Ohikulkujat jättivät pikkutytöt oman onnensa nojaan kun toinen loukkaantui vakavammin :(

  • Viestiketjun aloittaja törkeää
  • Ensimmäinen viesti
"Venla"
Tosi hirveää! :(

Mutta väittäisin ettei mikään uusi juttu, valitettavasti. Minulle nimittäin kävi lähes samalla tavalla n.10-vuotiaana. Kavereiden kanssa hurjasteltiin pyörillä ja lensin komeasti asfalttiin. Naamasta kuoriutui puolet pois ja hampaat samalla. Hetken olin tajuton ja sitten nousin katselemaan kuinka aikuiset ihmiset kävelevät, ajavat pyörillä ja autoilla ohi. Kaverit pyöräilivät hakemaan vanhempiani jotka soittivat sitten ambulanssin. Mutta tosiaan KUKAAN ei pysähtynyt.

Hiukka samainen tilanne oli myöhemmin teininä kun minut ryöstettiin ja hakattiin asematunnelissa. Verissä makasin maassa ja katselin ohikulkijoita, myös pari vartijaa meni ohi. Itkuisena ja jälleen mm.hampaattomana raahauduin sitten julkisilla kotiin asti eikä koko aikana KUKAAN kysynyt mitä on sattunut. Olin siis pieni ja hentoinen 15v.tyttö.
 
en auta
Olen kerran puistossa auttanut yhtä pikkulasta kun komean ilmalennon teki kiipeilytelineestä ja en tennyt kuka lapsen äiti on kun ei lapsen itkuun vastannut,
menin lohduttamaan ja annoin nenäliinani ja hetken päästä viereeni tuli erittäin kiukkuinen äiti kiljumaan minulle mitä minä hänen lastaan polvellani pidän ja lohduttelen :(
-Näpit irti ja heti lapsestani tai soitan poliisit! oli kommentti :(
Koetin kertoa mitä kävi vaan mamma päätti mielummin hysteerisenä huutaa minulle poliiseista,
luoja jälkikäteen olisikin hyvä ollut jos olisi ne poliisit tulleet paikalle niin olisi mamma oppinut ehkä vahtimaan lastaan.
Myöhemminkin näin kyseisen äidin (en kyllä enää viitsinyt mennä uudelleen juttusille) kun näytti tuo mulkoilu jatkuvan.

Itselläni taannoin kävi oman pienen kehitysvammmaisen lapseni kanssa tilanne että hän karkasi, siis ei koskaan aijemmin ollut karannut.
Lähti täysillä juoksemaan autotielle ja minä perässä, enhän minä päässyt niin lujaa kuin tuo meidän 4v ja huusin vastaantuleville mummoille että ottavat lapsesta kiinni jotta ei juokse tielle,
he nauroivat vain :O
Lapsi juoksi tien yli ja luojan lykky siinä ei sillähetkellä tullut autoja, pidin sen kertaisen puhuttelun lapselle ettei toiste karannut ja lähdin lapsi kainalossa kävelemään sinne suunnille jonne näin mummojen menevän mutta olivat kai menneet johonkin taloon.
Olisi mielenkiintoista ollut kuulla miksi tilanne heitä nauratti kun pyysin heitä auttamaan?

Joten näiden sattumusten summana minä EN AUTA jatkossa KETÄÄN!
 
"Venla"
Olen kerran puistossa auttanut yhtä pikkulasta kun komean ilmalennon teki kiipeilytelineestä ja en tennyt kuka lapsen äiti on kun ei lapsen itkuun vastannut,
menin lohduttamaan ja annoin nenäliinani ja hetken päästä viereeni tuli erittäin kiukkuinen äiti kiljumaan minulle mitä minä hänen lastaan polvellani pidän ja lohduttelen :(
-Näpit irti ja heti lapsestani tai soitan poliisit! oli kommentti :(
Koetin kertoa mitä kävi vaan mamma päätti mielummin hysteerisenä huutaa minulle poliiseista,
luoja jälkikäteen olisikin hyvä ollut jos olisi ne poliisit tulleet paikalle niin olisi mamma oppinut ehkä vahtimaan lastaan.
Myöhemminkin näin kyseisen äidin (en kyllä enää viitsinyt mennä uudelleen juttusille) kun näytti tuo mulkoilu jatkuvan.

Itselläni taannoin kävi oman pienen kehitysvammmaisen lapseni kanssa tilanne että hän karkasi, siis ei koskaan aijemmin ollut karannut.
Lähti täysillä juoksemaan autotielle ja minä perässä, enhän minä päässyt niin lujaa kuin tuo meidän 4v ja huusin vastaantuleville mummoille että ottavat lapsesta kiinni jotta ei juokse tielle,
he nauroivat vain :O
Lapsi juoksi tien yli ja luojan lykky siinä ei sillähetkellä tullut autoja, pidin sen kertaisen puhuttelun lapselle ettei toiste karannut ja lähdin lapsi kainalossa kävelemään sinne suunnille jonne näin mummojen menevän mutta olivat kai menneet johonkin taloon.
Olisi mielenkiintoista ollut kuulla miksi tilanne heitä nauratti kun pyysin heitä auttamaan?

Joten näiden sattumusten summana minä EN AUTA jatkossa KETÄÄN!

Minä taas omien kokemuksieni (lue edeltä) perusteella nimenomaan pysähdyn AINA auttamaan! Vaikkakin joskus olen minäkin sättimistä saanut osakseni esim.kun olen auttanut kauppaan eksynyttä lasta. Enemmän olen kuitenkin kiitosta saanut kuin haukkuja.
 
viera.s
Vähän turhasta nyt lööpit revitty. Tässä tapauksessa ohikulkijat ei kuitenkaan mitään konkreettista olisi voineet tehdä. Lapsen kaveri soitti äidilleen ja sitten hätänumeroon, joten oli varmaankin puhelin kourassa muiden ohittaessa lapset. Joten ulkopuolisia ei tarvittu hälyttämään apua, eikä edes ensiaputaitoiset voisi avomurtumalle siinä mitään tehdä. Lähinnä henkiseksi tueksi olisi ollut syytä jonkun aikuisen jäädä, mutta ei sentään ole rikos, jos sitä ei tee.
 
Vähän turhasta nyt lööpit revitty. Tässä tapauksessa ohikulkijat ei kuitenkaan mitään konkreettista olisi voineet tehdä. Lapsen kaveri soitti äidilleen ja sitten hätänumeroon, joten oli varmaankin puhelin kourassa muiden ohittaessa lapset. Joten ulkopuolisia ei tarvittu hälyttämään apua, eikä edes ensiaputaitoiset voisi avomurtumalle siinä mitään tehdä. Lähinnä henkiseksi tueksi olisi ollut syytä jonkun aikuisen jäädä, mutta ei sentään ole rikos, jos sitä ei tee.
Onhan se rikos jos ei jää loukkaantuneen luo, tai edes kysy onko kunnossa /asia hoidossa..?
 
"äide"
Henkinen tuki aikuiselta voi olla ihan hemmetin iso juttu hätääntyneelle lapselle esim.ambulanssia odotellessa. Lisäksi kannattaa varmistaa, että se kaveri siinä oikeasti soittaa ambulanssia eikä vaikka äidilleen töihin jota ei saakkaan kiinni. Tai voi olla ettei lapsen puhelin tomikkaan, tai kaveri voi koittaa auttaa toista tavalla josta on enemmän haittaa, joten hyvä jos aikuinen paikalla neuvomassa jne..
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"Muuan"
ONNEKSI minun lapseni kohdalle sattui vuosi sitten paljon parempia aikuisia, kiitos heille vieläkin.

Mopo ajoi pojan päälle ja vammoja on paranneltu tänne asti. Ensimmäinen paikalle tullut aikuinen oli soittanut ambulanssin ja joku muu aikuinen soitti pojan puhelimesta minulle poikani pyynnöstä. Pääsin itse jo ambulanssiin mukaan kun sain tiedon ajoissa.

Toisella kerralla omat lapseni taas eivät saaneet apua. Toki vammakin oli pienempi, leuassa olevaan haavaan tuli 4 tikkiä. Lapset olivat jopa pyytäneet apua ja ihmiset kävelivät ohi.

Olisi hyvä jos nuo ohi kävelleet aikuiset saisi oikeudelliseen vasuuseen teostaan. Kun ihmiset ovat muuttuneet niin mielettömän itsekkäiksi, voisi sakko vähän muistutella. 150€ heittellejätöstä joka kerta kun kävelee onnettomuuden uhrin ohi pysähtymättä.
 
vierass
No täällä maalla ainakin ihmiset pysähtyi todella hyvin. Mummelia pökkäsi auto, minä pysähdyin ensimmäisenä paikalle tulevana, taksi pysähtyi joka meni tapahtumapaikan ohi eri suuntaan jo, 4 kävelijää tuli paikalle kävelytieltä ja muutama auto vielä pysähtyi onnettomuuspaikalle. Onko kaupungeissa todellakin noin välinpitämätöntä porukkaa?????
 
"Sivullinen"
Vähän turhasta nyt lööpit revitty. Tässä tapauksessa ohikulkijat ei kuitenkaan mitään konkreettista olisi voineet tehdä. Lapsen kaveri soitti äidilleen ja sitten hätänumeroon, joten oli varmaankin puhelin kourassa muiden ohittaessa lapset. Joten ulkopuolisia ei tarvittu hälyttämään apua, eikä edes ensiaputaitoiset voisi avomurtumalle siinä mitään tehdä. Lähinnä henkiseksi tueksi olisi ollut syytä jonkun aikuisen jäädä, mutta ei sentään ole rikos, jos sitä ei tee.
No ohhoh!
 
vierras
Tämä on niitä suomalaisuuden "hyviä puolia". Ei mitään uutta että ihmiset eivät auta toisiaan mutta tätäkään ei varmaan saa sanoa ääneen ettei joku loukkaannu.
 
"huoh"
Naisten mielipuuhaa nykyään on kaivaa näitä typeriä juttuja, nostaa niitä esille ja jeesustella loputtomiin. Sosiaalinen media ja keskustelupalstat ovat täynnä tätä sontaa.

Kai siitä tulee jollekin turhautuneelle, kotona perse hiljalleen homehtuen ja leviten istuvalle varsinaissuomalaiselle kotirouvalle tai vastaavalle joku tyydytyksen tunne kun saa toimia internet-tuomarina, vouhottaa, jeesustella ja tuntea kerrankin itsensä paremmaksi kuin joku muu joka on tehnyt jotain "KARMEAA VÄÄRYYTTÄ" mikä todellisuudessa on merkityksetöntä. Erityisen herkullisiksi aiheen näille jeesustelijoille tekee se, jos tapauksessa on lapsia mukana.
 
[QUOTE="huoh";30202090]Naisten mielipuuhaa nykyään on kaivaa näitä typeriä juttuja, nostaa niitä esille ja jeesustella loputtomiin. Sosiaalinen media ja keskustelupalstat ovat täynnä tätä sontaa.

Kai siitä tulee jollekin turhautuneelle, kotona perse hiljalleen homehtuen ja leviten istuvalle varsinaissuomalaiselle kotirouvalle tai vastaavalle joku tyydytyksen tunne kun saa toimia internet-tuomarina, vouhottaa, jeesustella ja tuntea kerrankin itsensä paremmaksi kuin joku muu joka on tehnyt jotain "KARMEAA VÄÄRYYTTÄ" mikä todellisuudessa on merkityksetöntä. Erityisen herkullisiksi aiheen näille jeesustelijoille tekee se, jos tapauksessa on lapsia mukana.[/QUOTE]

Törkeys on törkeyttä. Lapsi huutaa kadulla pahasti loukkaantuneena ja hölkättelijät hölköttelee ohi. Kyllä se vaatii aikamoista tyhjäpäisyyttä aikuiselta ihmiseltä. Vaikka onhan se tietty ikävää jos menee TREENI PILALLE.
 
"huoh"
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;30202100:
Törkeys on törkeyttä. Lapsi huutaa kadulla pahasti loukkaantuneena ja hölkättelijät hölköttelee ohi. Kyllä se vaatii aikamoista tyhjäpäisyyttä aikuiselta ihmiseltä. Vaikka onhan se tietty ikävää jos menee TREENI PILALLE.
Olitko sinä paikalla tässä aloittajan referoimassa tapauksessa, vai uskotko vain aina sokeasti lapsen kertomaan, puhumattakaan internetissä julkaistuista uutisartikkeleista joiden tapahtumakuvaus perustuu lapsen kertomaan? Oletko varma että lapset ovat oikeasti huutaneet apua ja ihmiset ovat oikeasti kylmäverisesti juosseet ohi? Tai että ohikiitävien autojen kuljettajat ovat IHAN OIKEASTI nähneet ja tajunneet että tyttö on pahasti loukkaantunut ja silti ajaneet ohi?

Mieti nyt vähän. Ajattele.
 
viera.s
No minä en hölköttele ohi, jos lapset minulta apua pyytävät.
Ei jutussa sanottu, että lapset pyysivät apua. Uskoisin, että sekin olisi mainittu mikäli näin olisi tapahtunut, kun muutenkin tarkasti kuvataan jonkun ohijuoksu katseineen.

Tottakai pitäisi silti pysähtyä, mutta en todellakaan usko että yksinään loukkaantunena makaavan lapsen ohi hölköteltäisiin, tai jos molemmat olisi loukkaantuneet. Enkä edes sitä, että moni selkeän avunpyynnön jättäisi huomiotta. Mutta kun toinen on kunnossa ja soittamassa, voi syntyä kuva että asia on jo hoidossa, eikä apua tarvita. 12-vuotiaat ei kuitenkaan ole mitään pikkulapsia, monet jo aikuisen mitoissa, joten iän arviointikin voi olla vaikeaa, varsinkin jostain ohikulkevasta autosta.
 
"Kukka"
Todennäköisin selitys: ohikulkeneet eivät ole tajunneet tilanteen vakavuutta. Tiedättehän tunteen, kun käväisee mielessä, että onkohan jossain tilanteessa kaikki kunnossa ja jatkat matkaasi miettien tovin, pitäisikö puuttua vai ei. Jokin seikka saa kallistumaan sille puolelle, että jatkan matkaani...
 

Yhteistyössä