Koirarotuehdotuksia?

  • Viestiketjun aloittaja koiranen
  • Ensimmäinen viesti
koiranen
Nyt kaikki palstan koiraihmiset ja koirarotuja tuntevat, huomio!

Etsiskellemme perheellemme sopivaa koirarotua ja helpottaisi kovasti rotuihin tutustumista, jos joku osaisi kertoa ihan käytännön kokemuksia roduista, jotka ovat lähimpänä toiveitamme.

KÄYTTÖTARKOITUS: Seurakoira lapsiperheeseen. Perheenjäsen ja kaveri lenkille. Ehkä voitaisiin koittaa tokoa tai agilityä tms, mutta harrastustoiminta ei välttämättömyys.

KOKO: kääpiöroduista keskikokoiseen.

TURKKI: Edellinen koira oli turkkirotua, joten kokemusta turkinhoidosta löytyy. Saa siis olla turkkirotu, mutta myös lyhyempi turkki käy. Plussaa olisi, jos karvaa kuitenkin irtoaisi mahdollisimman vähän.

LUONNE: Hyvä oppimaan. Ei mikään hyperaktiivinen sählä, vaan ihan tavan aktiivinen tai vaikka vähän sohvaperunakin. Rotu, joka tulee yleisesti toimeen lasten kanssa. Ei saa olla vietikäs, vaan tulee tosiaan seurakoiraksi. Ei haukkuherkkä rotu, mutta tottakai saa ilmaista itseään myös haukkumalla. Saisi olla miellyttämisenhaluinen ja pehmeä luonne. Kokemusta koirista löytyy, mutta ei mistään haastavista roduista, joten emme sellaista etsi nytkään.

Rodun tulisi olla tietenkin mahdollisimman terve eikä liian pitkälle jalostettu. Nykyään on varmaan aika vaikea löytää täysin tervettä rotua, joten etsitään nyt sitten sellaista, jonka yleisimmät sairaudet eivät ole mitään kamalan vakavia, vaan joiden kanssa pärjää jos sellainen eteen tulee.

Toivoisin, että rodusta olisi pentueita suhteellisen helposti saatavissa, eli emme ole valmiita esim. hakemaan pentua ulkomailta tai odottamaan pentua vuositolkulla.

Löytyisikö palstalaisilta mitään rotua, joka olisi mahdollisimman lähellä kuvaamaani? Kaipaan nyt sitten ihan omakohtaisia kokemuksia, koska rotumääritelmiä on kyllä tullut jo luettua. Sen olen huomannut etteivät ne vastaa läheskään aina sitä, millaisia koirat sitten loppupeleissä ovat.
 
koiranen
Rotutestit ehdottavat esim. shetlanninlammaskoiraa, bichon friseä, havannankoiraa, villakoiraa, coton de tulearia, pomerania, perhoskoiraa, kiinanharjakoiraa, yorkshirenterrieriä, cavalieria ja mopsia.

Kellään kokemusta näistä? Villakoirasta ja kiinanharjakoirasta on itselläni jo kokemusta.
 
Kiiramarianna
Havannankoira (ent. bichon havannaise) kuulostaa todella hyvältä teille. Turkki vaatii hiukan vivaa, mutta on myös leikattavissa mikäli ette halua käydä näyttelyissä.

Spanielit ovat lupsakkaita, osa tosin vahvemmin viettisiä.

Kannattaa olla rehellinen kasvattajalle, jotta osaa valita sen teille sopivimman pennun. Rotujen sisällä voi olla monenlaista yksilöä.
 
koiranen
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30201359:
Cavat on nykyään liian sairaita :(
Niinpä ja se on harmi. Kaikki tapaamani cavat ovat olleet aivan mielettömän mahtavia luonteeltaan.

Mopsikaan ei noista listaamistani kiinnosta siinä mielessä, että kuono on liian lytty. En haluaisi kuunnella rohinaa ja kuorsaamista ja pelätä saako toinen happea vai ei. Muuten mopsikin voisi olla ihan kiva koira.
 
Meillä oli jackrussellinterrieri, mutta yleensä ottaen rotu ei mene noihin määritelmiin, mutta tämä yksilö meni :) Karvaa ei irronnut nimeksikään, haukkunut ei juuri ollenkaan, vietti nyt oli suht. kova, pari kertaa etsinyt metsästä kun lähtenyt rusakon perään.. Ihanan rauhallinen, leikkiessä ja harrasteassa kuitenkin aktiivinen ja todella nopea oppimaan. Ja ei ole pilalle jalostettu.

Mutta täytyy muistuttaa tästä rodusta myös, että suurin osa on juurikin terrierimäisiä sählääjiä, joilla riittää kauheasti energiaa ja haukkuvat. Ja erityisesti sileäkarvaisista lähtee paljon karvaa. Omani oli "siankarvainen" eli pitkä karhea karva.
 
Miten olisi
Novascotiannoutaja. Itse ehkä ottaisin nyt jos ei olisi nykyistä koiraa. Lue netistä lisää rodusta, mutta vastaa aika moneen kohtaan tuossa listassasi. Meillä muutamalla tutulla on ja minusta oikein kiva koira ja siis huomattavasti helpompi kuin meidän labradorinnoutaja mitä en suosittele vaikka lempeä ja kiltti onkin, mutta aivan liian aktiivinen eikä sovellu esim. agilityyn niin mitenkään. Itse olen ihan hengästynyt koiran aktiivisuuden takia ja siksi että menee vuosisata ennen kuin lapset voi koiraa ulkoiluttaa. Läheltä siis novascotiannoutajia seuranneena kehoitan ainakin tutustumaan. Pentutilanteesta en tiedä.
 
"123"
Kellään kokemusta näistä? Villakoirasta ja kiinanharjakoirasta on itselläni jo kokemusta.
Onok näissä roduissa sitten joku juttu minkä takia ei voisi uudelleen hankkia?
Harjikset osaavat olla aika vaativia, ja ne joita itse olen tavannut ovat vähän äkäisen oloisia. Mutta uskoisin että oikealla kasvatuksella ja kun ihan pennusta asti on lasten kanssa tekemisissä, niin olisi ihan OK lapsiperheen koira. Etenkin jos perheen iso kaksijalkaiset ovat maalaisjärjellä siunattu eikä lapset saa retuuttaa koiraa miten sattuu.

Tiibetinspanieli ja japanese chin on varmaan aika samassa kastissa harjisten kanssa, siis luonteen puolesta ei ulkonäön :D Voivat tulla hyvin toimeen lasten kanssa, tai sitten ei...
 
koiranen
[QUOTE="123";30201537]Onok näissä roduissa sitten joku juttu minkä takia ei voisi uudelleen hankkia?
Harjikset osaavat olla aika vaativia, ja ne joita itse olen tavannut ovat vähän äkäisen oloisia. Mutta uskoisin että oikealla kasvatuksella ja kun ihan pennusta asti on lasten kanssa tekemisissä, niin olisi ihan OK lapsiperheen koira. Etenkin jos perheen iso kaksijalkaiset ovat maalaisjärjellä siunattu eikä lapset saa retuuttaa koiraa miten sattuu.

Tiibetinspanieli ja japanese chin on varmaan aika samassa kastissa harjisten kanssa, siis luonteen puolesta ei ulkonäön :D Voivat tulla hyvin toimeen lasten kanssa, tai sitten ei...[/QUOTE]

Villakoiran voisin ehdottomasti ottaa uudelleenkin, mutta ajattelin että olis kiva miettiä muitakin rotuja. Harjista meillä ei ole itsellä ollut, mutta sukulaisella on niitä ja olen niiden kanssa lähes päivittäin tekemisissä. Harjista en haluaisi itselle mm. sisälle merkkailun takia (ainakin uroksilla tuntuu olevan yleinen ongelma) ja ainakin nuo tuntemani harjikset ovat olleet kovin omistajaansa ja omaan perheeseensä kiintyneitä ja vieraita kohtaan varautuneesti ja jopa aggressiivisesti käyttäytyviä.

Tolleri olis muuten varmaan ihan ok, mutta kun otin enemmän rodusta selville, niin ainakin rotuyhdistysen sivuilla oltiin sitä mieltä että se ei sovi pelkästään seurakoiraksi, vaan tarvitsee jonkun toimen (lintumetsä, agility tms.) jonka kautta saa purkaa energiaansa.
 
"nanna"
Meillä Cavalier. Satuttiin vielä saamaan "jalostustyön helmi." Luonne on täydellinen lapsiperheeseen, on oppivainen ja aktiivinen. Ihana ku mikä, mutta toi terveys... Sydän toistaiseksi kunnossa, mutta todennäköisesti on jotain neurologista, ei olla enempää tutkittu. Silmissä ja korvissa jatkuvaa tulehdusta/hiivaa. Anaalirauhaset vaivaa. Aika paljon ollaan eläinlääkärissä jouduttu käymään.
 
mulla on
Aloittajan kriteereihin ei kyllä tolleri sovi mitenkään. Liian aktiivinen, karvaa irtoaa aivan järjettömästi ja erityisesti uroksissa saattaa olla runsaasti dominanssia. Valitettavan usein tolleri kuitenkin otetaan perheeseen, johon haluttaisiin aloittajankin kriteerit täyttävä koira. Lopputuloksena on kaksivuotias urostolleri, joka etsii uutta kotia saatesanoilla "osaaviin käsiin, ei lapsiperheeseen tai toisten koirien seuraksi".
 

Yhteistyössä