Täysin musta uloste..onko vaarallista? Mistä voisi johtua?

  • Viestiketjun aloittaja Minea.
  • Ensimmäinen viesti
Minea.
Mulla on tullut tänään 2 kertaa täysin mustaa ulostetta.
Ensimmäisen kerran kun kävin kakalla niin oli tavallista ruskeaa ja sit loput sellaista täysin mustaa höttöä.
En miettinyt sitä enempää mutta äsken kävin taas ja tuli sellainen ihan pieni uloste pönttöön, siis vähän vaan ja kun pyyhin takapuolen niin siihen tuli täysin mustaa höttöä ( kuin olis ollu jotain heinää tms. ) . Pelästyin vähän kun kävin lukemassa et voi olla joku mahavarenvuoto tms. :(
En ole mitään värjäyksen aiheuttavaa syönyt vaan ihan normaalia ruokaa, muutamana päivänä ollut itse tehtyä lihapullakastiketta ja perunaa/spagettia ja jäävuorisalaattia olen runsaasti syönyt. Mut en mitään mustikkaa, lakua yms. jotka olis ulosteen mustaks värjännyt.
Mitä mieltä ootte? Soitanko päivystykseen ja kysyn vai mitä?
Mua pelottaa.
 
jospa kaikki olis ok
Jos ei useammin ole tullut, niin todennäköisesti ei mitenkään vaarallista. Mutta kannattaa soittaa ja kysyä tk:sta mielipidettä asiaan varmuuden vuoksi.
 
Minea.
En ole syönyt lakua tai muutakaan värjäävää.
Eikä mustaa ole tullut kuin tänään, ei aiemmin. Ja se ei ollut mitään tummanruskeaa vaan ihan pikimustaa.
Eli nauravatko päivystyksessä jos soitan sinne et on tänään tullu mustaa ulostetta?
Eikai siihen mitään päivystyksessä tehdä vaan voin soittaa maanantaina omaan tk:hon jos jatkuu?
 
Minea.
Tälläisen löysin terveyskirjastosta:

Mustat ulosteet (meleena)

Veriulosteen erityistapaus on musta uloste eli meleena, joka on merkki runsaasta verenvuodosta ruoansulatuskavana yläosassa, esimerkiksi mahalaukussa. Kulkeutuessaan eteenpäin veri sekoittuu suolen sisältöön ja muuttuu tummaksi. Ulosteessa ei näy punaista verta, vaan ulosteet ovat tervamaisen tummia, melkein mustia.

Mustikan tai rautalääkityksen aiheuttama tumma uloste on luonnollisesti viatonta. Jos huomaa ulosteen muuttuneen ilman syytä mustaksi, pitää hakeutua välittömästi vuorokaudenajasta riippumatta hoitoon.

Pitääkö mun siis soittaa päivystykseen? Mua oikeesti pelottaa :(
 
Jos täällä sanotaan, että älä soita niin oletko soittamatta? Jos täällä sanotaan, että soita niin soitatko?
On niin kuhee vaikeeta soittaa neuvontaa ja kysyy sieltä ammattilaisen mielipidettä. HUOH!!!
 
rautatabletti
Ulosteiden värjääntyminen tummaksi hoidon aikana on yleistä (yli 1 potilaalla 100:sta), mutta vaaratonta ja johtuu sen aikana ulosteeseen joutuvasta raudasta.

Eli lueppas tablettien ohjeet....
 
"Minea"
[QUOTE="vielä";30142924]Mitä olet syönyt eilen ja toissapäivänä? Se ihmisen suoli kun on aikast pitkä.[/QUOTE]

Noita samoja, siis tuossa on n. viim. 3 päivän ruoat.. en mä noita oo yhtenä päivänä kiskassu :D
Mut joo, vielä kerran: EN ole syönyt mitään mikä voisi värjätä..
 
Minea.
Soitin juuri päivystykseen ja sanoivat et muutos ruokavaliossakin voi tehdä mustaa ulostetta, salaattia olen nyt muutaman päivän syönyt runsaammin kun en pitkään aikaan salaattia tässä välissä syönyt.
Sanoi et jos tulee muita oireita, vatsakipuja yms. niin sit päivystykseen suoraan ja jos ei muita oireita ole tai tule mut musta uloste jatkuu niin maanantaina soitto omaan tk:hon et ottavat kokeita..
Otti mun henk.tunnuksen ja kirjas sinne et olen soittanut asiasta..
Nyt tuntuu kun ois vähän ripulia tai koko ajan kakkahätä..
 
"Ninni"
Mun kaverilla oli joskus samaa ja kyllä ne sen lääkäriin halus (tämä tosin ei Suomessa), mutta ei siitä mitään löytynyt ja meni ohikin ihan itsestään kai. Sillä oli kyllä tosi paha refluksitauti yms.

Mut mietin vaan, että voiko sellainen massiivinen verenvuoto olla ilman mitään kipuja?

Soita ja kysy.
 
Minea.
[QUOTE="Ninni";30142978]Mun kaverilla oli joskus samaa ja kyllä ne sen lääkäriin halus (tämä tosin ei Suomessa), mutta ei siitä mitään löytynyt ja meni ohikin ihan itsestään kai. Sillä oli kyllä tosi paha refluksitauti yms.

Mut mietin vaan, että voiko sellainen massiivinen verenvuoto olla ilman mitään kipuja?

Soita ja kysy.[/QUOTE]

No niinpä! Sitä mietinkin et jos ois suuri verenvuoto niin olis kipuja.
Onhan mulla välillä vasemmalla ylävatsassa kipua mut nyt ei sitäkään oo pitkään aikaan ollu.. ja nyt ei satu mihinkään.
 
maallikkoajattelija
Tuli mieleen et jos kärsii ummetuksesta voi ruokaa jäädä suoliston "taskuihin" pitemmäksi aikaa, ja siellä vähän "mädäntyä". Kuitu juuri pitää suolet puhtaana kun työntelee sitä tuotetta eteenpäin. Yhtäkkinen kuitunen ruoka voi ollakin tehnyt tuon nyt. Toisaalta kun ajattelee kuihtunutta kasvista, näyttää se mustalta. Eli jos ei tavallisesti tule syötyä paljoa kasviksia voi suolisto olla hiukan ymmällä ja ei osaa sulattaa kaikkea heti.

Turha hätäily kyllä laittaa suolen toimimaan ja aiheuttaa monesti ripulia. Joten jos ei ole kipuja, yrittäisin ottaa rauhallisesti.
 

Yhteistyössä