Empatiakyvytön 13v. Ihan ärsyttää

  • Viestiketjun aloittaja Huolissaan raivoissaan
  • Ensimmäinen viesti
Huolissaan raivoissaan
Tässä vain yksi esimerkki. Kerroin että tässä lähellä on hukkunut joku hänen ikäinen kun on mennyt liian syvään veteen, poika alkaa vain nauramaan "vitsi mikä nuubi"

Mua oksettaa oikein kun on tuollainen. Ei tippaakaan empatiakykyä missään asiassa

Eihän voi olla normaalia?
 
"Ööp"
Ehkä ei osaa vielä käsitellä tuollaisia asioita ja siksi reagoi tökerösti. Oman ikäisen kuolema on kuitenkin tuon ikäiselle vaikea käsitellä. Kannattaa ehkä jutella asiasta sopivana hetkenä enemmän.
 
viera.s
En olisi huolissani, kun hukkunut ei ole tuttu ja nuori kuulee tarinan vain kerrottuna. Jos paikan päällä nähdessään vanhempien tuskan ja menehtyneen ikätoverinsa vaan naureskelisi, pitäisin kyllä suhtautumista epänormaalina. Mutta se ettei tuntemattoman kohtalo luettuna/kuultuna aiheuta sen suurempaa tuskaa, on ihan normaalia. Jos kaikkia tällaisia oikeasti ja tosissaan surisi, elämä kävisi melko raskaaksi. Kommenttinsa taas lienee lähinnä käytöstavattomuutta ja pyrkimystä ärsyttää sinua, joka on teinille ihan normaalia.
 
Ja hei, ei tuo liity pelkästään ikään. Katsokaa toisianne palstalla: jos jonkun lapselle käy jotain, sanotaan nyt esimerkkinä vaikka, että läkähtyy autoon, mammat kilvan huutaa, että minä en ainakaan ikinä jätä lapsia autoon hetkeksikään. Ihan sama reaktio, ihminen ajattelee, että minulle ei voisi käydä noin, koska ... Tässä tapauksessa teinin eka erottava selitys oli, että tyyppi on tyhmä. Ilmaisutapa taas teinimäinen.
 

Yhteistyössä