Mystiset terveysongelmat ja ruokavalio

  • Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti
"annika"
Hei kaikki!

Jälleen kerran tuli labrakokeiden tulokset, mitään ei löydy. Oireilu kuitenkin jatkuu: Pahoinvointi, päänsärky, näköhäiriöt, huimailu, tasapainohäiriöt, mielialan vaihtelut (saatan yhtäkkiä herätä aamulla ihan maani myyneenä, vaikka edellisenä päivänä kaikki oli loistavasti), järjetön hikoilu, kaulalla ja kurkussa jatkuva palan/painon tunne, yhä pahemmaksi käyneet lantiokivut, nivelten jäykkyys (liikeradat varsinkin jaloissa supistuneet suuresti...)
Listaa voisin jatkaa loputtomiin, mutta en jaksa.
Jokatapauksessa tuntuu, ettei kaikki ole kohdallaan. Olen aktiivinen ja aikaansaava, tykkään touhuta monessa mukana. Nyt vaan tuntuu, etteä kroppa ei enää pysy mukana!

Kun lääkärit ei kerran osaa auttaa (eivätkä välillä edes yritä) pakko alkaa etsimään muita vaihtoehtoja...
Luin juuri, että on mahdollista, että kehossa on jatkuva pieni tulehdus; se saattaa aiheuttaa noita kuvaamiani oireita, joita esim. kilpirauhasen häiriöinä on tutkittu.

Onko kellään kokemusta tällaisesta? Auttaisiko ruokavalion muutos? Tällä hetkellä syön virallisterveellisesti (aavistuksen karpisti) mutaa olen alkanut pohtia esim. kasvisruokavaliota.

Kaunis kiitos, jos joku vastaa. Aika yksin saan olla asian kanssa, kun ei ole kohtalotovereita löytynyt!
 
"Kilppari"
Tunnistan itseni noista oireista ja minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkkeen sain, vaikka arvot rajojen sisällä. Usein lääkitystä vaikea noin saada, mikä on turhauttavaa. Kokeiles ostaa L-tyrosin valmistetta luontaistuotekaupasta. Se on tyroksiinin esiaste ja stimuloi kilpirauhasta toimimaan kunnolla. Jos saat siitä apua, voi olla kilpirauhasessa häiriötä. Tällä valmisteella yleensä funktionaalisen lääketieteen puolella ensin testataan kilpirauhasen vajista.
 
sassiin
Et kerro minkä ikäinen olet? Se on olennaista. Ilmeisesti olet nainen? Mitä työtä teet? Onko se fyysisesti rasittavaa vai istutko kenties paikoillasi? Mitä harrastat? Onko sinulla perhettä?
 
Vie ras
Tiedän myös tapauksia jossa kilpirauhasarvot normaalin rajoissa. Kuitenkin eräskin tuttu sai apua edellisen kirjoittajan mainitsemasta luontaistuotteesta. Lääkäriltä voi myös kysyä kokeiluun pientä annosta lääkettä.
 
"annika"
Kiitos vastauksestasi kilppari!
En tuollaisesta valmisteesta ollut kuullutkaan, yritän löytää sitä heti tänään. Kilpirauhasta itsekin epäilen koko ajan, vaikka testit näyttävät normaaleilta (tänään t4v oli 12,6 ja tsh 2,93)

Välillä tuntuu, että yritänkö väkisin keksiä itselleni sairautta?!? Myönnän, että taas oikeasti toivoin, ettei arvot olisi normaalit :( Kuulostaa varmasti hullulta, mutta haluaisin niin kovasti konkun "syyn" näille oireiluille!
 
"annika"
Olen 32 vuotias nainen. Työni on todella fyysistä, liikun koko päivän. Lisäksi liikun lenkkeillen nelisen kertaa viikossa. Välillä työssä on hankala jaksaa, varsinkin kädet turtuvat. tämä etenkin, jos joudun pitämään käsiä koholla.
Kotona on kolme lasta ja mies.
 
"Jonna"
Mulla myös ollut tuon listan alkupään oireet, johtuivat nestehukasta (aiheuttaa päänsärkyä, huimausta, ärtyneisyyttä, pahoinvointia yms). Ja loput kaksi oiretta, nivelten jäykkyys ja lantiokivut, johtuivat huonosta ja liian kovasta patjasta.
En nyt halua sanoa, etteikö sinulla voisi olla kilpirauhassairautta. Kunhan heitin myös vaihtoehtoja ilmaan.
 
fdnfk
Mulla oli tsh 3,2 ja tv4 16, mutta se t3v oli keskimääräistä alhaisempi (eli tyroksiinin toiminnallinen muoto joka menee soluihin ja kertoo enemmän). Lääkkeet sain yksityiseltä ja auttoi. T3v-koettakaan ei otettu kuin yksityisellä. Kilpparin ultraan kannattaa myös mennä, mene ihmeessä yksityiselle endokrinologille!

Se L-tyrosiini oli kamalaa ainetta, mulla aiheutti hirveitä hikoilukohtauksia ja ahdistuneisuutta.
 
"annika"
Tuota t3v- koetta ei tosiaan kunnallinen suostu ottamaan. Aika uskomatonta kyllä.

Tosi harmi, jos tuo tyrosiini aiheuttaa ahdistusta! Juuri olen päässyt paniikkihäiriöistä melkein eroon.. en todellakaan halua niitä takaisin!
 
sassiin
Voi hyvin olla että kilpirauhasessasi on toimintahäiriöitä. Itse uskon että kilpirauhasen toiminta ei ole niin tasaista kuin verinäytteet saattavat osoittaa. Olen itsekin epäillyt vikaa kilpirauhasessa ja uskon että se ei aina eritä hormonejaan tasaisesti, siitä sitten johtuisi nämä heilahtelut voinnissa. Yksikään lääkäri ei ole sanonut teoriaani yhtään mitään koska eivät ilmeisesti tiedä. Endokrinologiaan erikoistunut lääkäri voisi ehkä tietääkin mutta silloin pitäisi käydä yksityisesti tutkimuksissa ja sehän maksaa...

Jos työsi on fyysistä ja olet jo kymmenisen vuotta sitä tehnyt itseäsi säästelemättä, uskon että sekin voi vaikuttaa vointiisi. Itse olin fyysisessä työssä yli 20 vuotta ja 3-kymppisenä alkoi ensioireet tuntua rasituksesta. Ihminen kun on osista tehty ja kun yksi osa prakaa vaikuttaa se seuraavaan. Itselläni meni ensin ranteet sitten selkä ja olkapäät. Nyt on todettu myös lonkan kuluma ja ischias vaivaa jalkaa vaikka selkä ei ole enää ollut kipeä vuosikausiin. Aamulla kerään itseni sängynpohjalta ja niksauttelen jäsenet ns "paikoilleen". Välillä pitää ottaa särkylääkettä mutta enimmäkseen menee hyvin.

Fyysisessä työssä olisi tärkeää vahvistaa líhaksia jotta tukiranka kestäisi rasituksen. Itsekin olen salilla käynyt mutta en tarpeeksi. Työ ei saa olla se treeni vaan sen työn päälle pitää treenata niin ettei ole ihan rätti työn jälkeen. Melko rankkaa, tiedän. Aikaakaan ei perheenäidillä ole liiaksi.

Uskon että sinunkin oireesi ovat monen asian summa. Se että löytää oikean lääkärin joka lähtee asiaa setvimään olisi tärkeää. Työterveyslääkärin pitäisi olla kiinnostunut pitämään työkykyäsi yllä, ehkä siitä olisi hyvä aloittaa?
 
sassiin
Piti vielä lisätä tuohon edelliseen että minulla on auttanut se että syön vähemmän hiilihydratteja. Olen jättänyt leivän, perunan, riisin ja pastan käytännössä lähes kokonaan pois. Syön sen proteiinipitoisen kalan, kanan tai lihan ja paljon tuoreita ja keitettyjä vihanneksia. Lisäksi syön hedelmiä ja pähkinöitä ja seiemeniä kohtuudella. Nyt kesällä ja lomalla on valitettavsati tullut herkuteltua vähän jätskillä mutta sen sallin itselleni. Huomaan kyllä että vatsa ei tykkää, turpoaa ja metelöi, ilmavaivoja :(
 
Vvvieras
Mctd ja muut harvinaiset reumat yleensä näkyy tavalla tai toisella labroissa. Se on sitten eri asia onko otettu juuri oikeita kokeita. Mctd:n kaltaisille taudeille ominaista on kuitenkin tietynlainen eteneminen, jos hoitoa ei ole, oireet kyllä pahenevat ja yleisvointi huononee. Mctd:ssa lähes kaikilta löytyy valkosormisuus, eli sormet tai osa niistä menee kalman kapeiksi verisuonten supistuessa esim. Pakkasessa. Se siis eroaa ihan täysin normaalista, esim. Yksi sormi saattaa olla vitivalkoinen ja muut normaalit.

Olen nuorena tyttönä sairastanut tällaista tautia, nykyään oireet ovat passiivisia. Kokemusta on myös elimistön normaalista uupumisesta, johon kuvaus sopii ihan yhtä hyvin, paremminkin. Eihän tuossa tarvita kuin esim. Huonot työasennot, stressi, liian kova treeni suhteessa lepoon ja ruokavalioon jne.

Minkälaista niveljäykkyys on, miten ja milloin se näkyy? Siinä varmasti se ydinkysymyksistä reunojen selvittelyä ajatellen.
 
vhgc
En sano etteikö juuri Sinulla ole jotain tautia mutta nykyään tuntuu että ihmiset unohtaa että kroppa ja mielikin väsyy ja väistämättä myös vanhenee ja raihnaistuu.Toki sitä voi yrittää hillitä terveillä elämäntavoilla.
 
Vvvieras
En sano etteikö juuri Sinulla ole jotain tautia mutta nykyään tuntuu että ihmiset unohtaa että kroppa ja mielikin väsyy ja väistämättä myös vanhenee ja raihnaistuu.Toki sitä voi yrittää hillitä terveillä elämäntavoilla.
Tämä on totta. On aina 'helpompi' hakea tautia kuin pistää koko elämä uusiksi. Taudin mahdollisuus on aina olemassa ja jokainen tietää kohdallaan, onko aihetta selvittelyyn vai ei. Tai useimmat tietävät ;)

Mutta väistämätön tosiasia on sekin, että kolmenkympin jälkeen kropan ikääntyminen alkaa näkyä hiljalleen ja on ihan tavallista, että fyysinen työ kuormittaa ja väsyttää. Alkaa tulla myös herkemmin kaikkia yleisoireita jos uni, ravinto ja liikunta eivät ole tasapainossa.

Lenkkeily on lajina hyvä, mutta ainoana liikuntamuotoja se tässä kohti saattaa kuormittaa liian yksipuolisesti ja esim. Jokin lihaskuntoa nostava treeni voisi korvata osan juoksuista ja toimia paremmin. Ruokavaliosta näiden tietojen pohjalta vaikea sanoa sen enempää.
 
"Vilma"
Tsh pitäisi terveellä olla 2,5 tai sen alle.
Itse sain kilpparilääkityksen arvoilla tsh 2,7 ja t4v 17. Olo on kohentunut roimasti!

Ja pitkä oli oirelista mullakin ja osa sun oireista kuulostaa tutuilta.
 

Yhteistyössä