Minkä ikäisinä lapset voi jättää kotiin yksin ennen nukkumaan menoa?

  • Viestiketjun aloittaja miten teillä
  • Ensimmäinen viesti
miten teillä
Missä iässä alkavat pärjätä niin, että lapset voi jättää keskenään (ikäeroa 2 v) iltatoimille ja nukahtamaan itsekseen? Aikuinen tulee vasta yöllä kotiin.

Muista, että omassa lapsuudessani taidettii olla ala-asteikäisiä, kun olin naapurin tytön luona yökylässä, jolloin tytön äiti kävi iltariennoissaan.
 
"hmmm"
Olen vasta 12 vuotiaan jättänyt pärjäämään itsekseen, ja kun 7 v vanhempi isosiskonsa oli pieni, en uskaltanut jättää häntä kovin nuorena vastuuseen veljestään. Ei muuten, mutta kun "jos jotain ikävää tapahtuu" ja aikuinen on kaukana, siitä saa elämänikäisen syyllisyyden traumoja. No, kännykät ovat kuitenkin helpottaneet tilannetta huomattavasti, kun tilanne on hallinnassa ja aikuinen on vastuullinen, selvä ja "tilanteen päällä". Tiedän kyllä tapauksia, joissa on jouduttu soittamaan sosiaalipäivystys paikalle lasten ollessa 10-12 v ikäisinä keskenään kotona ja äidin rilluttelemassa. Ei siis varmaan ole yhtä selvää ohjenuoraa, vaan kovin monenlaisia tilanteita nykymaailmassa.
 
"Nuuh"
Jos olen lähdössä viihteelle niin en jättäisi ala-aste ikäistä.
Jos mulla olis iltameno josta tulen takaisin puoleenyöhön mennessä niin voisin jättä mendän 8 ja 10 vuotiaat. Naapurissa on mummola ja muita sukulaisia jos tulee joku hämminki.
 
vierass
[QUOTE="Nuuh";30202024]Jos olen lähdössä viihteelle niin en jättäisi ala-aste ikäistä.
Jos mulla olis iltameno josta tulen takaisin puoleenyöhön mennessä niin voisin jättä mendän 8 ja 10 vuotiaat. Naapurissa on mummola ja muita sukulaisia jos tulee joku hämminki.[/QUOTE]

Mielenkiinnosta kysyn miten se iltamenon sisältö vaikuttaa siihen jätätkö lapset? (Paitsi jos meinaat viihteellä kukkua aamuun saakka, mutta jos lähdet viihteelle ja palaat puolenyön aikaan)
 
Mielenkiinnosta kysyn miten se iltamenon sisältö vaikuttaa siihen jätätkö lapset? (Paitsi jos meinaat viihteellä kukkua aamuun saakka, mutta jos lähdet viihteelle ja palaat puolenyön aikaan)
Karkeasti voisin jaotella näin...
En lähtisi iltamenoon / viihteelle jossa nautitaan alkoholia. Jos ei muusta syystä niin ainakin siksi, että jos jotain sattuisi niin olisihan se noloa että lähipubista tulisi sossu/poliisi hakemaan... Sen sijaan voisin istua kaverilla hieman normaalia pidempään tai käydä esim elokuvassa.
Näin karkeasti ajatellen, ei tapauskohtaisesti ajatellen. Enkä ollut se jolta alunperin asiaa kysyttiin...
 
Viimeksi muokattu:
"qwer"
On siinä sisällössä eroa ainakin tuon alkoholin suhteen. Jos lähtee "viihteelle", ja tarkoitus on nauttia enemmän kuin 2-3 annosta, on syytä hankkia lapselle hoitaja, vaikka ehkä esim. kuntosalilla ollessa voisi lapsen yksin jättääkin. Humalassa ei ehkä ole kykenevä huolehtimaan lapsestaan, jos tälle tuleekin joku hätä kesken illan.
Omani on kohta 11-vuotias, enkä vielä jättäisi nukkumaanmenoajaksi yksin. Eikä hän halua jäädä.
 
Ylihuolehtija?
Jaa-a, mä mietin kauan, voinko jättää 11ja 13v kahestaan kun mulla oli yövuoro ja miehellä joku iltameno (kotona 00-02aikoihin). En sit jättänyt.....
Eli mun mielestä 13ja 15 voi jäädä keskenään. Nyt ovat tuon ikäisiä ja kerran olleet kahdestaan yön kotona. Isompi pari elrtaa yksin/kaverin kanssa
 

Yhteistyössä