Mulle on oikeasti yllätys, että lapset nirsoilevat pk-ruoalle!

  • Viestiketjun aloittaja pk:ssa harjoittelemassa
  • Ensimmäinen viesti
pk:ssa harjoittelemassa
Ja ihan perushyvää ruokaa on tarjolla: keittoja, perunaa ja hyvää kastiketta, laatikoita tms. normaalia ruokaa. Osalle lapselle jo pelkkä peruna tuntuu olevan "yök, en syö". Ei tykätä keitoista ja kastike on pahaa. Vihanneksista ei ole kuultukaan. Syödään olemattoman vähän tai ei ollenkaan. Toki poikkeuksia on: jotkut hakevat lisääkin ja kehuvat ruokaa. Kertooko tämä siitä, mitä nykyään kotona syödään? Ranskiksia, nakkeja, nugetteja yms. pikaruokaa. Eikö kotona tehdä enää ns. kunnollista kotiruokaa?
 
"Jenis"
Mistä lähtien suurtalouskeittiössä tuntikausia sitten valmistettu, hajuton ja mauton sapuska on "kunnollista kotiruokaa"? Meillä todellakin tehdään sitä tavallista kotiruokaa jota lapset hyvällä halulla syövät - shokki oli heille melkoinen kun päikkyyn menivät. Perunamuusi on tehty jauheesta, lihapullat on eineksiä, kastikkeet tehty veteen ja mausteina ei mitään.
 
Vie ras
Itselläni on kaksi tyttöä. Meillä tehdään kunnollista kotiruokaa. Vanhempi lapsista on aina syönyt kaikkea mielellään, nuorempi harrastaa tätä "yök, en syö" kotona. Päiväkodissa ei kuulemma ole niin epäkohtelias, mutta huonosti syö.
 
aaapeeee
Ainakin meidän päikyssä on maistuvaa ruokaa. Oma keittiökin, joka taitaa olla luxusta tänä päivänä. Siis ihan perusruokaa tarjolla on. Tänään silakkapihvit ja muusi (oikeista perunoista), salaattia. Noin puolet söi kaiken, puolet vain näykkivät ja ihmettelivät, että mitä tämä on=??!! Siis eivät olleet maistaneet silakkaa!
 
ksdjsldf
Meillä syödään perusruokaa kotona, ja ei nää syö kasviksia kotonakaan kunnolla. Marjoja, hedelmiä paljon, kurkkua, tomaattia vähän, muita maistetaan ehkä. Kaikki keinot käytetty, paitsi pakolla en lapsia syötä.

Voit ap nyt tässä sitten (puoli)ammattilaisena kertoa hyvän vinkin millä nää saa syömään enemmän kasviksia. (Ja nimenomaan niitä päiväkodissa tarjottavia pakastevihanneksia tai kuivahtanutta raastetta).
 
"äide"
Tätä ei varmaan taas kukaan usko, mutta meidän poika on ollut ihan pienestä asti tosi nirso ruoan kanssa. Kaikkea on yritetty ja periksi ei olla annettu. Joistain kasviksista tykkää, mutta joistain vain kausittain, sama ruokien kanssa (en tiedä mistä johtuu). Perusruokaa syödään, mutta lähes aina yrittää, että ei haluaisi syödä. Silloin harvoin kun tilataan pitsaa tai tehdään ranskiksia niin on kyllä ensimmäisenä ruokapöydässä. Sama kiukuttelu ruoan kanssa oli päiväkodissakin ja yritin kyllä vakuuttaa, että meillä koitetaan opetella syömään kaikkea.
Koulussa jää myös viimeisenä syömään koska pyörittelee ruokaa viimeiseen asti. Saattaa syödä kukkakaalit ja porkkanaraasteet ekana koska niistä tykkää (jotka kavereilla jää syömättä), mutta perus makkarakastike tökkii. Minkäs teet.

Ja tähän vielä totean, että toisen lapsen kanssa ei mitään tämmösiä ongelmia ole ollut paitsi murrosiässä, mutta ne nyt on oma lukunsa.

Mutta siis muiden lasten nirsoiluista en tiedä. Mielenkiintoista tosiaan jos on kovinkin yleiseksi muuttunut (vai onko ollut sitä ennenkin). Kuitenkaan aina ne syyt ei johdu kotona yrittämisen puutteesta, en tiedä vaan mistä ne silloin johtuu (saa kertoa jos joku vinkki millä nirsoilijan saa vähemmän nirsoksi).
 
jooo-o
Eilen naapurin ihrainen emäntä vei jälkikasvunsa taas Mäkkäriin syömään, kun eivät pikku kullannuput kuulemma hoidossa ja koulussa syö. Joopa joo. Ja näin siis 2-3 kertaa viikossa. Ei ihme, että ei pk:n tarjoama ruoka maistu...
 
"vieraana"
Ai perushyvää ruokaa?

Kotona ja perhepäivähoidossa on tähän asti tehty kaikki ruoka alusta alkaen itse. Eineksinä olen käyttänyt ainoastaan pinaattilettuja. Perhepäivähoitaja on nekin paistanut itse.

Kyllähän se vähän shokki on kun lapset aloitti nyt syksyllä päiväkodissa ja ruokana on mm. maksalaatikkoa ja mustaa makkaraa. Eineksiä. Yhtenä päivänä oli kurkumalla värjättyä tonnikalalaatikkoa jonka ulkonäöstä ei pystynyt päättelemään mitä se on. Onko ihme jos lapsia vähän kummastuttaa ne ruoat?
 
"zxc"
Itse huomasin sen, että kun lapsi meni kouluun, niin yäk-kausi alkoi. Varmaankin ottaa mallia kavereista.
Ei hän mikään hyvä syömään ole koskaan ollut, mutta kyllä he porukassa toisiaan villitsevät protestoimaan ruuasta.
 
"vieraana"
Ainakin meidän päikyssä on maistuvaa ruokaa. Oma keittiökin, joka taitaa olla luxusta tänä päivänä. Siis ihan perusruokaa tarjolla on. Tänään silakkapihvit ja muusi (oikeista perunoista), salaattia. Noin puolet söi kaiken, puolet vain näykkivät ja ihmettelivät, että mitä tämä on=??!! Siis eivät olleet maistaneet silakkaa!
Taitaa olla trolli mutta mun mielestä tollaiset silakkapihvit voisi kokonaan poistaa päiväkotien listoilta. Laittaa tilalle sellaisia kalaruokia joita lapset syö. Tekeekö kukaan kotonakaan mitään silakkapihvejä enää nykyisin?

Toinen mitä ihmettelen on musta makkara. No ihan okei jossain Tampereella, mutta muualla Suomessa? Juuri kukaan ei siitä pidä, ja se on kaiken lisäksi kallista. Ei edes mitään terveellistä. Joten mitä syytä on tuollaista pitää päiväkodin ruokalistalla?
 
vierass
Meidän nirsoilija on nirsoillut ihan pienestä pitäen ja peruna juuri on se kamalin jutta, jos ei jotain kuivaa kaaliraastetta lasketa mukaan. Häneltä kyllä löytyy tuohon diagnoosiakin. Ei kelpaa kyllä ne nakitkaan, tiettyjä kotiruokia syö pohjattomasti, toisista riittää kuin haistaa, niin tulee ilmoitus, ettei ole nälkä :headwall:

Yleensä nuo laitosruoan kastikkeet on oikeasti pahoja, lapset ovat mieluummin syöneet ruoat kokonaan ilman kastikkeita.
 
"Jenis"
Ainakin meidän päikyssä on maistuvaa ruokaa. Oma keittiökin, joka taitaa olla luxusta tänä päivänä. Siis ihan perusruokaa tarjolla on. Tänään silakkapihvit ja muusi (oikeista perunoista), salaattia. Noin puolet söi kaiken, puolet vain näykkivät ja ihmettelivät, että mitä tämä on=??!! Siis eivät olleet maistaneet silakkaa!
Vau, mahtavaa että omia keittiöitä vielä on! Meidän päikkyyn tulee ruuat jostain 20 kilsan päästä sellaisissa lämpölaatikoissa, joissa ruoka nököttää 2-4h ennen lounasta... ei ihme jos ei maistu.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieraana";30201706]Ai perushyvää ruokaa?

Kotona ja perhepäivähoidossa on tähän asti tehty kaikki ruoka alusta alkaen itse. Eineksinä olen käyttänyt ainoastaan pinaattilettuja. Perhepäivähoitaja on nekin paistanut itse.

Kyllähän se vähän shokki on kun lapset aloitti nyt syksyllä päiväkodissa ja ruokana on mm. maksalaatikkoa ja mustaa makkaraa. Eineksiä. Yhtenä päivänä oli kurkumalla värjättyä tonnikalalaatikkoa jonka ulkonäöstä ei pystynyt päättelemään mitä se on. Onko ihme jos lapsia vähän kummastuttaa ne ruoat?[/QUOTE]

Just näin meilläkin... ei oo kotiruokaa nähnykään ne sapuskat.
 
ahaaaaa
[QUOTE="vieraana";30201732]Taitaa olla trolli mutta mun mielestä tollaiset silakkapihvit voisi kokonaan poistaa päiväkotien listoilta. Laittaa tilalle sellaisia kalaruokia joita lapset syö. Tekeekö kukaan kotonakaan mitään silakkapihvejä enää nykyisin?

Toinen mitä ihmettelen on musta makkara. No ihan okei jossain Tampereella, mutta muualla Suomessa? Juuri kukaan ei siitä pidä, ja se on kaiken lisäksi kallista. Ei edes mitään terveellistä. Joten mitä syytä on tuollaista pitää päiväkodin ruokalistalla?[/QUOTE]

Kyllä meidän lapset syövät silakkapihvejä! Ihan ykköslempiruoka on paistetut muikut. Kaikenlainen kala menee. Tai lipeäkala on kyllä kuulemma yök =D
 
nykypäivän kotiruoka
[QUOTE="vieraana";30201732]Taitaa olla trolli mutta mun mielestä tollaiset silakkapihvit voisi kokonaan poistaa päiväkotien listoilta. Laittaa tilalle sellaisia kalaruokia joita lapset syö. Tekeekö kukaan kotonakaan mitään silakkapihvejä enää nykyisin?

Toinen mitä ihmettelen on musta makkara. No ihan okei jossain Tampereella, mutta muualla Suomessa? Juuri kukaan ei siitä pidä, ja se on kaiken lisäksi kallista. Ei edes mitään terveellistä. Joten mitä syytä on tuollaista pitää päiväkodin ruokalistalla?[/QUOTE]

kyllä meilläkin silakkapihvit menee vauhdilla! :) Mutta periaatteessa ymmärrän, mitä yrität sanoa ja ajattelen samoin. siis monet päiväkodin ruokalistat sisältää niitä "vanhoja perusruokia" joltain 50-luvulta, jolloin ainoat tunnetut mausteet oli suola ja pippuri. Siksi vinkkini päiväkotiin ja joihinkin koteihin onkin, että tehtäisiin oikeasti hyvän makuista "nykypäivän" ruokaa. Ei siis todellakaan mitään nugetteja vaan kuitenkin ravintorikasta ruokaa. Yksi tuttu ihmetteli kun ei lapset syö kananmunakastiketta...no hei en syö minäkään, pahaa!!! Pitäähän se perusruoankin nyt olla hyvänmakuista!! :)
 
"Veera"
Meillä taas lapset tykkää päiväkotiruosta just siks ku siellä saa makkarakastiketta ja nakkikeittoa ja kalapuikkoja ja ilmeisesti ruoka on mauttomampaa kun äitin pöperöissä on kuulemma liikaa sipulia tms. Varsin hyvin ne silti syö kotonakin, tavallista lasten nirsoilua toki on. Silakkapihvit (ja ylipäänsä kala) on myös näiden lemppari kyllä.
 
"Rilla"
Meillä kaikilla lapsilla on ollut juuri päiväkoti-iässä nirsoilukausi, ja sitä nirsoilua on niin päiväkodissa kuin kotonakin. Menee kyllä ohi eskari-ikään mennessä kun ei olla lähdetty lapsen ronkelointiin mukaan. Meillä ei ole pakko syödä, mutta mitään muutakaan ei anneta jos tarjottu ruoka ei kelpaa. Joskus ovat pitkäänkin olleet syömättä, mutta kummasti se ruoka jossain kohtaa taas maistuukin.

Ja vaikka meillä kaikki ruoka tehdään itse ja eineksiä käytetään aniharvoin, ei meillä kyllä koskaan ole silakkapihvejä tehty...että kyllä meilläkin lapset varmaan vähän kauhulla katsoisivat silakkalautasta. Ei sellaisesta mitään johtopäätöksiä voi vetää perheen ruokailutottumuksista.
 
Mun lapset taitaa olla outoja. niille kelpaa yhtä hyvin kotona tehty ns. kunnon ruoka kuin pk/koulun "tuntikausia seissyt syömäkelvoton eines saasta". Kaikki uppoaa. Ja kas: tästä huolimatta (vai ehkä tän takia:confused:) kasvavat ja kehittyvät normaalisti, ei allergioita eikä mitään muutakaan sanomista.

Ja välipaloiksi ovat saaneet näitä parjattuja sokeripommiherkkutappaja-mättöjä niin kotona kuin hoidossakin. Mitään pahaa (johtuen mainituista syntisistä appeista) en ole huomannut seuranneen.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
"malla"
[QUOTE="Rilla";30201857]Meillä kaikilla lapsilla on ollut juuri päiväkoti-iässä nirsoilukausi, ja sitä nirsoilua on niin päiväkodissa kuin kotonakin. Menee kyllä ohi eskari-ikään mennessä kun ei olla lähdetty lapsen ronkelointiin mukaan. Meillä ei ole pakko syödä, mutta mitään muutakaan ei anneta jos tarjottu ruoka ei kelpaa. Joskus ovat pitkäänkin olleet syömättä, mutta kummasti se ruoka jossain kohtaa taas maistuukin.

Ja vaikka meillä kaikki ruoka tehdään itse ja eineksiä käytetään aniharvoin, ei meillä kyllä koskaan ole silakkapihvejä tehty...että kyllä meilläkin lapset varmaan vähän kauhulla katsoisivat silakkalautasta. Ei sellaisesta mitään johtopäätöksiä voi vetää perheen ruokailutottumuksista.[/QUOTE]

Juu minullekin päiväkodissa kummasteltiin, kun ei lapsi syönyt pinaattikeittoa. Noh meilläkin tehdään kaikki ruoka itse ja eineksiä käytetään äärimmäisen harvoin (täytyy olla todella kiire, tai odottamaton poikkeustilanne), mutta kun emme ole ikinä sitä pinaattikeittoa kotona valmistaneet, emmekä siis myöskään eineksenä ostaneet, niin kai se lapsi siihen kummastellen suhtautuu, vaikka pinaattia onkin syönyt esim. itse tehdyissä pinaattiletuissa ja kasvislasagnessa. Että ei todellakaan kannata tehdä päätelmiä perheen ruokavaliosta sen perusteella, jos lapsi jollekin ruualle nyrpistää nenää. Toisaalta olen kyllä kuullut usealtakin hoitajalta, että nykyään on ogelma ns. makkra/nakki lapset, mikään muu ei kelpaa.. tällöin veikkaan että on ihan aiheellista kotona miettiä, mikä meni pieleen.
 
..-..
Minä taas en ihmettele yhtään. Toki itse en päiväkodissa edes ollut lapsena, mutta nyt olen töissä. Sen sijaan muistan, kun aloitin koulun ja järkytyin kouluruuasta. Se oli pahaa. Ruokalajit itsessään ihan ok, kyllä meillä kotonakin syötiin kana(kastikett)a ja perunaa tai jauhelihakeittoa. Kotona tehdyt ruuat olivat kuitenkin aineksiltaan parempia, lihassa ei rustonpalasia tai muita vihnikkeitä, juurekset sopivan kypsiä, eikä tunkkaista makua, joka on laitosruuille tavanomaista.
 
säpäle harmaana
Tämä minuakin aina mietityttää, kun joku sanoo, ettei heillä ainakaan syödä eineslihapullia tai nakkeja. Miten ihmeessä ne lapset sitten päiväkodissa tai koulussa syövät, jos tällaisia peruskouluruokia ei kotona opeteta syömään? Eikö sen pitäisi olla aika monille kuitenkin tiedossa, mitä siellä pk:ssa ja koulussa syödään?
 

Yhteistyössä