Kauanko kestää mehustua maijallinen viinimarjoja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras*
  • Ensimmäinen viesti
vieras*
...noin suurinpiirtein? Että millonka laitan tulille, jos apuvoimia tulee klo 16?

En muista tuota aikaa ja apuvoimia tarviin siinä vaiheessa kun aletaan käsittelemään kuumaa mehua. Pelkään sitä vaihetta ja häslääjä kun olen niin varmasti ryssin jotain yksin.
 
satunnainen vastailija
Riippuu myös siitä mitä maijassa on. Joskus mehu irtoaa kunnolla vasta 2h jälkeen, esim jos mukana omenia. Jos sinulla on herukkaa ja jotain pehmeää marjaa, niin varmaa 1½h riittää.
 
vieras...
Ja muista laskea välillä sitä mehua ettei käy niin kuin minulle joka porisutin pataa sen jokusen tunnin ja osa mehusta meni sinne vesikattilaan hukkaan ja lopputulos oli vain pari litraa mehua.... Itselleni tulee maijallisesta marjoista riippuen noin 4-5litraa mehua ja useamman tunnin keittelen niin, että mielestäni on mehut tulleet. Ja vasta 2 tunnin jälkeen alkaa joskus tulla sitä mehua kunnolla.
 
dddd
Minä keittelen marjoja useamman tunnin ajan ja lopussa vielä painelen niitä, jotta kaikki mehu varmasti tiristyy pois. Muista lisätä välillä pohjaosaan vettä, ettei pala karrelle, kuten minulle kävi viimeksi. Mehuun tuli inha palaneen maku siitä haisevasta höyrystä.
 

Yhteistyössä