Loma ei ole loma, ellei lähde matkoille ulkomaille. En käsitä niitä, jotka eivät koskaan matkustele.. Suomessa on TYLSÄÄ

  • Viestiketjun aloittaja Lily.
  • Ensimmäinen viesti
Lily.
Suomen lomailu - tylsää! :( En voi ymmärtää ihmisiä, jotka vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen tyytyväisinä lomailevat Suomessa. Mitä lomatekemistä täällä on? Kotikaupungissa on arki aina - on kotityöt, pyykit, ruuanlaitto siinä missä muulloinkin. Jos kotonaan lomailee niin se on yhtä tyhjän kanssa.

Mökkeily taas.. hmm.. no, jos kyseessä ei ole luksushuvila kaikilla mukavuuksilla tai edes niillä samoilla, jotka löytyvät joka huushollista, niin ei käy lomasta. Miten joku haluaa muuttaa lomallaan ALKEELLISEMPAAN asumismuotoon, johonkin korpeen itikoiden hakattavaksi?! Jonnekin, missä kaikki on vielä paljon työläämpää kuin kotona.

Ja kolmas vaihtoehto Suomessa lomailulle - kiertely toinen toistaan tylsemmissä paikoissa, kuten JUKUJUKUmaassa tai PUUHASTELUmaassa tai jossain muussa yhtä "hauskassa" maassa kuten Suomen ylihinnoitellut huvipuistot... Not nice. Tai jotain vielä kammottavampaa - erilaiset markkinat, massatapahtumat taikka Tuurin kyläkauppa... hrr....

Itse olen reissannut ulkomailla siitä asti kun täytin 6-vuotta. Sen jälkeen pisin yhtäjaksoinen aika Suomessa on ollut vuosi. Usein matkoja kertyy useampi vuoteen, aika normaali "tahti" on kaksi ulkomaan matkaa vuodessa, yksi kaukomaile, toinen Eurooppaan. Olemme yrittäneet Suomen lomailua ja jopa sitä mökkeilyä, hirveää..

POINTTI:Lähes samalla rahalla mikä uppoaa Suomen hävyttömän YLIHINTAISIIN huvittelukohteisiin ja HOTELLEIHIN (motellejahan ne oikeasti suurin osa on), pääsee koko perhe vaikka viikoksi Eurooppaan. En käsitä miksi jotkut ihmiset jumittavat täällä lomansa?! Rahalla sitä ei voi perustella, ellei tosiaan vietä lomaa sukulaisten mökillä..
 
Vierasss
Totta turiset. Ei loma tunnu lomalta jos sen viettää kotona maaten, paras rentoutuminen tulee kun lähtee pois arkikuvioista.

Suomessa lomailu on kyllä kallista. Sillä rahalla mikä menee suomessa viikossa hotelleihin, niin jo lentää ulkomaille ja saa sieltä hotellit. Lisäsäätöä tulee kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi jos syö ulkona. Tonnilla saa jo tehtyä hyvän reissun eurooppaan viikoksi, Suomessa ei mitään mahdollisuutta, kun hotellit on jo +100€/vrk.
 
"kukin tyylillään"
Joillakin on täällä Suomessa sellainen elämä, jota ei tarvitse lähteä karkuun ulkomaille. Mä en taas ikinä ole sietänyt noita turistipaikkoja enkä muutenkaan tykkää matkustella lyhyillä lomilla; lomasta suurin osa menee siihen kun pakkaat ja purat, jonotat kentillä ja asemilla, istut lentokoneessa... yök.
 
"Reetta"
Ehkä mekin taas joskus matkustellaan, ja jopa Suomen rajojen ulkopuolella. Ei kuitenkaan vielä, niin kauan kuin lapset on pieniä. Meillä nyt 3 alle kouluikäistä ja ollaan todettu, että max 2 päivää jaksetaan reissussa tällä porukalla ja kyllä ne vaan nyt on ne jukujukumaat ja puuhalandiat meitä varten.
 
Vierass
[QUOTE="kukin tyylillään";30198828]Joillakin on täällä Suomessa sellainen elämä, jota ei tarvitse lähteä karkuun ulkomaille. Mä en taas ikinä ole sietänyt noita turistipaikkoja enkä muutenkaan tykkää matkustella lyhyillä lomilla; lomasta suurin osa menee siihen kun pakkaat ja purat, jonotat kentillä ja asemilla, istut lentokoneessa... yök.[/QUOTE]

Ei kannataklaan mennä mihinkään kanarialle, vaan sellaiseen paikkaan jossa on itselle sopivia mielenkiinnonkohteita. Se matkailu kuitenkin avartaa, eikä tarkoita sitä, että vihaisi Suomea. Mutta jokainen tyylillään, ei se muilta ole pois jos se oma koti on niin hyvä paikka, että siellä pitää olla koko ajan.

Eikä todellakaan mene suurin osa lomasta lentokoneessa istumiseen, jonottamiseen yms. Viime reissulle aloin pakkaamaan aamulla kahdeksalta ja olin lomakohteessa viideltä iltapäivällä. Tähän sisältyi matka kotoa lentokentälle, vaihto helsingissä ja lento eurooppaan. Takaisintulossa meni vielä vähän vähemmän aikaa. Lähdettiin puoliltapäivin ja seitsemältä kotona. Viikko meni kulttuurista, ruuasta, nähtävyyksistä ja fiiliksestä nauttien ja oli rentouttava loma.
 
Sulla on omas asentees vikaa jos et osaa pitää lomana sitä, että on Suomes. Kyllä mulle on lomaa seki, että oon vaikka ihan kotona. Lomaa töistä, tajuatko?

Tuli kyllä mieleen, että ap on provo. Tai sitte vain tollo. Eiköhän jokaanen saa viettää lomansa kuten itte haluaa ja se on tasan tarkkaan lomaa jos asian itte niin kokee. Ap on varmaan niitä samoja joiden mielestä ei oo käyny ulkomailla jos on lomalla Ruottis tai Viros.

Mä ainaki tykkään mökkeilystä ja niin tykkää moni muuki. Ei kai sitä ny muuten sinne mentääsikää?!?
 
Lily.
miksi et muuta pois jos suomessa on tylsää?
naurattaa tollaset tissiposket.
:) En muuta Suomesta, koska täällä nimenomaan se ARKI on sujuvaa ja mutkatonta, kaikki on strukturoitua ja rutiinit pelaa - koulujärjestelmä on maailman paras ja verorahoilla saa (ainakin vielä) tietyt palvelut itselleen sekä perheelleen. Lait ovat järkeviä ja työsuhde-edut (kuten se LOMA ;) ) ovat aivan toista luokkaa kuin esim. Jenkeissä. Plus eläke sitten joskus, tai eläkesäästöjärjestelmä.

Tässä muutama syy miksi en muuta :)
 
vierass
No aikansa kutakin, ennen lapsia lomat suuntautuivat lähinnä ulkomaille. Nykyään lasten kera voi mennä kaikkeen hauskaan, meidän viimekesän tylsä loma vietettiin Naantalissa. Yhtenä päivänä käytiin Wäskin seikkailujen saarella, huuhdottiin kultaa, mentiin vaijeliukuja, ammuttiin jousipyssyllä, kalliokiipeilyä, uitiin ja saunottiin vanhanajan kylässä tunti tolkulla, päälle paistettiin makkaraa nuotiolla ja ajeltiin takaisin merirosvolaivalla Naantaliin. Käytiin syömässä rannan erittäin hyvässä ravintolassa ja istuttiin ja katseltiin menoa. Parina päivänä oltiin muumimaailmassa ja Turun lissassa kuulemassa sen menneisyydestä, oikein kiva kierros oli. Käytiin ukkopekalla risteilemässä ja kuralan kylämäessä katselemassa vanhaa markkia. En tiedä mitä sinä siellä ulkomailla teet, mutta me nautimme ainakin kovasti suomen puhtaasta luonnosta ja omasta äidinkielestämme, lapsetkin ymmärtävät oppaan jutut. No tuossa oli yhden viikon loman pätkiä, enpä tiedä olisiko ulkomailla ollut tuon kummosempaa tekemistä, ainiin ja yövyimme Holiday clubin osakkeessa ja söimme aamupalat kyllä hotellilla, yhtenä aamuna otimme huoneeseen tarjoilun.
 
Vierasss
Sulla on omas asentees vikaa jos et osaa pitää lomana sitä, että on Suomes. Kyllä mulle on lomaa seki, että oon vaikka ihan kotona. Lomaa töistä, tajuatko?
Voi olla, että mullakin on asenteessa vikaa. Mutta mulle loma on sitä, että ollaan pois siitä arjesta. Ei se pelkkä töistä pois olo lomaa minulle tee. Sen takia pitää päästä reissuun lomalla, että saa kunnon irtioton arjesta. Eka viikko lomasta menee yleensä kotona ja mökillä, toinen (ja mahdollisesti kolmas) reissussa, sitten taas kotona ja mökillä. Mutta jokainen tyylillään.
 
Reissuun -- ei kiitos
On tullut reissattua ja en näe, miksi lomalla pitäisi lähteä lomalla yhtään mihinkään. Minusta on ihanaa nukkua omassa sängyssä, saa nousta kun huvittaa ja syödä aamupalan milloin huvitttaa. Hotellissa ei näin ole. Lisäksi arki on meillä aika hektistä lasten kanssa, joten on ihanaa, kun lomalla saa pestä pyykkiä rauhassa, siivota rauhassa ja olla rauhassa. Ei ole kiire mihinkään. :) Ihanan kiireetön elämä lomalla.
 
Ap.
Sillä rahalla mikä menee suomessa viikossa hotelleihin, niin jo lentää ulkomaille ja saa sieltä hotellit. Lisäsäätöä tulee kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi jos syö ulkona. Tonnilla saa jo tehtyä hyvän reissun eurooppaan viikoksi, Suomessa ei mitään mahdollisuutta, kun hotellit on jo +100€/vrk.
Juurikin näin! Ja minkälaisista hotelleista sä sen 100€/vrk maksat! Aivan hirveistä murjuista! Ihan vertailun vuoksi tässä pikku esimerkki - maksoimme Bangkokissa 5-tähden luksushotellin SVIITISTÄ 140€/vrk, johon kuului mieletön aamiainen (sushia, shampanjaa, kokki joka toeutti vieraiden toiveita) sekä sisäänpääsy loungeen, jossa ilmaiset vuosikertaviinit ja buffetpöytä. MItä saan tällä rahalla suomesta? Kaksua käteen..
 
Ap.
[QUOTE="kukin tyylillään";30198828]Joillakin on täällä Suomessa sellainen elämä, jota ei tarvitse lähteä karkuun ulkomaille. Mä en taas ikinä ole sietänyt noita turistipaikkoja enkä muutenkaan tykkää matkustella lyhyillä lomilla; lomasta suurin osa menee siihen kun pakkaat ja purat, jonotat kentillä ja asemilla, istut lentokoneessa... yök.[/QUOTE]

Kuka puhui mitään turistipaikoista tai lyhyistä lomista? :) Maailmassa on kuule aika monta upeaa kohdetta, joissa ei ole massaturismia / turismia. Viikon pakettimatkoilta et tätä kylläkään löydä.

Öh ja mitä karkaamista se on jos lähtee lomamatkalle? :)
 
"pppppp"
No meillä noi ulkomaanmatkat vaatii aina kaksi yöpymistä kotimaassa. Ei täältä maalta lähdetä reissuun niin, että pakataan laukut kahdeksalta aamulla ja ollaan jo iltapäivällä jossain etelässä :-D Lapset voi pahoin lentokoneessa. Tossa pari syytä, minkä takia tällä hetkellä lomaillaan mieluummin kotimaassa.
 
Voi olla, että mullakin on asenteessa vikaa. Mutta mulle loma on sitä, että ollaan pois siitä arjesta. Ei se pelkkä töistä pois olo lomaa minulle tee. Sen takia pitää päästä reissuun lomalla, että saa kunnon irtioton arjesta. Eka viikko lomasta menee yleensä kotona ja mökillä, toinen (ja mahdollisesti kolmas) reissussa, sitten taas kotona ja mökillä. Mutta jokainen tyylillään.
Niin jokaanen tyylillään. Sen takia ihmettelenki sun raivoamista muiden tavoosta viettää lomaansa. Ku ei se sun tapa oo ainoa oikia ja jos joku haluaa viettää kesänsä kotona tai Suomes reissaten, niin sitteppä viettää.

Me oltiin likan kans viime kesänä yks yö Turus ihan kivas hotellis ja vietettiin aikaa Turus, sitte seuraavana iltana lähdettiin laivalle. Mukava reissu oli. Tänä kesänä oltiin kaks yötä Viros ja kivaa oli siäki. Yhtenä kesänä oltiin neljä yötä Tukholmas. Mutta kyllä mä silti voin mennä mökillekki tai matkustella Suomes. Ja tajuan, että kaikki ei halua tehdä kuten mä enkä raivoa sen takia, että toiset viettää OMAN lomansa kuten ITTE haluaa.
 
Ap.
Sulla on omas asentees vikaa jos et osaa pitää lomana sitä, että on Suomes. Kyllä mulle on lomaa seki, että oon vaikka ihan kotona. Lomaa töistä, tajuatko?

Tuli kyllä mieleen, että ap on provo. Tai sitte vain tollo. Eiköhän jokaanen saa viettää lomansa kuten itte haluaa ja se on tasan tarkkaan lomaa jos asian itte niin kokee. Ap on varmaan niitä samoja joiden mielestä ei oo käyny ulkomailla jos on lomalla Ruottis tai Viros.

Mä ainaki tykkään mökkeilystä ja niin tykkää moni muuki. Ei kai sitä ny muuten sinne mentääsikää?!?
En ole provo eikä tarkoitukseni ollut provota - vaan herättää keskustelua ja saada vastaus siihen, millä ilveellä joku oikeasti kokee lomaksi sen, että kähjää jossain mökillä :) Mut eiks oo hassua, ettei tällaista kysymystä voi esittää kun heti jonkun mielestä se on provosointia ja kysymyksen esittäjä täys tollo? :)

Asennevika, ok, no se minulla sitten varmasti on. Pidän kyllä Ruotsia ja Viroakin "ulkomaina", tosin en järin erilaisina kuin mitä Suomi on.

Tykkäät mökkeillä, fine, mutta etkö koskaan kaipaisi sellaista luksusta (hotelleja, rantoja, ravintoloita) joihin kotimaassa ei ole mahdollisuutta? Joko niin ettei täältä sen tasoista edes löydy taikka sitten niin, että hinta on lyöty aivan mahdottomaksi.
 
kumma juttu
Totta turiset. Ei loma tunnu lomalta jos sen viettää kotona maaten, paras rentoutuminen tulee kun lähtee pois arkikuvioista.

Suomessa lomailu on kyllä kallista. Sillä rahalla mikä menee suomessa viikossa hotelleihin, niin jo lentää ulkomaille ja saa sieltä hotellit. Lisäsäätöä tulee kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi jos syö ulkona. Tonnilla saa jo tehtyä hyvän reissun eurooppaan viikoksi, Suomessa ei mitään mahdollisuutta, kun hotellit on jo +100€/vrk.
Tämä on kovin kummallista miksi poliitikot tekevät kotimaanmatkailusta veropäätöksillä niin kallista ettei köyhällä ole siihen varaa.
 
Vierasss
Niin jokaanen tyylillään. Sen takia ihmettelenki sun raivoamista muiden tavoosta viettää lomaansa. Ku ei se sun tapa oo ainoa oikia ja jos joku haluaa viettää kesänsä kotona tai Suomes reissaten, niin sitteppä viettää.

Me oltiin likan kans viime kesänä yks yö Turus ihan kivas hotellis ja vietettiin aikaa Turus, sitte seuraavana iltana lähdettiin laivalle. Mukava reissu oli. Tänä kesänä oltiin kaks yötä Viros ja kivaa oli siäki. Yhtenä kesänä oltiin neljä yötä Tukholmas. Mutta kyllä mä silti voin mennä mökillekki tai matkustella Suomes. Ja tajuan, että kaikki ei halua tehdä kuten mä enkä raivoa sen takia, että toiset viettää OMAN lomansa kuten ITTE haluaa.
En minä kyllä ole raivonnut yhtään mitään. Sanoin vain, että tuo on minun tapa ja muut tehkööt miten itse kokevat parhaaksi.
 
[QUOTE="pppppp";30198899]No meillä noi ulkomaanmatkat vaatii aina kaksi yöpymistä kotimaassa. Ei täältä maalta lähdetä reissuun niin, että pakataan laukut kahdeksalta aamulla ja ollaan jo iltapäivällä jossain etelässä[/QUOTE]

Niinpä. Vie aikaa ja rahaa, että pääsee ensinnäki sinne Helsinki-Vantaalle asti.
 
En ole provo eikä tarkoitukseni ollut provota - vaan herättää keskustelua ja saada vastaus siihen, millä ilveellä joku oikeasti kokee lomaksi sen, että kähjää jossain mökillä :) Mut eiks oo hassua, ettei tällaista kysymystä voi esittää kun heti jonkun mielestä se on provosointia ja kysymyksen esittäjä täys tollo? :)

Asennevika, ok, no se minulla sitten varmasti on. Pidän kyllä Ruotsia ja Viroakin "ulkomaina", tosin en järin erilaisina kuin mitä Suomi on.

Tykkäät mökkeillä, fine, mutta etkö koskaan kaipaisi sellaista luksusta (hotelleja, rantoja, ravintoloita) joihin kotimaassa ei ole mahdollisuutta? Joko niin ettei täältä sen tasoista edes löydy taikka sitten niin, että hinta on lyöty aivan mahdottomaksi.
Niin miten se mökkeilystä pitäminen estää ulkomailla matkustelun...? Enhän mä kirjoottanu tuos, että matkustan vain Suomes.
 

Yhteistyössä