Vanhoillis-lestadiolaisuudesta: Kuinka tapahtuu "parannuksen armo"?

  • Viestiketjun aloittaja Synnin hedelmä
  • Ensimmäinen viesti
Synnin hedelmä
Olen kasvanut epäuskoisessa kodisss, ja nyt myöhemmin nuorella aikuisiällä olen yhä enemmän tutustunut kyseiseen uskonlahkoon, ja päättänyt tehdä parannuksen. Haluan pyytää syntini anteeksi ja puhdistautua. Haluan olla lestadiolainen, kuten isovanhempanikin ovat. Äitini aikoinaan lähti lestadiolaisperheestä, alettuaan odottamaan minua, minut laitettiin alulle ennen solmittua avioliittoa joten minut katsotaan lahkossa "synnin hedelmäksi". Koen kuitenkin kuuluvani lestadiolaiseksi ja haluan parannuksen armon. Haluan kuitenkin tietää, miten se käytännössä tapahtuu? Sen tiedän, että kukatahansa lestadiolainen voi tehdä sen. Mutta mitä siinä tapahtuu? Täytyykö minun luetella kaikki syntini ääneen, vai millainen/kuinka pitkä prosessi tuo parannuksen armo on?
 
En nyt ole ihan varma, onko tämän tarkoitus olla asiallinen kysymys vai ei, mutta vastaan silti.

Sinun täytyy vain kertoa, että haluat uskoa syntisi anteeksi. Ja joku uskova antaa syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siinä se. :)
 
En tiedä kelpaako vastaukseni koska en ole lestadiolainen vaan uskoni on sekoitus luterilaista ja vapaiden suuntien uskoa. Mut sanon silti:

Senkun vaan pyydät syntisi anteeksi Jumalalta,alat rukoilla+lukea Raamattua ja menet seurakuntaan. Toki voit siihen syntien tunnustamiseen ottaa jonkun uskovan julistamaan sulle syntisi anteeksi, mutta se ei ole pakollista. Jumalan anteeksiantamus toimii myös ilman välikäsiä, muuten kukaan ei olisi tullut uskoon yksin ollessaan...ja niitä yksin uskoontulleita on paljon.

Mä joudun pyytämään sen verran usein syntejäni anteeksi että ei siinä ehdi soittelelemaan veljelle tai sisarelle. :D :ashamed: Mutta haluan että saan Jumalan anteeksiantamuksen heti eikä viidestoista päivä, ja heti se toimiikin.
 
[QUOTE="...";30140587]Eikös nuo "synnytä kunnes kuolet" ole lahkolaisten sääntöjä...[/QUOTE]

En mä ole ainakaan synnyttänyt kuin kerran... Ei kun joo, palstamammojen mielestä en ole synnyttänyt kertaakaan, vaan lääkäri synnytti lapseni. Vai miten se nyt meni? Liian pitkä palstatauko... :D
 
"Uskomatonta"
En nyt ole ihan varma, onko tämän tarkoitus olla asiallinen kysymys vai ei, mutta vastaan silti.

Sinun täytyy vain kertoa, että haluat uskoa syntisi anteeksi. Ja joku uskova antaa syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siinä se. :)
Miten jollain tavallisella ihmisellä on muka oikeus ja valta antaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä.
Tuo on rienausta, suuri synti Jumalaa kohtaan edes ajatella noin :( herranen aika sentään.

Ihmisen joka katuu tekoaan, tulee rukoilla Jumalaa ja pyytää Jumalalta syntinsä anteeksi.

Onko tosiaankin lestadiolaisten piirissä tapana, että kuka vain saa häseltää Jumalan nimessä

:(
 
[QUOTE="Uskomatonta";30140605]Miten jollain tavallisella ihmisellä on muka oikeus ja valta antaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä.
Tuo on rienausta, suuri synti Jumalaa kohtaan edes ajatella noin :( herranen aika sentään.

Ihmisen joka katuu tekoaan, tulee rukoilla Jumalaa ja pyytää Jumalalta syntinsä anteeksi.

Onko tosiaankin lestadiolaisten piirissä tapana, että kuka vain saa häseltää Jumalan nimessä

:([/QUOTE]

Ihan Raamatussahan tuo sanotaan. Jeesus antaa uskoville taivasten valtakunnan avaimet. "Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
 
"..."
En mä ole ainakaan synnyttänyt kuin kerran... Ei kun joo, palstamammojen mielestä en ole synnyttänyt kertaakaan, vaan lääkäri synnytti lapseni. Vai miten se nyt meni? Liian pitkä palstatauko... :D
Minäkin haluan jostain lääkärin joka synnyttää puolestani!!! :) Oli kaksi ekaa synnytystä sen verran epämukavia, että voisin ulkoistaa sen touhun...:)
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
[QUOTE="Uskomatonta";30140605]Miten jollain tavallisella ihmisellä on muka oikeus ja valta antaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä.
Tuo on rienausta, suuri synti Jumalaa kohtaan edes ajatella noin :( herranen aika sentään.

Ihmisen joka katuu tekoaan, tulee rukoilla Jumalaa ja pyytää Jumalalta syntinsä anteeksi.

Onko tosiaankin lestadiolaisten piirissä tapana, että kuka vain saa häseltää Jumalan nimessä

:([/QUOTE]

Viilausta...siis kukaan ihminen ei voi antaa syntejä anteeksi, sen tekee Jumala.
Mutta mä käsitän että jonkun toisen uskovan mukanaolo on enemmän syntien anteeksi julistamista, siis semmoinen sosiaalinen tapahtuma. Joskus kun olin nuorena uskovana ahdistunut joistakin töppäilyistäni niin se, että joku toinen julisti mulle synnit anteeksi, tuntui antavan varmuutta ja rauhaa.

Mutta siis ilman ihmisiäkin saa synnit anteeksi. Mä en ala odottelemaan seuraavan sunnuntain jumalanpalvelusta ja siellä syntien anteeksijulistamista papin suusta, mä haluan tilivälit selviksi Jumalan kanssa aina asap. :)
 

Yhteistyössä