Kaveri suuttui kun en lainanut autoa...

  • Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti
"eräs"
Kaverin auto on huollossa ja hän lupasi jollekin toiselle kavereille että vie hänet kauppakeskukseen shoppailemaan. Ehdotin, että voin lähteä töiden jälkeen mukaan mutta en anna autoa lainaksi.
No sehän ei käynyt kavereille kun hän halusi lähteä aamusta. Ajan autolla töihin, n. 15 km per suunta, enkä halua mennä fillarilla vaikka löytyy sellainenkin.
Aamulla kaverin FB-sivulla ilmestyi päivitys, : Kannattaako olla sellaisen kanssa kaverina, joka ei voi auttaa vaikeassa tilanteessa!?
Eikö ole pikkuisen lapsellinen käytös kaverilta vai olenko nirpo kun en lainalle autoa?
 
vieras*
Vaikea tilanne ja kauppakeskuksessa shoppialu eivät oikein sovi samaan lauseeseen :)

Jos lainassa olevalla autolla kolaroidaan, niin kukahan sen maksaa... se on oikeasti vaikea tilanne auton lainaajalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
.vieras.
Kuittaa sille viestiin, että "Olisiko minun pitänyt polkea fillarilla 15 km töihin ja takaisin, että sinä pääset minun autollani vaikeasta tilanteesta eli viemään kaverisi shoppailemaan."
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Fgg
Saatko sinä ap jotain tuosta "kaveruudesta"? Sinuna olisin iloinen, että tuollaisesta riippakivestä pääsi eroon noin helposti. Toki, jos haluat ehdottomasti olla tuon ihmisen kaveri, on tilanne hieman hankala :(
 
"Anne"
Mä en olisi lainannut, vaikka en itse autoa tarvitsisikaan. Se on mun auto, jos jotain hajoaa, mä joudun kuitenkin maksamaan ja jos jotain käy, niin se olen minä joka siitä eniten kärsii. (auto korjauksessa, vakuutushommat, autottomat päivät yms mielipaha)
 
Entä jos sillä on joku muu vaikea tilanne?

No joo, jotkut ottavat raskaasti noin pienen ja mitättömän aiheen... Ikävä kyllä! : /
 
Miuski harmailee
Meillä oli taannoin hankala tilanne, kun auto oli huollossa ja oltais välttämättä tarvittu autoa. Miehen kaverilla, jota mies on auttanut ja auttaa jatkuvasti vaikka minkälaisissa asioissa, on kaksi autoa. Miehen vaimo ei tällä (eikä sillä) hetkellä aja autoa, joten toinen auto olisi ollut käytettävissä. Emme saaneet autoa lainaan. Nyt sitten pari viikkoa sitten miehen kaveri olisi tarvinnut peräkoukullista autoa (=meidän auto) aikana, jolloin meillä oli autolle käyttöä. Eipä annettu autoa lainaan ja tiuskimistahan siitä saatiin palkaksi. Jotkut vaan niin näkevät oman napansa...
 
"Minttu"
Jos on tärkeä kaveri/ystävä kuitenkin, niin voihan tuossa tilanteessa tehdä sellaisen kompromissiratkaisun, että vie sinut aamulla töihin ja hakee töistä. Maksaa myös kaikki bensakulut itse. Vai onko kauhean huono ajatus?
 
joopa joo
[QUOTE="Minttu";30142759]Jos on tärkeä kaveri/ystävä kuitenkin, niin voihan tuossa tilanteessa tehdä sellaisen kompromissiratkaisun, että vie sinut aamulla töihin ja hakee töistä. Maksaa myös kaikki bensakulut itse. Vai onko kauhean huono ajatus?[/QUOTE]

No kyllä kavereidenkin pitää kunnioittaa sitä, jos joku ei kerta kaikkiaan halua lainata autoa toisen ajettavaksi.

Kun miettii autoon ja liikenteeseen liittyviä vastuita niin ei se kyllä aina mikään ihan selkeä juttu ole lainata autoa oman perheen ulkopuoliselle. Itse lainaan autoani aikuisille tyttärilleni ja näiden miehille, koska näistä tiedän että vahingon sattuessa sumplitaan asia. Muille en.
 
Vierass
[QUOTE="Minttu";30142759]Jos on tärkeä kaveri/ystävä kuitenkin, niin voihan tuossa tilanteessa tehdä sellaisen kompromissiratkaisun, että vie sinut aamulla töihin ja hakee töistä. Maksaa myös kaikki bensakulut itse. Vai onko kauhean huono ajatus?[/QUOTE]
Jos tuolaisia kirjoittelee facebookkiin, niin vaikka olisi miten hyvä kaveri, niin ei ansaitse minkäänlaisia palveluksia. Parempi palauttaa maan pinnalle mokoma hyväksikäyttäjä.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Se on kyllä ihan tosi, että tavara ei lainassa ollessaan tahdo pysyä ehjänä. : / Kyllä itsekin harkitsen tarkkaan, että mitä lainaan ja kenelle lainaan.
Monesti olen kieltäytynyt vaikkapa sanomalla, että kyseinen tavara kuuluu miehelleni ja neuvonut kysymään häneltä (jolloin yleensä lainausinto jostain syystä lopahtaa :D )
 
Toinen nipo..
Vetäköön "kaveri" pultit, oli vielä noin "akuutti" tarve..
Itse en periaatteestakaan lainaa autoani (lähes) kenellekään. Aikoinaan (silloinen)miesystäväni meni lupaamaan puolestani autoni äidilleen lainaan kysymättä minulta mitään, ja sai kyllä ihan itse perua lupauksensa ja anoppi jäi ilman autoa.
 
kuski
Raivostuttava kaveri sulla. Tarjouduit vielä siis lähtemään mukaan, joskin omien aikataulujesi ehdoilla. Kaverilla ei pitäisi olla mitään syytä ruikuttaa.

Mulla on itselläni kaveri, joka ei omista autoa, mutta joka haluaa päästä joka paikkaan autolla, eikä juuri maksa bensoista mitään. Voisin mielelläni joskus lähteä kuskiksi, jos se reilusti pyytäis, mutta kun pyyntö tulee aina kierrellen ja kaarrellen. Ensin pyytää seuraksi mukaan johonkin erikoisliikeeseen. Kun ehdotan, että nähdään siellä kaupungin isoimmassa / suosituimmassa tiettyyn kellonaikaan, saan vastauksen, että jos mentäis sittenkin sinne toiseen, pienempään, syrjäisempään. Nooh, mulle ihan sama, mennään vaan. Sattumalta nää pienemmät, syrjäisemmät sattuu aina olemaan sijoiteltu niin, että hän asuu matkan varrella... Seuraava viesti onkin sitten, että et viittis koukata noutamaan häntäkin. AAAARGGGHHH, menee hermo! Nyt oon lopettanut tuollaisen kuskailun kokonaan. Menkööt bussilla tai alkakoot maksamaan jotain bensoista.
 
juupa
Minä lainailen aina autoa jos kaverilla on tarve. En nyt kuitenkaan puolitutuille, mutta eipä sellasia ole tullut pyytämäänkään autoa (plus yhdelle serkulle joka on täysalkkis ja olis yks kerta lähteny mun autolla hakemaan viinalastia tallinnasta :/). En kuitenkaan tuossa sinun tilanteessa olisi lainannut, eikä varmasti olisi kukaan ystävistäni vetänyt herneitä nekkuun. Jos oikea tarve, niin sitte olisi asia järkätty. Vastavuoroisesti olen aina saanut apua todellisislta ystäviltäni, muutama "ystävä" on matkalla tippunut kun olen huomannut olevani vain hyväksikäytetty ilman vastavuoroisuutta. Eräskin kaveri oli lapsen synnyttyä jatkuvan avun tarpeessa, kävin kaupassa, hoidin hänen lastaan, lainasin (jopa annoin) rahaa, lainasin autoa että pääsee vanhemmilleen kylään lapsen kanssa jne. Muutamaan otteeseen pyysin että olisi tullut oman lapsensa kanssa sitten minun lasta hoitamaan kun erosin juopottelevasta miehestä, ja olisin tarvinnut lapselle katsojaa kun järkkäsin muuttoa yms. muuta mukavaa. Viime tipassa aina perui jollain tekosyyllä. Loukkasi kyllä. Vaikuttaisi että tilanteesi on juuri tällainen.
 
no joo
Mulla on itselläni kaveri, joka ei omista autoa, mutta joka haluaa päästä joka paikkaan autolla, eikä juuri maksa bensoista mitään. Voisin mielelläni joskus lähteä kuskiksi, jos se reilusti pyytäis, mutta kun pyyntö tulee aina kierrellen ja kaarrellen. Ensin pyytää seuraksi mukaan johonkin erikoisliikeeseen. Kun ehdotan, että nähdään siellä kaupungin isoimmassa / suosituimmassa tiettyyn kellonaikaan, saan vastauksen, että jos mentäis sittenkin sinne toiseen, pienempään, syrjäisempään. Nooh, mulle ihan sama, mennään vaan. Sattumalta nää pienemmät, syrjäisemmät sattuu aina olemaan sijoiteltu niin, että hän asuu matkan varrella... Seuraava viesti onkin sitten, että et viittis koukata noutamaan häntäkin. AAAARGGGHHH, menee hermo! Nyt oon lopettanut tuollaisen kuskailun kokonaan. Menkööt bussilla tai alkakoot maksamaan jotain bensoista.
Samaa sakkia kuin nää, jotka facessa ruikuttaa, että "voi kun pääsis sinne ja tänne, mutta kun ei oo autoa nyyh". Miksei voi suoraan laittaa kyytipyyntöä, että olisko ketään joka vois auttaa? Mulle ainakin toimis paremmin ja saattaisin auttaa, mutta nuo kierrellen-kaarrellen ruikutukset ei saa sympatiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Autoilija
Eli itselläni auto. Maksan verot, vakuutukset, bensat, huollot, en katsastuksia kun on sen verta tuore. En ole ikinä antanut autoa lainaksi tutuille tai kavereille. Kyydittämään suostun, mutta en suostuisi tapauksessasi kun juuri omalla työllähän tuon autonkin ja kulut maksaa. Olen ollut kahdesti vakuutusyhtiöiden kanssa tekemisissä ja en suosittele sitä rumbaa kenellekään, vaikka kuinka olisi vielä syytön osapuoli. Rahallisesti tulee takkiin silti. Eli en vastailisi mitään. Seuraavan kerran nähdessäsi kysyisin suoraan, oliko päiciys ko.,sinusta. Jos on pokkaa sanoa joo, kertoisin edellä mainitut asiat ja sanoisin, että olisi varovaisempi vastaisuudessa-kyyditkin katoaa.
 

Yhteistyössä