Mitä kiellettyä ootte syöneet raskaana??

  • Viestiketjun aloittaja "hupsista"
  • Ensimmäinen viesti
"hupsista"
Otsikossa tulikin kysymys.. :p Tässä mulle paljastui että oon raskaana.. Vielä alle 10. viikolla.. Kattelin noita listoja netistä mitä saa syödä ja ei saa ja olen hyvinkin saattanut vahingossa, tietämättä että olen raskaana, jo syödä seuraavia:
- haukipihvit
- inkiväärilimu
- graavilohi
- tuorejuustoa
- korvasienimuhennosta
- maksamakkaraa
- kananmunia joissa keltuainen "raaka"
- lakritsia
- salmiakkia

Ai kamala :D No nyt kun tiedän niin en enää tollasia popsi, toivottavasti näin alussa ei ole ollu harmia noista..!! :(
 
vierasss
Minä söin salmiakkia ja lakritsia. Välillä tuli oikein kova himo noihin. Verenpaineet on matalalla joten ajattelin ettei niin haittaa. Graavilohta ja tuorejuustoa taisi vahingossa mennä juhlissa pari kertaa
 
nohh
Lakua, salmiakkia ja maksamakkaraa pieniä määriää (kuten rajotetusti saakin syödä) ja aiemmassa raskaudessa joskus kauan sitten homejuustokeittoo (juustoo ei oltu keitetty). Ei sillon vielä ohjeistettu noin laajoja kieltolistoja mitä nykyään. Kananmunan keltuaisjuttua en oo tiennykään kun ei sitä lue neuvolan ohjelapussa?! Puolipehmeenä oon syöny eli on kuitenkin keitetty muutama minuutti, ei kai siinä sit mitään bakteereja pitäs olla, vai miks on kielletty?
 
"..."
Lakritsia ja salmiakkia-olivat ainoat, jotka auttoivat alkuraskauden pahoinvointiin. Graavilohta vähän, inkivääriolutta (alkoholiton) puoli lasia, kun tuli vasta siinä kohtaa mieleen, ettei kai olisi suositeltavaa...

Maksassa on liikaa A-vitamiinia, jos syö paljon maksamakkaraa voi suositus ylittyä. Jonkun verran sitä sai kyllä syödä. A-vitamiinin liikasaannilla on jotain vaikutusta sikiön näönkehitykseen, muistaakseni. Lakritsi/salmiakki nostaa paljon syötynä verenpainetta ja voi aiheuttaa keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen.
 
nohh
Lakua, salmiakkia ja maksamakkaraa pieniä määriää (kuten rajotetusti saakin syödä) ja aiemmassa raskaudessa joskus kauan sitten homejuustokeittoo (juustoo ei oltu keitetty). Ei sillon vielä ohjeistettu noin laajoja kieltolistoja mitä nykyään. Kananmunan keltuaisjuttua en oo tiennykään kun ei sitä lue neuvolan ohjelapussa?! Puolipehmeenä oon syöny eli on kuitenkin keitetty muutama minuutti, ei kai siinä sit mitään bakteereja pitäs olla, vai miks on kielletty?
Ainiin, ja persiljaa kun en tajunnu että sekin on yrtti.
 
"hupsista"
Joo, saahan lakua ja salmiakkia mutta ei hirveitä määriä kerrallaan. Minä mutustelin pussillisen sellasta salmiakki-lakurae sekoitusta karkinhimoon :D Maksamakkaraa söin muutaman viipaleen leivällä.. Graavilohi ei kyllä ollut sellasta muoviin pakattua vaan ihan läheiseltä tilalta haettua missä myydään muovirasioissa.. Vaikka tuskin vaikuttaa asiaan.. Tuorejuustoa vedin viikko sitten, kun mies osti savuporojuustoa ja eihän sitä voinu vastustaa!
Kananmunia kun paistan/keitän niin tykkään jättää löysähköksi sen keltuaisen että on vielä pehmeä ja kostea, mutta netin mukaan pitäs ihan läpikypsiä olla munien, salmonellan varalta.. Vaikka se riski onkin Suomessa aika olematon
 
Kaikkia edellämainittuja olen syönyt raskaana.
Ja pari pulloa siideriäkin otin ennen kun olin edes kuvitellut olevani raskaana. Lääkärille niitä tilitin huolestuneena. Hän sanoi kokemuksen äänellä, että mokoma kannattaa unohtaa, tuohan on vaan normaalia nuoren naisen elämää. :)

Saisi kuulemma aika monta kiloa maksamakkaraa syödä ennen kuin todellista haittaa tulisi, vauvalle siis!
 
"hupsista"
Minulla neuvolantäti kielsi maksaa syömästä, kun neuvolaan varasin aikaa. Siis ettei saa mitään maksatuotteita A-vitamiinin takia :O Mutta eihän maksamakkarassa niin paljon sitä maksaa ole ja söin vain vähän, netin mukaan pari viipaletta saa syödäkin! Mutta taidan jättää väliin nyt toistaseksi vaikka kyllä maksamakkara ois niiiiin herkkua...
PErsiljasta luin että se sisältää aineita jotka saa kohdun supistelemaan ja siksi voi lisätä keskenmenoriskiä tai synnytystä aikaistaa..
 
"kaisa"
Persiljan runsasta käyttöä on syytä välttää.. mut perilja on sellainen yleismauste et jos syö mitään valmisruokia ni sitäpä on aika yllättävissäkin tuotteissa.
 
"kaisa"
Kielto perustuu siihen että persilja sisältää paljon A-vitamiinin esiastetta

http://www.yrttitarha.fi/kanta/persilja/

Varoitukset
Persiljan kohtuullinen säännöllinenkään käyttö ei aiheuta terveydellistä haittaa. Kuitenkaan raskauden aikana persiljaa ei pidä käyttää runsaasti. Haittavaikutuksena persiljan hyvin suuret annokset voivat aiheuttaa keskenmenoja ja hermotulehduksia. Persiljasta tislattua eteeristä öljyä ei pidä käyttää omin päin. Edellä mainittujen haittavaikutuksien lisäksi öljyn sisältämät apioli ja myrtistisiini voivat aiheuttaa ruuansulatuselinten verenvuotoja, hallusinaatioita ja sydämentykytystä. Persiljan sisältämät furokumariinit voivat aiheuttaa herkkäihoisilla valoherkkyyttä tulehduttaen ihoa.
 
Henkilö
En tiedä juuri persiljan vaikutuksista, mutta "koska sekin on yrtti", ei ole mikään syy. Eihän mausteyrtit kiellettyjä ole! Yrttiteet ja kaikenlaiset yrttivalmisteet ovat kieltolistalla varmuuden vuoksi, kun tosiaan joillain niillä voi olla vaikutuksia joita ei tunneta. Mutta eihän se nyt sitä tarkoita etteikö voisi ruokaa maustaa basilikalla... Ja vaikka persiljalla olisikin joku tutkittu haitallinen vaikutus, niin tuskin satunnainen persiljatupsu ruuan päällä mitään tekee.

Minusta pitää tehdä ero ruuissa jotka voivat haitata määrästä riippumatta, ja ruuissa joissa haitta tulee vasta pitkäaikaisesta runsaasta käytöstä. Esim. listeriariskin ruokia en syönyt raskaana ollenkaan - listeria voi tulla pienestäkin kertamäärästä jos huonosti käy, ja olla oikeasti vaarallinen sikiölle. Sen sijaan salmiakkigrammoja en vahdannut - koska en kovin usein sitä syönyt, saatoin syödä rauhassa vaikka 100 g sen suositellun 50 g sijaan, sen harvan kerran kun söin. Enkä pelännyt, jos joskus leivässä oli pellavansiemeniä. Niissähän on se kadmium-juttu, mutta ei sekään pikku kerta-annoksena mitään voi tehdä.

Maksamakkara ei muuten nykyään ole kokonaan kielletty, määrää vain pitäisi rajoittaa.
 
Viikonloppuna join kahvin seassa pastöroimatonta maitoa ja aamupalana siihen tehtyä riisipuuroa. Aiemmissakin oon välillä anoppilassa juonu ruoan kanssa sellaisenaan. Tuorejuustoja kakuissa, salmiakkia mun käskettiin syödä joka raskauksessa kun ollut niin matala verenpaine ja hemoglobiini, olin erittäin pyörtymisaltis :D muita ei tuu nyt mieleen, maksasta en välitä kuin laatikossa ja kalaa en syö ollenkaan, kananmunat syön kovina.
 
"mamma"
En jaksanut koko ketjua lukea että sori jos joku on jo vastannut nämä samat.

Eihän ne graavilohet ja tuorejuustot ole mitään haitannut jos et kerran sairastunut listeriaan, eli pääsit kuin koira veräjästä. Listeriatartunnat ovat harvinaisia suomessa mutta jos huonolla tuurilla sellaisen saa voi tulla kekenmeno, siksi pitäisi välttää näitä elintarvikkeita.

Ja jos olet sytönyt yhden pötkön maksamakkaraa niin tuskin olet saanut liikaa A-vitamiinia, vältä maksaa jatkossa. Melko varma olen että ainakaan HK:n maksamakkarassa ei ole edes kovin paljon maksaa joten A-vitamiinipitoisuus on varmaan myös melko matala.

Jos on matalat verenpaineet ei haittaa vaikka syö salmiakkia ja lakua, nehän vaan normalisoivat paineet. Raskausmyrkytyksen aikana paineet nousevat muutenkin joten siinä tilanteessa laku voi aiheuttaa myrkytysoireiden pahenemista. Kellään ei kuitenkaan viikolla 10 ole vielä todettu raskausmyrkytystä :)
 

Yhteistyössä