiin, ei vain valmiustilaan.
 
samas jamas
Laske paljonko sulla on päiväbudjetti, esim sulla on 800 euroa rahaa kuukaudessam jaa 30.lla ja saat päiväbudjetin, seketoo mihin sulla oikeasti on varaa, kerää kaikki kuitit talteen ja katso mihin olet rahasi pannut, jos ostat jotain turhaa ja kallsita, niin karsi se pois tai vaihda halvempaan, myy kaikki turha pois, ole nuuka, mukavimmat asiat ovat ilmaisia, käy kirjastossa lukemassa lehtiä. ota halpa netti, mulla vain kympin kuussa. ota halvempi puhelin liittymä, heitä keikkaa. kyllä sitä pärjää pienemmälläkin rahalla ja sinähän olet vain vuoden kotona, ota sitä opintolainaa tai miehesi, että saat olla kotona, se on kuitenkin ainutlaatuista olla lapsen kanssa kun se on pieni.
 
viera.s
Laske paljonko sulla on päiväbudjetti, esim sulla on 800 euroa rahaa kuukaudessam jaa 30.lla ja saat päiväbudjetin, seketoo mihin sulla oikeasti on varaa, kerää kaikki kuitit talteen ja katso mihin olet rahasi pannut, jos ostat jotain turhaa ja kallsita, niin karsi se pois tai vaihda halvempaan, myy kaikki turha pois, ole nuuka, mukavimmat asiat ovat ilmaisia, käy kirjastossa lukemassa lehtiä. ota halpa netti, mulla vain kympin kuussa. ota halvempi puhelin liittymä, heitä keikkaa. kyllä sitä pärjää pienemmälläkin rahalla ja sinähän olet vain vuoden kotona, ota sitä opintolainaa tai miehesi, että saat olla kotona, se on kuitenkin ainutlaatuista olla lapsen kanssa kun se on pieni.
Aloittajan tapauksessa se päiväbudjetti vaan jäisi miinusmerkkiseksi, kun kerran tuet ei riitä edes asumiskuluihin. Kirppismyynnillä tai pullojen keräämisellä tuskin elää, satunnaisten työkeikkojen varaan laskeminen olisi ainakin minusta melko ahdistavaa.

Töihin vaan ja lapsi hoitoon, jos kerran mies ei voi/halua hoitovapaalle jäädä.
 
Ent. Ksantippa S.
Kyllähän sitä on mentävä töihin, jos perhe ei muuten elä. Aloittajan lapsi ei ole edes kauhean pieni enää, ja mies opiskelijana pystyy varmasti ainakin toisinaan hakemaan lapsen hoidosta aikaisemmin.
 
"Rikas"
Kaikki lehtitilaukset pois, käytä kirjastoa mahdollisimman paljon.

Kilpailuta kaikki sopimukset. Myös laina.

Ruuassa pystyy säästämään tosi paljon kun suunnittelee viikon syömiset etukäteen huolella, tuunaa tähteitä ja kierrätää (mm. pyttipannu, sämpylöitä puurosta jne) fiksuudella. Raaka-aineita kannattaa kans miettiä, halvempi ei ole vählltämättä huonompaa, mm. kalassa kannattaa miettiä mitä ottaa, samoin lihassa valitsee muuta ruhonosaa kuin 'sisäfilettä'. Säilö, pakasta, kerää luonnosta talteen.

Moni ilmainen juttu on maksullista hupihommaa parempi - esim. leikkipuistot, metsäretket, kirjastot jne.

Minimoi tavaran määrä. Ei kukaan oikeasti tarvitse helvetillistä röykkiötä leluja, vaatteita jne. panosta laatuun, ei määrään. Köyhän ei kannata ostaa esim. tekstiilejä, jotka ei kesät pesua. Laadukkaita vaatteita löytää hyväkuntoisena kirppiksiltä.

Jos teillä on auto, niin miettikää sen myymistä. Auto on iso kuluerä vaikkei sillä ajaisikaan!
 
Ent. Ksantippa S.
Näin realistisesti mietittynä useimmat lapsiperheet varmasti toteuttavat jo täällä mainittuja ohjeita. Ruoka laitetaan alusta saakka itse, kierrätystä suositaan, leluja tuskin ostaa ilokseen kukaan, joka joutuu niitä iltaisin lattialta keräämään. Todennäköisesti ne lehtitilauksetkin on lakkautettu jo ekalla säästökierroksella, jos hoitovapaata on pitempi aika takana.

Tuo kaikki on näpertelyä. Kylmä totuus on, ettei asuntolainaa lyhennetä pulloja keräämällä tai itse leipää leipomalla. Burn outiin voi kyllä itsensä ajaa, jos ei tuommoisesta puuhastelusta tykkää, ja yrittää pienten lasten kanssa kerätä sen pakastimen täyteen marjoja ja mitä kaikkea muuta ylipalstamamma tekeekään.

Aloittajan kertomilla tiedoilla minä näkisin kokonaisuuden kannalta parhaana vaihtoehtona töihin paluun.
 
"rasvie"
Neuvottelette pankin kanssa että maksatte jonkun aikaa asuntolainasta vain korot, esim. puoli vuotta/vuosi? =) Näin me tehtiin, meidän paikkakunnalla ei makseta edes hoitolisää. Kyllä kannatti. Kannattaa jäädä kotiin jos vielä tuntuu siltä. Lapset on pieniä vaan hetken. Kun suunnittelee talouttansa tarkasti, tavan tallaajallakin on vaikka mitä mahdollisuuksia. (Ilman että tarvitsee vinkua ylimääräisiä tukia yhteiskunnalta.)
 
"uskomatonta"
Öö, siis mitä?

Sinä et käy töissä, miehesi ei käy töissä, teillä on pieni lapsi, asuntovelka ja opintolainaa. Ja sinä pohdit vakavissasi jatkavasi kotona öllöttelyä? Millä oikeudella, moraalilla ja etenkin järjellä tuo on mielestäsi hyvä ajatus?

TÄMÄ on se, mikä suomalaisessa yhteiskunnassa on tänä päivänä vikana. Todella vahva sosiaalinen turvaverkko mahdollistaa kotona öllöttelyn ja sitä käytetään törkeästi hyväksi ja vielä häpeilemättä sillä lastenteosta on tullut monelle bisnes ja elinkeino. Tajuatteko te yhtään kuinka kalliiksi tuo tulee yhteiskunnalle niin lyhyellä kuin erityisesti pidemmällä tähtäimellä? Lapset ja lastenlapsetkin kärsivät vielä aikanaan tämän päivän mammojen (kuin myös isukkien) laiskuudesta ja itsekkyydestä.
 
Näin realistisesti mietittynä useimmat lapsiperheet varmasti toteuttavat jo täällä mainittuja ohjeita. Ruoka laitetaan alusta saakka itse, kierrätystä suositaan, leluja tuskin ostaa ilokseen kukaan, joka joutuu niitä iltaisin lattialta keräämään. Todennäköisesti ne lehtitilauksetkin on lakkautettu jo ekalla säästökierroksella, jos hoitovapaata on pitempi aika takana.

Tuo kaikki on näpertelyä. Kylmä totuus on, ettei asuntolainaa lyhennetä pulloja keräämällä tai itse leipää leipomalla. Burn outiin voi kyllä itsensä ajaa, jos ei tuommoisesta puuhastelusta tykkää, ja yrittää pienten lasten kanssa kerätä sen pakastimen täyteen marjoja ja mitä kaikkea muuta ylipalstamamma tekeekään.

Aloittajan kertomilla tiedoilla minä näkisin kokonaisuuden kannalta parhaana vaihtoehtona töihin paluun.
Näinhän se on. Mutta jos on niin laiska ettei töihin viitsi mennä niin sitten pitää pihistellä. Ja tuossa tapauksessa varmaan muuttaminen eli kämppä myyntiin ja muutto pienempään ja vuokralle. Tyhmäähän se on, mutta ellei työt maistu niin vaihtoehtoja ei ole.
 

Yhteistyössä