Naapuristoon muutti viime vuonna 50-vuotias sairaseläkeläinen

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
Ihmetyttää
joka hoitaa ilmaiseksi naapuriston lapsia. (Tiedän varmasti että ilmaiseksi, koska hoisi meidänkin lapsia kesällä kuukauden ajan, kun lähitarha oli kiinni) 9-10 tuntia päivässä. Usein hänellä on hoidossaan kuusikin lasta kerrallaan ja siihen päälle vielä kaksi omaa alakoululaistaan.
Olen avusta kiitollinen, mutta viime aikoina olen alkanut miettimään, että aika heppoisin perustein taitaa Suomessa päästä sairaseläkkeelle. Jos jaksaa viitenä päivänä viikossa hoitaa, ruokkia, ulkoiluttaa jne. noin isoa laumaa, jota ei normaalisti edes annettaisi yhden vaan vähintään kahden perhepäivähoitajan hoiviin, ei voi oikeasti olla liian heikko kevyisiin toimistotöihin tai vaikka lastentarhaan!
 
vieras..
Mulla on tuttava joka ei kykene niihin kevyisiin toimistotöihin. Koki aikanaan sen verran rankkaa työpaikka kiusaamista ko alalla. Tekee tällä hetkellä ihan muun alan hommia. Ja toiseksi ei kaikista edes ole niihin toimistohommiin (ne on nykyään kyllä kiven takana ko työpaikat) pitää siinäkin jonkinlainen ammattitaito olla.

Oletko varma että valtio elättää? voihan olla muuta omaisuutta tai puoliso elättää..
 
Ihmetyttää
[QUOTE="Sirkkeli";30202136]Näköjään saa ihan jumalattomasti sairaseläkettäkin, kun on varaa syöttää joka päivä toistenkin kakarat, että kannattaa siitäkin olla kateellinen.[/QUOTE]

En ole kateellinen vaan vain ihmettelen.
 
viira3
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;30202096:
joka hoitaa ilmaiseksi naapuriston lapsia. (Tiedän varmasti että ilmaiseksi, koska hoisi meidänkin lapsia kesällä kuukauden ajan, kun lähitarha oli kiinni) 9-10 tuntia päivässä.
Kai te edes ruuat maksatte? Vai ihan kokonaan ilmaistako?
 
Ihmetyttää
Mä en kehtais hoidattaa lapsiani ilmaiseksi sairaseläkkeellä olevalla.
Minullakin oli vaikeaa, mutta se oli muutoin lapsille paras ratkaisu. Ja sitä kesti vain kuukauden. Mutta tiedän yhden toisen perheen, jotka ihan tyyninä kertoivat että tuo nainen hoitaa heidän kahta lastaan (toinen on vuoden ikäinen ja toinen kolme vuotta) koko tämän talven!
 
Ihmettelee
Alkuperäinen kirjoittaja kräh;30202172:
Se on tietysti uskovainen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ei se ainakana mun kuulteni oo koskaan mitään jumalajuttuja puhunut. Mutta voihan se olla sitä silti sisällään.
 
vierass
Ihan samoin perustein varmaan kuin opettajalle otetaan sijainen, että opettaja ehtisi opettaa yhtä lasta ajamaan polkupyörällä. Ihan samaan tapaa viitsii hoitaa koko naapuruston lapset ilmaiseksi. Taitaa teillä päin tapahtua molempia :whistle:
 
"henni"
Mmm nii, systeemi on niin kankea.. oma isäni pääsi sairaseläkkeelle kans jo ennen 50:tä. Tai kestihän sille viralliselle sairaseläkkeelle pääsy pitkään.
Isäni ei kykene välilevyn pullistuman vuoksi seisomaan työssään vaadittua 8tuntia päivässä. Ja hänen tarvitsisi välillä päästä istumaan ja lepuuttaa selkäänsä. Työelämässä tämä ei ole mahdollista. Työpäiviä ei lyhennetä, eikä lepohuoneita ole.
Kyllä isä kotonaan nyt 6kymppisenä pystyy mettää raivaa ja tekee puutyöt, mutta omasn tahtiinsa...
 
vierass
[QUOTE="henni";30202386]Mmm nii, systeemi on niin kankea.. oma isäni pääsi sairaseläkkeelle kans jo ennen 50:tä. Tai kestihän sille viralliselle sairaseläkkeelle pääsy pitkään.
Isäni ei kykene välilevyn pullistuman vuoksi seisomaan työssään vaadittua 8tuntia päivässä. Ja hänen tarvitsisi välillä päästä istumaan ja lepuuttaa selkäänsä. Työelämässä tämä ei ole mahdollista. Työpäiviä ei lyhennetä, eikä lepohuoneita ole.
Kyllä isä kotonaan nyt 6kymppisenä pystyy mettää raivaa ja tekee puutyöt, mutta omasn tahtiinsa...[/QUOTE]
Onko tuosta pitkäkin aika? Mitä olen seurannut, niin ei ole päässyt eläkkeelle, vaikka olisi jalka halvaantunut ja työ on fyysistä. Muitakin niska- yms vaivaisia on ollut, mutta jos on ollut fyysinen työ, niin on laitettu kouluttautumaan uuteen ammattiin.
 
Ihmettele
[QUOTE="Sirkkeli";30202237]Ehkä hän on tyyppiä, joka ei osaa sanoa ei. Ei jaksaisi hoitaa, ja jos vaikka yritti sillä rahan vastaanottamattomuudella kertoa, että elkää kehatko tuoda hoitoon?[/QUOTE]

Mutta itse kuitenkin ehdottaa. Ei siis niin päin, että me olisimme ottaneet asian esiin vaan kun kuuli, että lapsilla olisi tullut kesällä liki 30 kilometrin tarhamatka varatarhaan (ja minulle 80 kilometriä ajoa aamuin illoin), sanoi että eihän siinä ole mitään järkeä, että meidän lapset menevät kyllä hyvin muiden lasten kanssa hänellä.
Ja hyvin kyllä menivätkin. Joka päivä olivat jotain askarrelleet tai leiponeet, melkein joka päivä kävivät jollain pikkuretkellä (ja jooskus isommillakin, kun lapsia oli vähemmän) ja ruoat olivat lasten mielestä superhyviä.
 
Ihmettelee
Onko tässä varmasti puhtaat jauhot pussissa? Ihmiset kun harvemmin ihan pyyteettömästi tekee noin?
En ymmärrä millä lailla voisi olla jotain epäpuhdasta. Esim. kuusivuotiaani osaisi kyllä snaoa, jos siellä olisi hoitoaikana tapahtunut jotain mikä olisi ollut lapsesta epämukavaa (Viittaan tällä tuohon ihmiseen, joka epäili youtubissa pyörivän lasten alastonvideoita). Ja innoissan kyselee nytkin iltaisin, että saako sinne mennä käymään.
 
Ihmettelee
Miten joku kehtaa hoidattaa lapsensa ilmaiseksi? Varmaan oikein taivastelit pitkää matkaa, kun tiesit toisen hoitavan ilmaiseksi. Yökötys.
En kertonut sitä hänelle itse vaan oli kuullut sen yhteiseltä tutultamme.
Olin yllättynyt tarjouksesta ja siinä vaiheessa, kun sen hyväksyimme pidin vielä itsetsään selvänä, että maksaisimme vähintään saman kuin kunnalliseenkin päivähoitoon. Vasta myöhemmin selvisi että hän "ei tapaa ottaa tällaisista palkkaa eikä tahdo tehdä poikkeusta meidänkään kanssamme".
 
piuuu
Moni tuntemani sairaseläkeläinen ei diagnoosinsa puolesta kelpaa enää mihinkään töihin, esim.lääkitysten ja vaihtelevan terveyden tilan vuoksi.
On eri homma tehdä mitä nyt tekeekään vapaalla, voit huilia omaan tahtiin jne mitä ei työelämässä sallita. On päiviä jolloin voit todella huonosti esim.kipujen kanssa ja toisena paremmin. Ei sellaisia saikuttelijoita hyvällä töissä katsota nykypäivänä.

Itse salaan vielä oman lääkitykseni minkä turvin saan kroppani pysymään jotenkuten ok mutta kenkää tulisi melko varmasti ja eläkettäkin on tarjottu pariin otteeseen, enkä vaaranna edes ihmishenkiä tms jolloin olisi ymmärrettävää ettei ole enää töihin kelpaava..
 
lusikka
Sairaseläkkeelle voi joutua sellaisistakin syistä, jotka pysyvät hallinnassa kotioloissa esim. allergiat. Tai homevaurioista kehkeytynyt astma. Ylipäätään, jos sairaus pysyy hallinnassa kotiloissa, ei se tarkoita etteikö ihmisellä edelleenkin olisi syy olla sairaseläkkeellä ihan syystä. Joskus se voi olla selkä, jolla ei kumarrella saati istuta missään pitkään. Jos hänellä ei ole sen kummempaa koulutustakaan, voi olla vaikeaa työllistää häntä. Kaverini sai vaikean liikenneonnettomuuden jälkeen suoraan päätöksen sairaseläkkeestä, vaikka ei näennäisesti ole mitään vikaa ja melkoinen tarmonpesä.

Anna vain naapurillesi ilo ja lupa olla hyödyksi teille kaikille. Ihana ja hieno ihminen,joka on löytänyt päivilleen tarkoituksen auttamalla muita.

HÄn tekee fiksusti kieltäytyessään rahasta. Vie hänelle kukkia, suklaata, laadukasta kahvia eli anna lahja. Mielestäni se olisi aivan oikein, niin voit myöhemminkin pyytää apua lasten kanssa. Tuollaisia ihmisiä ei ole joka paikassa ja pyyhi mielestäsi moiset ajatuksesi. Muista, että kaikki mitä ajattelet, huokuu aina ulospäin. Onko se oikein hyvää tarkoittavalle naapurillesi?
 

Yhteistyössä