Pitäisikö lapsi vierottaa "räsystä"?

  • Viestiketjun aloittaja yksi yksin
  • Ensimmäinen viesti
yksi yksin
Lapsellani on vauvasta asti ollut harsoja, jotka ovat toimineet turvaleluna. Värikkäitä ja tavallista harsoa vähän paksumpaa kudosta,useita siksi, että haluan pestä säännöllisesti ja että pysyy siistinä.

Nyt lapsi lähentelee 4v ja räsy on edelleen tärkeä. Kuljettaa sitä mielellään mukana ja melkein aina se on kädessä. Leikeissä tosin unohtuu minne sattuu. :D Hoidossa pitää räsyä nukkuessaan,mutta pyytää sen heti kun pääsee autoon. Autossa,telkkaria katsoessa ja uusissa tilanteissa on oikeastaan aina kädessä.

Ei mitenkään hätäänny tai hermostu,jos räsy on unohtunut kotiin tms.

Pitäisiköhän siitä jotenkin vieroittaa?
 
Meillä vieroitettiin tossa iässä yhdestä räsystä pois..Mutta meillä oli aina se sääntö että se jätetään sänkyyn. Vrt. yöpaita.

Näin jälkeen en tiedä oikeastaan, mitä haitaa siitä oilisi jos se nyt olisi vieläkin tuolla sängyssä..kait sitä esikoisen kanssa on niin "pätevänä" ettei sitten jälkeen päin itsekään ymmärrä aina itseään:whistle:


Mut ei kai se haittaa..mikäli siitä ei tule ongelmaa sosiaalisesti.. Muistan että kouluaikoina oltiin yötä ( 9lk) niin yks kaivo salassa jonkin "koiran korvan" esiin ja haisteli sitä salassa.

Siitä olisi voinut tulla "iso juttu", jos emme olisi olleet "hyvä jengi".
 
&&
Meillä on 5-vuotiaalla riepu edelleen nukkuessa ja autossa. Lapsi pitäisi sitä muuallakin, mutta rajoitin näihin tilanteisiin, koska hän siis syö sitä rievun kulmaa. Luulen, että itsestään kyllästyy jossain vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Rimma
Meillä myös rätti ollut vauvasta asti käytössä (olen tietoisesti antanut sen, enkä esim unilelua) ja edelleen eskarilaisella on rätti nukkuessa käytössä. Ei siis muualla kuin sängyssä, mutta esim yökylään mennessä se on tärkeä ottaa mukaan.
 
"Helvi"
Ei siitä mitään haittakaan kai ole.

Tai itse en ainakaan ole miettinyt, että tuolta ekaluokkalaiselta pitäisi se tärkein ja rakkain unilelu ottaa pois. Ottaa sen mukaan yökyläreissuille, hammaslääkäriin ja kotona tietysti pitää sängysssä vieressä ja usein katselee telkkariakin se kainalossa.
 
en näe syytä moiseen. siitä ei ole haittaa, kuten esim tutista on pitemmän päälle. sanoit että unohteleekin sitä leikissä, eikä pitele sitä koko ajan niin, ettei saisi leikittyä, niin ei kyllä kuulosta yhtään huolestuttavalta :)
 
"Ccc"
Meidän 10 vuotias poika nukkuu vielläkin kahden pehmolelun kanssa jotka sai vauvana. Ilman niitä ei pysty nukkumaan :). Itse en näe mitään pahaa siinä. Nukkukoon vaikka koko elämänsä niiden kanssa jos haluaa.
 

Yhteistyössä