Matala verenpaine raskausaikana!

Kysäisenpä nyt tätäkin kautta, onko muilla kokemuksia matalasta verenpaineensa raskauden aikana?
Itselläni paineet madaltuneet koko ajan raskauden edetessä ja nyt rv35+ paineet 90/55 luokkaa ja syke melko korkea.. Mainittuani asiasta neuvolassa, terkkari oli sitä mieltä ettei huolta. Ohjeena oli syödä lakua ja salmiakkia, joilla ei mitään vaikutusta asiaan!
Minua huolettaa eniten lähestyvä synnytys ja se miten esim.epiduraalin tai spinaalin voi ottaa, jos paineet noinkin matalat?!

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
 
Viera.s
Mulla myös matalat paineet, ei aiheuttanut ongelmia.
Suolaa sai syödä aika huoletta, samoin sitä lakua.
Puudutteista en tiedä, en niitä halunnut. Ja kyllä se verenpaine siinä synnytyksen käynnistyttyä kohoaa.

Normaalisti mulla on paineet 70-90/40-60. Korkea syke usein liittyy matalaan verenpaineeseen.
Ja matala verenpaine lisää elinvuosia :)
 
"pieras"
mulla oli ja on edelleen matalat paineet. Raskausaikana pyörtyilin aamuisin. Esikoisen aikaan sain pitkän sairauslomankin sen takia, mutta kun odotin kuopusta ja olin hoitovapaalla, niin esikoinen sai katsoa teletappeja puoleen päivään asti, että pysyin tolpillani.

Sanoisin, että VETTÄ JA SUOLAA. Siitä lakritsasta mee kuin vatta kuralle. Kun tunnet pyörrytystä, juo nopeasti kolme lasillista vettä- ei mitenkään vaarallista, mutta voi hyvinkin auttaa.
ja itse sain lääkäriltä ohjeet, että lisää suolan käyttöä reilusti. Ensinnä koska olen tottunut syömään suolatonta ruokaa ja toiseksi, koska oli helle.

Jos tykkäät vichy-vedestä, niin osta aina jotain Original-laatua, niissä on myös sitä suolaa.
 
Mulla paino noussut reilusti raskauden aikana :/, lisäksi aika paljon turvotusta joten neuvolantäti oli sitä mieltä ettei suolaa passais lisätä :p!
Varmaan nää helteetkin tekee oman osansa...pitänee juoda enemmän ja juuri tuota vichyä.
Monessa paikkaa on lukenut epiduraalin vaikutuksesta verenpaineeseen, minä haluan sen ehdottomasti mutta pelko alkaa hiipiä mieleen näiden paineiden kanssa.
 
"pieras"
Mulla paino noussut reilusti raskauden aikana :/, lisäksi aika paljon turvotusta joten neuvolantäti oli sitä mieltä ettei suolaa passais lisätä :p!
Varmaan nää helteetkin tekee oman osansa...pitänee juoda enemmän ja juuri tuota vichyä.
Monessa paikkaa on lukenut epiduraalin vaikutuksesta verenpaineeseen, minä haluan sen ehdottomasti mutta pelko alkaa hiipiä mieleen näiden paineiden kanssa.
Neuvolantätillä on väärää tai vanhaa tietoa. Nimenomaan helteellä PITÄÄ syödä suolaa ja varsinkin jos on alhaiset paineet. Puhus lääkärille.

Mä sain epiduraalit kummallakin kerralla - no problem. Ekalla kerralla en tiedä mitä sain, silloin ei tarkkailtu paineita, mutta tokalla taisin saada fentanyylia, koska mun verenpainetta mitattiin puoli tuntia joka annoksen jälkeen ja sairaanhoitaja istui sen aikaa huoneessa. Ei tullut mitään sivuvaikutuksia minulle.

Mutta mene siis kysymään asiaa asiaan perehtyneeltä lääkäriltä. Terveydenhoitajat ei nyt vaan aina tiedä kaikkea, varsinkaan jos on poikkeustapaus. Paperista lkevat miten pitää olla ja jos joku on eri tavalla niin vaan haukkuvat asiakkaan...
 
Juu, tuotakin on ollut havaittavissa ;).. Jos pysyy asiallisilla sivuilla netissä ja viitsii perehtyä asiaan, niin toisinaan omaa enemmän tietoa (jostain yksittäisestä jutusta) kuin neuvolan täti.
Pitänee vielä jututtaa lääkäriä asian tiimoilta ja yrittää kysellä kaikki mahdollinen myös sektion varalta (siinäkin käsittääkseni puudutus epiduraalilla).
Huomenna siis vichyn ja pepperonipizzan ostoon :p
 
"Jeba"
Mulla oli kans tän toisen raskauden kanssa koko raskauden ajan tosi matalat paineet ja ei niihin ikinä sen enempää kiinnitetty huomiota, sanottiin vaan että "ei oo rouvalla paineita heko heko" :D
 
Todella matalat paineet oli ensimmäisessä ja nyt tässä raskaudessa.
Kivennäisvesiä kehotettiin juomaanreilusti ja varsinkin aamuisin.
Mulla auttanut ainakin jonkin verran,
jossei muuhun niin pyörrytykseen.

Synnytyksessä ei ollut ongelmia, epiduraalin sain ja kaikki meni hyvin.
Vauvan tultua ulos tosin paineet romahti aivan alas ja sain tipasta nesteitä,
mutta eipä tuokaan vaarallista ollut :)

Lakritsia kyllä oma neuvolatäti kehotti välttämään,
siinä oli jotain muutakin kuin se verenpainetta nostattava vaikutus.
En muista mitä :rolleyes:
 
paineeton
Alhaiset oli paineet kahdessa viimeisessä raskaudessani (ensimmäisen aikaan mitattiin vain neuvolassa, olivat melkein normaalit) ihan koko ajan.
Lääkäri määräsi salmiakkia ; )

Viimeisimmässä sektiossa kävi hassusti: ensin paineet olivat hieman koholla ja sitten kun oltiin jo ompelemassa kasaan niin paineet romahtivat jopa minua ajatellen hyvin alas. Tuli aika ikävä olo ja juuri kun sanoin asiasta NukkuMatille niin hän totesi että mietti juuri pitäisikö kysäistä "viskaako". Sain sitten lääkettä ja olo parani samantien.
 
zurp
Itselläni oli alimmillaan 88/52 paineet, olo oli nihkeä mutta muuten no prob, epiduraali toimi mainiosti jne. Kyllä mulla ainakin oli siihen mennessä jo vähän noussut paineet :D
 
Suolasen lisäämisellä ja juomisella siis mennään. Ensi viikolla tiedän mikä on suunnitelma sektion tai synnytyksen suhteen..?
Samalla minulla on mahdollisuus kysyä lekurilta näistä matalista paineista (nyt 90/53) ja huimasta hempparista 90 luokkaa...
Lohduttavaa kuitenkin kuulla että matalat paineet eivät ole olleet este epiduraalille :)
 
minulla
Alhaiset paineet myös täällä, äsken tuli sellainen heikohko olo ja mittasin kotimittarilla paineet-> 72/58 ja syke 67, olo vähän helpotti kun join lasillisen vettä.
Mukava kuulla, etten ole ainut matalapaineinen =)
 
matala täälläkin
Mulla myös matala verenpaine. Neuvolatäti sitä päivitteli molempien odotusten aikana, lähinnä oli huolissaan että pyörtyilenkö mä vähän väliä. :D No en pyörtyillyt, välillä tuli lyhyitä huimauskohtauksia varsinkin jos nousi nopeasti ylös, mutta nekin meni sitten hetkessä ohi enkä sitten oikein "hoitanut" tota matalaa verenpainetta millään.

Molemmat lapset syntyi sovitulla sektiolla ja molemmilla kerroilla synnytys ehti käynnistyä ennen sovittua päivää. Ekalla kerralla tuli leikkauksessa huono olo just ton matalan verenpaineen takia, mut toisella kerralla tajusin sitten mainita että viimeksi niin kävi ja sitten kun ne siellä seuras tarkemmin sitä verenpainetta niin meni paljon paremmin sillä kertaa.

Eli suosittelisin vaan mainitsemaan asiasta niin osaavat sitten ottaa jos sillä on jotain vaikutusta johonkin.
 

Yhteistyössä