10v lapsi jankkaa koko ajan velkarahoista,jota me ollaan hänelle kuulemma velkaa

  • Viestiketjun aloittaja "ninja"
  • Ensimmäinen viesti
"ninja"
esim.kun pikkusisko sai lelun joka maksoi 4e enempi kuin hänen omansa, ollaan me velkaa 4e hänelle. Jne. Sitä se ei tietty laske kuinka paljon enemmällä on itte saanut joskus jotain. Mä en jaksa joka aamu alkaa te ootte velkaa mulle marinalla
 
Lapsen mieltä ilmeisesti painaa ajatus siitä, että suositte sisarusta (vaikkei se pitäisi paikkaansakaan). Keskustele hänen kanssaan, jutelkaa siitä, mitä kumpikin sisarus on saanut ja miksi (esim. on perusteltua ostaa toiselle jokin asia vaikka rikkoutuneen tilalle tms). Muista kertoa, että ei ole tarkoitus suosia kumpaakaan, ja että molemmat lapset ovat vanhemmille rakkaita. Keskustele oikeudenmukaisuudesta ja reiluudesta, pohtikaa yhdessä mitä se oikeastaan tarkoittaa ja mitataanko sitä vain saatujen tavaroiden rahallisella arvolla. Osoita, että arvostat lapsen tuntemuksia! Sisaruskateus on ihan normaalia ja joskus se ilmenee noinkin. Tietyn ikäisillä lapsilla on suuri tarve kaavamaiseen oikeudenmukaisuuteen ja siksi perheissä joskus päädytään leikkaamaan kakkupalatkin mittanauhan kanssa...
 
vieras_
Meidän tarkka lapsi laskeskeli myös joskus euroja. Juteltiin siitä, että molemmat saavat kaiken tarvittavan, eikä kyse ole kilpailusta. Juteltiin oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta ja rahasta. Kyllä se auttoi ja harvemmin noista enää tulee keskustelua. Synttärilahjat on joskus vertailtuja vielä kun lasten synttärit on melko lähekkäin toisiaan. Mä olen välillä ihan tarkoituksella ostanut jotain vain toiselle, jotta tottuisivat siihen.
 
vää
Mutta eihän se lapsi muista sitä aikaa kun itse on saanut jotain? Ehkäpä ystävällinen ja asiallinen keskustelu auttaisi asiassa:)
Voi olla että pienempi sisarus saa teiltä enempi huomiota vaikka ette sitä itse huomaisikaan?
 
"ninja"
itseasiassa huomiota saa enempi isompi kun hänellä sattuu olemaan neurologisia ongelmia,niiin tarvitsee enempi aikuisen ohjausta kuin pienenpi sisarus. Rahallisesti joskus toisen juttu maksaa enempi kuin toisen,mutta määrällisesti ovat saaneet aina samanverran. Esimerkiksi isomman koulureppu maksoi 12e enempi kuin pienemmän..mutta ei pienempi sisarus vaadi erotusta rahana,kun molemmat saivat repun
 

Yhteistyössä