Olisiko ok jos 2-3vuotiaan vanhemmat jatkavat nukkumista vielä 2-4 tuntia sen jälkeen kun lapsi on itsekseen herännyt?

  • Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Musta on ihan ok torkahtaa esim. kun lapset katsoo aamiaisen jälkeen lastenohjelmia telkkarista. 2v:n en antais itsekseen täällä tuntikausia vaellella enkä kyllä jaksa uskoa että antais meidän edes nukkua jos itse olisi hereillä. 5v saattaa taas pötkötellä sängyssään pitkäänkin hereillä ja nousee vasta kun minä/mies.
 
"jen"
Meidän 2.5v ei ole koskaan lähtenyt meidän viereltä, jos vaikka katsotaan aamupiirettyjä ja mä torkun. Ei kolua kaappeja tai kiipeile.. On tosi rauhallinen. Mutta en ikinä omassa sängyssä jatkaisi unia.
 
omppuuu
Lapset neljä tuntia ilman aamupalaa? Ei sitä ruokaa toki heti herättyä tarvitse naaman eteen roudata, mutta kyllä neljä tuntia syömättä heti aamusta on melko pitkä aika tuon ikäisille.
 
voi raukkoja
Yhden tapauksen tiedän ja lapsikin oireilee yksinäisyyttään. Turvakoti olisi ehkä parempi vaihtoehto sellaiselle lapselle, varmaan on turvaton olo kun yksin niin paljon. :(
 
Meillä lapset kattoo lastenohjelmat meidän sängyssä aamulla, sen verran herään, että laitan telkkarin päälle oikealle kanavalle ja ääntä lisää. n.7 heräävät ja tulevat sänkyyn pyörimään, joko katsovat ohjelmia tai tulevat päälle könyämään, ei siinä voi oikeasti enää nukahtaa, vaan on torkkumista. 8 aikoihin sitten itse heräilee rauhassa, puhelimesta selaa iltalehdestä uutiset, katsoo facebookin ja tullaan sitten alakertaan syömään :) Se on ihan sama olenko hereillä selaamassa puhelinta 7-9 vai nukunko siinä sen pari tuntia. Ja lisätään, että yläkerrassa on kaikkien makuuhuoneet ja portaissa portti (josta pääsevät itse, mutta eivät mene aamulla) ja keittiöstä on portti suljettuna(eivät pääse itse) ja ulko-ovi on lukossa.
 
"Veera"
Meillä on varmaan outo tuo esikoinen, mutta kun hän oli kolmevuotias saattoi herätä leikkimään ihan hiljaa yksikseen omassa huoneessa. Ei tullut herättelemään meitä, ei möykännyt tai mitään muutakaan. Saattoi kaivaa legot esiin ja leikkiä niillä. Itse ihan yllättyi kun heräsi kasilta että mitä hittoa, lapsi on jo ylhäällä eikä mitään ole kuulunut... Kakkonen taas vetelee unia helposti ysiin tai kymppiin asti.
 
Vierass
Meilläkin on käytetty tuota vanhempien makkarin tv:tä aamu-uniin.. Tai sitten viikonloppuisin toinen on tullu sohvalle torkkumaan kun lapset kattoo piirrettyjä. Lapset 3 ja 5
Mutta toki yksinään ei voi parivuotiasta jättää eikä noita isompiakaan joka aamu. Muistan ite omasta lapsuudesta kuinka vittumaista se oli odottaa että muut herää jos sattu heräämään liian aikaseen.
 
Liekkiö
[QUOTE="aie";30200016]Mun mielestä ei todellakaan ole normaalia,eikä tuollaiset lapsetkaan, jotka eivät osoita mitään mielenkiitoa pariin tuntiin vanhempia kohtaan, ole normaaleja![/QUOTE]Koetko itse olevasi normaali?
 
"kkk"
juu ei kovin normaalilta vaikuta jos lapsi viihtyy yksiksern aamulla eikä kaipaa vanhempiaan. vanhemmat ajattelee et ompa meillä helppo lapsi, mut oireilee myöhemmin kun joutunut olemaan yksin ja leikkimään itekseen. tää on vaan minun mielipide..
 
"Mama72"
Meillä 3-vuotias herännyt aina viimeistään klo 6 ja nykyään, kun ymmärtää jo jotakin niin laitan mielipiirretyt päälle ja smoothien mukiin, hän on mielellään itsekseen sohvalla peitteiden alla ja vanhemmat nukkuvat klo 7 saakka. Tai torkkuvat, miten tuon nyt ottaa. Viikonloppuisin yleensä mies nousee 7 aikoihin ja antaa minun nukkua puoli ysiinkin. Tällä välin on lapselle tehty puurot ja minulle valmiina kahvi ja aamupala. :D En valita!
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa

Yhteistyössä