Te jotka ette kuulu kirkkoon, millaiset katsomukset teitä ohjaa?

  • Viestiketjun aloittaja kukkuuu
  • Ensimmäinen viesti
kukkuuu
Otsikossa tulikin kysymys. Minun pitää koulutehtävääni varten haastatella ihmisiä joten kertokaahan teidän mielipiteitä asiasta :)


Jos ette kuulu kirkkoon niin millaiset katsomukset teitä ns ohjaa?

Miksi ette kuulu kirkkoon? Opetatteko lapsellenne uskonnollisia asioita ja saako lapsi osallistua päivähoidossa uskontokasvatukseen.

Kiitos.
 
"höpöhöpö"
Miksi sinä et kuulu juutalaiseen kirkkoon, tai islamiin, tai miksi et ole buddhisti? Et taida ymmärtää, että kristinusko (johon ilmeisesti viittaat "kirkkona") on vain pieni pisarassa kaikista maailman uskonnoista, uskonnottomuuksista ja katsomuksista. Vastauksia on siis satoja, tuhansia. Kenen mielipiteitä siis haluat, ja mitä satunnaisten nimettomien nettivastaajien vastaukset kertovat yhtään mistään?

Ehkä siellä koulussa pitäisi opettaa ihan ensiksi sitä, missä ja miten haastetteluja on järkevää tehdä, ja mitkä on järkeviä haastattelun aiheita ja rajauksia...
 
viera.s
Siis onko tosiaan päiväkodissa uskontokasvatusta? Aloituslomakkeessa kysyttiin aiheesta, mutta jotenkin kuvittelin ettei nykyään kuitenkaan lapsia kunnallisessa päivähoidossa aivopestä, kun uskontokuntiin kuulumattomia sekä muita kuin ev.lut. kirkkoon kuuluvia on niin paljon. Ei minua haittaa suvivirret tms. perinteet, mutta raamatun juttuja ei sovi lapselleni totena opettaa eikä uskonnonharjoituksiin (esim. rukoilu) määrätä.

Minua ei ohjaa mitkään katsomukset, vaan terve järki ja toisten kunnioitukseen ja kärsimyksen välttämiseen perustuva moraali. En kuulu kirkkoon koska en usko jumalaan, enkä tietenkään lapsellenikaan sellaisia opeta.
 
Vierass
En ole huomannut katsomuksissani mitään eroa sen mukaan, kuulunko kirkkoon vai en kuulu. Ihan samana on pysynyt koko ajan. Mielestäni kirkkoon kuuluminen on monelle vain tapa ilman sen enempää sisältöä. Moni kokee kirkon rituaalit tärkeiksi ja siksi liitytään kirkkoon, kun mennnään naimisiin tai lapsi halutaan kastaa. Rituaalit tuntuvat olevan tärkeitä, mutta ei se mitä ne edustavat. Itse erosimme kirkosta vasta, kun lapset olivat kouluikäisiä. Syynä oli se, ettemme tunteneet kirkkoa ja sen toimintaa omaksemme.

Lapset ovat saaneet osallistua kaikkeen uskonnolliseen toimintaan päiväkodissa ja koulussa. Yksi lapsista ei halunnut osallistua uskonnon tunneille, joten hän erosi kirkosta sen vuoksi.
 
En kuulu kirkkoon, koska en usko Jumalaan enkä Ramattuun.
Koen moraalisesti vääräksi ajatuksen kuulumisesta johonkin uskontoon, jos ei usko siihen.
MInulle henkilökohtaisesti tärkeitä arvoja on erottaa toisistaan usko ja uskonto, mutta en silti hyväksy sitä, että kuulu uskontoon, johon ei usko. Koen hierveän ahdistavana, kun tapaan ihmisen, joka kuuluu johonkin uskontoon, nyt vaikka ev.lut.kirkkoon, eikä edes tiedä, mitä tuo uskonto opettaa.
Usko tulee sisältä, omasta sydämestä, uskonto määrätään ulkoa. Uskova tietää arvomaailmansa ilman uskontoakin, epävarma ja tai sisäisesti moraaliton ihminen tarvitsee uskontoa, joka kerttoo mikä on oikein, mikä väärin.
Minun hengellinen vakaumukseni mahtuu kahten aforismiin; "Uskonto on niille, jotka pelkäävät helvetiä, hengellisyys niille, jotka tulevat sieltä" ja "Uskonnollinen istuu kirkossa ja ajattelee kalastusta, uskova istuu kalastamassa ja ajatelee jumalaansa". Jos pitäisi löytää lokero vakaumukselleni, se olisi lähinnä itämainen filosofia ja buddhalaisuus.
Lapsia ei ole kastettu, ripikoulun kansa saavat/ovat saaneet tehdä kuten haluavat. Koulussa osallistuvat normaalisti uskonnon opetukseen ja tilaisuuksiin kirkossa -tämän hetken Suomessa se on kuitenkin osa kulttuurikasvatusta. Vanhin mietti rippikoulu asiaa, mutta päätyi siihen, että liian huono hyötysuhde, suvulta ei saa niin paljoa ripilahjoja, että kannattaisi. Itse koitin keskusteluissa korosta sitä, että uskonnossa pitäisi olla kyse uskosta ja en pidä moraalisesti oikeana kirkkon kuulumista, jos ei usko sen opetuksen. Keskimmäinen ei ole uhrannu ajatustakaan koko asialle, hänelle ei tulis mieleenkään uhrata aikaansa rippikouluun ja nuorin on niin nuori, ettei asia ole vielä muutamaan vuoteen ajankohtainen.
 
Viimeksi muokattu:
maalaisjärki
Minua ei ohjaa mitkään katsomukset, vaan terve järki ja toisten kunnioitukseen ja kärsimyksen välttämiseen perustuva moraali.
Jotain tämän suuntaista meinasin itsekin kirjoittaa... Minä tosin VIELÄ kuulun ev.lut seurakuntaan, eli "kirkkoon", mutta silti voin allekirjoittaa tämän. Eli en hae nytkään ohjausta juurikaan mistään "kirkon opeista".
 
"kolmen mamma"
Siis onko tosiaan päiväkodissa uskontokasvatusta? Aloituslomakkeessa kysyttiin aiheesta, mutta jotenkin kuvittelin ettei nykyään kuitenkaan lapsia kunnallisessa päivähoidossa aivopestä, kun uskontokuntiin kuulumattomia sekä muita kuin ev.lut. kirkkoon kuuluvia on niin paljon. Ei minua haittaa suvivirret tms. perinteet, mutta raamatun juttuja ei sovi lapselleni totena opettaa eikä uskonnonharjoituksiin (esim. rukoilu) määrätä.

Minua ei ohjaa mitkään katsomukset, vaan terve järki ja toisten kunnioitukseen ja kärsimyksen välttämiseen perustuva moraali. En kuulu kirkkoon koska en usko jumalaan, enkä tietenkään lapsellenikaan sellaisia opeta.
Jos lapseni olisivat päiväkodissa (ovat kotihoidossa eivätkä menekkään muualle hoitoon)
niin tarkistaisin kyllä miksi jossain aloituslomakkeessa asiasta kysytään: lapsiamme ei ole kastettu, emme kuulu ev.lut (tai mihinkään muuhunkaan) kirkkoon mutta jos sitten päiväkodissa on tyylinä laittaa "jäähylle" kirkkoon kuulumattomat siksi ajaksi kun toisille puhutaan jotain uskontoasiaa niin lapseni ei menisi sellaiseen paikkaan ollenkaan.

Minulla on sen verran kova omatunnon ääni ja sisäsyntyinen moraali että en tarvitse jotain ulkopuolista instanssia kertomaan koska toimin oikein ja koska väärin. Ohjenuorani on että jos jokin tekoni saa minut yhtään epäilemään tekoni reiluutta toisia kohtaan niin sitten se on varmasti väärin eikä niin saa tehdä.

Kun lapset aloittavat koulun niin alaluokilla saavat osallistua uskonnon opetukseen elleivät koe niitä ahdistaviksi mutta yläkoulussa saavat sitten itse päättää ottavatko ne tunnit vapaatunneikseen: täällä on liian vähän "ei ev.lut:teja" jotta tulisi mahdolliseksi elämänkatsomusopin tunnit.
 
"M33"
En kuulu kirkkoon, koska en ole kristitty. Maailmankatsomukseni on humanistinen. Minulla ei ole mitään yliluonnollisia uskomuksia. Minua ohjaavat omat arvoni: asiat, joita pidän luonteessani ja elämässäni hyvinä ja tavoittelemisen arvoisina. Halveksin uskonnollista ajattelua mutta ymmärrän myös, etteivät kaikki vain pysty parempaan.
 
Täytyykö ihmisellä aina olla joku korkeampi ohjaaja? Täytyykö olla joku ylevä elämänkatsomus, jota seuraa yhtä uskollisesti ja laput silmillä, kuin jumaluuksiin uskovakin?

Kuten muutamaa muutakin vastaajaa, minua ohjaa omat arvot, jotka ovat muuttujia enemmän kuin pysyviä ja oma intuitio ja käsitys oikeasta ja väärästä.
 
Olen ateisti, mutta vaimoni on riviluterilainen ja lapsemme seuraavat häntä. Heidät on siis kastettu ja he käyvät normaalisti uskontotunneilla koulussa. Näin pienessä kaupungissa kannattaa olla mahdollisimman normaali ja heitä suojellakseni en ole pitänyt vakaumuksestani meteliä julkisesti, vaikka sormia onkin muutamaan otteeseen syyhyttänyt kirjoittaa vastineita omahyväisiin uskonnollisiin mielipidekirjoituksiin paikallislehdessä.

Korkein moraalinen ohjenuorani on muinaisskandinaavinen runokokoelma Eddan jumalrunot ja erityisesti Korkean runo. Asatru-tyypit ottavat sen vielä vakavammin, mutta paatuneena ateistina en voi liittyä heihin. Hail to the hammer!
 
"mankeli"
Olen ateisti ja suhtaudun elämään (satanistisesti) hedonistisesti ja kepeästi, ei tässä ole yhtään mitään sen syvempää kyseessä, vaikka suuret uskonnot sanoisivat mitä.
 
viera.s
[QUOTE="M33";30141208]Minua ohjaavat omat arvoni: asiat, joita pidän luonteessani ja elämässäni hyvinä ja tavoittelemisen arvoisina. Halveksin uskonnollista ajattelua mutta ymmärrän myös, etteivät kaikki vain pysty parempaan.[/QUOTE]

Noin ajattelin itsekin joskus teininä, vielä parikymppisenäkin. Mutta sittemmin olen oppinut kunnioittamaan myös toisin ajattelevia, enkä kuvittele että juuri minun tavoitteeni ja luonteenpiirteeni ovat ainoita oikeita. Ihmiset voivat olla arvokkaita monin tavoin ja se on vain rikkaus, että emme ole kaikki samanlaisia.

Liberaali olen ajatellut olevani aina, mutta nykyään en pidä aitona liberaaliutena sitä, että hyväksytään vain yksi arvo- ja ajatusmaailma. Yksilönvapaus on tärkeää eikä yhteiskunnan pidä ilman painavia toisten ihmisten hyvinvointiin liittyviä perusteita sitä rajoittaa. Uskonnonvapaus on yksi osa tätä.

Toki mielipiteeni on siltä osin säilynyt ennallaan, ettei minusta päiväkodeissa ja kouluissa tule harjoittaa minkäänlaista uskontokasvatusta. Harmittomia perinteitä vastaan en kuitenkaan taistele, jotkut asiat kuuluvat minusta pikemminkin kulttuuriperintöön kuin uskontoon, vaikka ne siihenkin liittyisivät.
 
uskonnoton
Te jotka ette kuulu kirkkoon, millaiset katsomukset teitä ohjaa?
- Ei minua minkäänlaiset katsomukset ohjaa. Olen vapaa sellaisista asioista.

Miksi ette kuulu kirkkoon?
- Koska en usko uskontoihin, jumaliin, raamattuihin ja pidän uskontoja laajalle levinneinä lahkoina joihinka sinisilmäiset uskovat ja tukevat tätä toimintaa.

Opetatteko lapsellenne uskonnollisia asioita ja saako lapsi osallistua päivähoidossa uskontokasvatukseen.
- Lapsia ei ole, mutta miksi opettaisin? En todellakaan opettaisi. Ev.lut.tunneille koulussa voisi mennä.
 
Peyote
Mä oon kristitty vaikka en kuulu kirkkoon. Kirkko ei oo koskaan ollut mun koti, olen helluntaiperheestä. Opetan tietysti lapsille näitä asioita ja lapset käy seurakunnan leireillä ja koulun uskonnonopetuksessa.
 
Omat aatokset mua ohjaa. Olen lueskellut aika laajalti vakaumuksellista sekä filosofista aineistoa. Mulle tärkeitä juttuja on mm. sotien vastustaminen sekä päihteettömyys. En kuitenkaan ole kovinkaan vankka enää, siis en ole järin ehdoton. Yritän tehdä hyvää toisille.

En tykkää varhaisesta altistuksesta uskonnoille. Lapset saavat kasvaa moisista vapaina ja muodostaa omia käsityksiään kypsyttään elämässä hiukan sitä ensin nähtyään.
 
  • Tykkää
Reactions: Data

Yhteistyössä