Muita kotona n. 2-3-vuotiaan kanssa eikä lapsi kerhossa/tarhassa?

  • Viestiketjun aloittaja "Kotona"
  • Ensimmäinen viesti
"Kotona"
On vähän outo ja yksinäinen olo syksyn alettua. Olen hoitovapaalla kaksivuotiaan kanssa ja odotan toista lasta. Lapsi 2-v. ei ole vielä kerhoikäinen enkä päätynyt laittamaan häntä tarhaankaan. Ollaan aikaisemmin kyläilty paljon mutta nyt muut tuntuvat aloittaneen työt tai muuten vain laittaneen lapsen tarhaan. Läheinen leikkipaikkakin on tyhjentynyt. Onko muita samassa jamassa?

Onneksi kohta alkaa edes muskari ja onhan täällä noita perhekahviloita.
 
"jen"
Sama, mutta en aio laittaa mihinkään harrastukseen. Meillä on paljon aktiviteetteja pitkin päivää, eikä tylsää kerkeä tulla. Enkä jaksa käydä perhekahviloissa ihmettelemässä muita lapsia.
 
sama täällä, toinen lapsi syntyy lokakuussa, tyttö täyttää syyskuussa 2v. kyllähän se aika välillä pitkäksi käypi, onneksi joskus on muitakin puistossa, kun aamupäivisin käydään :) ja muutenkin, päivät menee niin samalla kaavalla, että toisaalta aika menee sitten äkkiä, vaikka yksittäisiä tylsiä hetkiä piisaa.. muskariin ja johonkin toiseen taaperokerhoon oon ilmoittautunut, luulisi että 2x viikossa on tytön ikäiselle riittävästi toimintaa? itse olen myös hieman erakkoluonne, mutta pakko kohta alkaa sosialisoitumaan, kun lapsi alkaa tarvita muitakin ihmisiä kuin minut tai isänsä :D
 
täällä yks
Olen kotona tytön (nyt 1v 10kk) ja 3viikon ikäisen vauvan kanssa. En halunnut laittaa tyttöä päiväkotiin. Opiskelen yliopistossa joten kursseja koitan tehdä kirjatentteinä yhden tai kaksi, taaperon kanssa aloitetaan taaperojumppa, kavereita käy viikossa yleensä useampi kyläilemässä ja asutaan isossa kaupungissa joten kai täällä jotain aina keksii :) silti joskus uhkaa turhauttaa kun vauva viihtyy vain sylissä ja taapero roikkuu jalassa eli kotityöt kuntoilu yms. hoituu päikkäriaikaan helpoiten.
 
Täällä myös
Ollaan kotona. Lapsi on 2 vuotta, tosin meille syntyi juuri vauva. Esikoinen ei ole tarhassa eikä kerhossa. Täällä ottavat kerhoon vasta 3 vuotiaita. Hyvin ollaan pärjätty :) puistossa on onneksi muitakin parivuotiaita.
 
"juuups"
Juu, täällä. Esikoinen nyt 2 v ja toisen odotus ihan aluillaan. Ilmoitin lapsen muskariin ja puistoon, ne alkaa ensi kuussa. Meilläkään ei paljon lapsikavereita ole. Neuvolastakin kuitenkin painottivat että tämänikäisen on jo todella tärkeää saada olla muiden lasten kanssa, vaikka kotihoidossa onkin. Eli ihan erakoksi ei kannata heittäytyä :p Ja kyllä sen meidän lapsesta jo huomaakin, että se tylsistyy jos vaan äidin kanssa pitää päivät pitkät olla.
 
Vierras
[QUOTE="Kotona";30199046]Kiva kuulla, että on muitakin! Just tuo lapsen sosiaalisten taitojen ja ryhmässä olemisen oppiminen mietityttää.[/QUOTE]

Kasvatusammattilaiset painottaa sitä että aikaisin päiväkodin aloittaneet oppii niitä sosiaalisia taitoja aiemmin kuin pitkään kotona hoidetut MUTTA ne kotona hoidetut ehtii oppia ne samat taidot myöhemminkin. Huoli pois siis, olisihan se kiva tietysti jos itselläsikin olisi seuraa ja lapsella leikkikaveri niin ei kävisi aika pitkäksi, tohkeasti sinne perhekahvilaan vaan.

Lapset sitäpaitsi kypsyy eri tahtia muutenkin niihin kaverileikkeihin. Meillä esikoinen alkoi vasta 4-vuotiaana kysellä kavereiden perään, siihen saakka oli tyytyväinen pikkuveljen(1,5v nuorempi) seuraan.
 
Meillä ei ole ihan täysin vertailukelpoinen tilanne sillä 6kk vauvan ja lokakuussa 3 täyttävän lisäksi on myös juuri neljä täyttänyt lapsi. Isommat olivat päiväkodissa kolmannen raskausaikana (olin välissä töissä).

Esikoinen aloitti maanantaina elämänsä ensimmäisen harrastuksen mutta aikaisemmin ollaan käyty satunnaisesti avoimessa päiväkodissa yms.
 
Viimeksi muokattu:
gekkogee
Lapsi on jo päiväkoti-iän ohittanut, mutta tungen nokkani silti keskusteluun. Juuri nimittäin näin yhden äidin pari-kolmevuotiaan kanssa pihalla leikkimässä ja haikeana mietin, miten hienoa onkaan että tämä on lapselle mahdollista. Älkää kiirehtikö ainakaan hoitoonviemistä, sosiaalisia suhteita voi kyllä lapsi opetella näissä ryhmissä ja kerhoissa mistä puhuittekin. En ole kylläkään niin vakuuttunut siitä, että 2 vuotiaalla olisi edes oikeasti kiire sosiaalisiin suhteisiin. Nauttikaa kiireettömästä arjesta ja lapsenne kasvun seuraamisesta, kaikesta rankkuudesta huolimatta tulette myöhemmin miettimään näitä aikoja hyvinä, onnellisina aikoina <3 terv. Liian aikaisin työelämään palannut
 
"malla"
Lapsi on jo päiväkoti-iän ohittanut, mutta tungen nokkani silti keskusteluun. Juuri nimittäin näin yhden äidin pari-kolmevuotiaan kanssa pihalla leikkimässä ja haikeana mietin, miten hienoa onkaan että tämä on lapselle mahdollista. Älkää kiirehtikö ainakaan hoitoonviemistä, sosiaalisia suhteita voi kyllä lapsi opetella näissä ryhmissä ja kerhoissa mistä puhuittekin. En ole kylläkään niin vakuuttunut siitä, että 2 vuotiaalla olisi edes oikeasti kiire sosiaalisiin suhteisiin. Nauttikaa kiireettömästä arjesta ja lapsenne kasvun seuraamisesta, kaikesta rankkuudesta huolimatta tulette myöhemmin miettimään näitä aikoja hyvinä, onnellisina aikoina <3 terv. Liian aikaisin työelämään palannut
Oi ihana viesti! :) Sain vahvistusta sille, että teen oikean ratkaisun, kun pidän vajaa kolmevuotiaan kotona, kun meille syntyy toinen lapsi piakkoin. Olen nimittäin saanut paljon ihmettelyä, että miksi en laita isompaa hoitoon, että saisi olla ikäistensä kanssa. Itse uskon kuitenkin että ehtii myöhemminkin ja ainakaan vielä ei edes kaipaa ikäistään seuraa. Toki meillä on ystäväperheitä ja näkee muita lapsia, mutta en ymmärrä miksi olisin jotenkin huonoa seuraa omalle lapselleni. Kyllä hän ainakin näyttää vielä nauttivan äidin kanssa touhuilusta ja äiti nauttii myös, vaikka välillä on raskaitakin päiviä <3
 

Yhteistyössä