Joku tyyppi oli sähköpostilla ottanu yhteyttä mun äitiin ja tarjonnu itsarivinkkejä.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Siis äiti oli kirjottanu johonki keskusteluun jossa puhuttiin siitä kuka millonki haluais kuolla ja miten. Sit toi tyyppi oli mutsille lähettäny sähköpostin jossa se oli luvannu kertoa vinkkejä helppoon itsariin. Ja selittäny jotain et sen mumma on sairaalas tehny itsarin ja joku muuki sen tuttu vanhus oli tehny itsarin, se jäi mulle epäselväksi oliko tää tyyppi noita neuvonu vai ei.

Tiedän tyypin nimen (tai ainakin sen nimen minkä se oli mutsille kertonu). Pitääskö mun ilmottaa tästä johonki vai ei?
 
No tuota..
No ohhoh, kaikenlaisia hulluja! Laittaisin ilmoituksen myös, koska joku voi oikeasti ajautua vaaraan tuollaisen takia. Mutta miten tämä tyyppi sai äitisi sähköpostiosoitteen?
 
mä...
Ilmoittaisin poliisille. Ja irvokasta ja surullista että vanhusten joidenkin mielestä pitäisi tehdä itsemurha.
On oikeasti vanhuksia, joiden pitäisi SAADA tehdä se itsari. Mutta meidän muiden mielestä vanhuksen pitää kitua ja kärsiä vuosia, pahimmillaan vuosikymmeniä. Ei eläimiäkään niin huonosti pidetä.

Ap:n tapauksessa en usko, että ilmoittaminen mihinkään kannattaa. Ei tuossa ole mitään rikollista tapahtunut. Eettisesti ja moraalisesti ei ehkä ole hyväksyttävää toimintaa, mutta ihmiset saavat keskustella itsemurhista ja tekotavoista, jos haluavat.
 
HippuTAR
Niin että mitä täh?

Jos se hyvää hyvyyttään vinkkejä jakelis niin eiköhän se ois kertonu ne siinä keskustelussa julkisesti niin että kaikki voi niistä hyötyä.

Mutta se otti mutsiin sähköpostilla yhteyttä ja kertoi että sillä olis tälläsiä vinkkejä antaa, mutta ei siis edelleenkään kertonut niitä. Joten kyllä mulle tulee mieleen että tauatalla saattais olla yritys hyötyä sairaista, kuolemaa toivovista vanhuksista.
 
mä...
Niin että mitä täh?

Jos se hyvää hyvyyttään vinkkejä jakelis niin eiköhän se ois kertonu ne siinä keskustelussa julkisesti niin että kaikki voi niistä hyötyä.

Mutta se otti mutsiin sähköpostilla yhteyttä ja kertoi että sillä olis tälläsiä vinkkejä antaa, mutta ei siis edelleenkään kertonut niitä. Joten kyllä mulle tulee mieleen että tauatalla saattais olla yritys hyötyä sairaista, kuolemaa toivovista vanhuksista.
Tai sitten hän halusi ensin varmistuksen, haluaako äitisi niitä kuulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30202504:
On oikeasti vanhuksia, joiden pitäisi SAADA tehdä se itsari. Mutta meidän muiden mielestä vanhuksen pitää kitua ja kärsiä vuosia, pahimmillaan vuosikymmeniä. Ei eläimiäkään niin huonosti pidetä.

Ap:n tapauksessa en usko, että ilmoittaminen mihinkään kannattaa. Ei tuossa ole mitään rikollista tapahtunut. Eettisesti ja moraalisesti ei ehkä ole hyväksyttävää toimintaa, mutta ihmiset saavat keskustella itsemurhista ja tekotavoista, jos haluavat.
Samaa mieltä olen.

Selvennykseksi nyt että mun äiti ei erityisemmin kärsi eikä toivo kuolemaa vielä vaan ennenkuin menee siihen kuntoon ettei kykene huolehtimaan itsestään. Tämän toiveen toivon toteutuvan ja jos äiti päättää itse loppua jouduttaa niin en aio estellä.
 
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30202533:
Tai sitten hän halusi ensin varmistuksen, haluaako äitisi niitä kuulla.
Niin, voi olla. Mutta keskustelussa oli ollut monta muutakin mutsin kans samoilla linjoilla olevaa, eiks olis ollu yksinkertaisinta jakaa ne vinkit siinä? Jokainenhan ite päättää mitä sit tekee.
 
Niin että mitä täh?

Jos se hyvää hyvyyttään vinkkejä jakelis niin eiköhän se ois kertonu ne siinä keskustelussa julkisesti niin että kaikki voi niistä hyötyä.

Mutta se otti mutsiin sähköpostilla yhteyttä ja kertoi että sillä olis tälläsiä vinkkejä antaa, mutta ei siis edelleenkään kertonut niitä. Joten kyllä mulle tulee mieleen että tauatalla saattais olla yritys hyötyä sairaista, kuolemaa toivovista vanhuksista.
No eipä tässä ole mitään lakia rikottu.
 
mä...
Niin, voi olla. Mutta keskustelussa oli ollut monta muutakin mutsin kans samoilla linjoilla olevaa, eiks olis ollu yksinkertaisinta jakaa ne vinkit siinä? Jokainenhan ite päättää mitä sit tekee.
Vaikeaa tietysti tällein täysin ulkopuolisena sanoa mistä voisi johtua. Mutta luulen vinkkien olevan aika tehokkaita eikä halunnut, että mahdollisesti alaikäiset pääsisivät niistä tietoisiksi lukemalla palstaa ulkopuolisina.
 
m1es
Tuollaisten viestien lähettäminen on asiatonta. Ja se, että moni keskustelija pitää asiaa harmittomana, kertoo että he ovat ikärasisteja.

Miten suhtautuisit siihen, että joku täysi-ikäinen roikkuisi masentuneiden nuorten keskustelussa netissä, ja lähettäisi sitten sunukin lapsellesi itsemurhavinkkejä? Ilmeisesti ok, jos kerran vanhusten kohdallakin on? Et ilmoittaisi mihinkään?
 
Tuollaisten viestien lähettäminen on asiatonta. Ja se, että moni keskustelija pitää asiaa harmittomana, kertoo että he ovat ikärasisteja.

Miten suhtautuisit siihen, että joku täysi-ikäinen roikkuisi masentuneiden nuorten keskustelussa netissä, ja lähettäisi sitten sunukin lapsellesi itsemurhavinkkejä? Ilmeisesti ok, jos kerran vanhusten kohdallakin on? Et ilmoittaisi mihinkään?
Meinaakko että tuo on asia jota ei osaa toteutta ilman vinkkejä?
 
säpäle harmaana
Tuollaisten viestien lähettäminen on asiatonta. Ja se, että moni keskustelija pitää asiaa harmittomana, kertoo että he ovat ikärasisteja.

Miten suhtautuisit siihen, että joku täysi-ikäinen roikkuisi masentuneiden nuorten keskustelussa netissä, ja lähettäisi sitten sunukin lapsellesi itsemurhavinkkejä? Ilmeisesti ok, jos kerran vanhusten kohdallakin on? Et ilmoittaisi mihinkään?
No kuules. Jos noin kävisi, niin suurempi huoleni olisi se, miksi lapseni roikkuu masentuneiden nuorten keskustelussa, jossa keskustellaan itsemurhatavoista. Joku yksityisviestien lähettäjä olisi pienin murheeni tuossa vaiheessa.
 
Blue
Totaaa....

Siinä vaiheessa kun osallistuu keskusteluun (nähtävästi ihan täysipainoisesti eikä esim yhdellä kommentilla) ottaa myös "riskin" että ketjun keskustelijat saattavat jatkaa juttua yksityisesti.

Eli eipä tuossa mitään ihmeteltävää ole. Eihän niihin tarvitse mitenkään reagoida. Sitä en ymmärrä miten oletat että ne olisivat maksullisia....? Tai että vaikka joku niistä rahaa vaatisikin niin eihän kukaan kai kenellekään niistä mitään maksaisi..?
 
dddd
Ilmoittaisin poliisille. Ja irvokasta ja surullista että vanhusten joidenkin mielestä pitäisi tehdä itsemurha.
Kyllä se todellisuudessa on niin päin, että pitäisi olla oikeus ihmisarvoiseen kuolemaan ja mahdollisuus avustettuu itsemurhaan, jos sen itse kokee parhaaksi ratkaisuksi. Paljon epäinhimillisempää on, kun pitää kitua vuosikausia jossakin vuodeosastolla tai kärsiä suunnattomista tuskista, joihin ei edes kipulääkkeillä saa helpotusta.
 
HippuTAR
Totaaa....

Siinä vaiheessa kun osallistuu keskusteluun (nähtävästi ihan täysipainoisesti eikä esim yhdellä kommentilla) ottaa myös "riskin" että ketjun keskustelijat saattavat jatkaa juttua yksityisesti.

Eli eipä tuossa mitään ihmeteltävää ole. Eihän niihin tarvitse mitenkään reagoida. Sitä en ymmärrä miten oletat että ne olisivat maksullisia....? Tai että vaikka joku niistä rahaa vaatisikin niin eihän kukaan kai kenellekään niistä mitään maksaisi..?
No esim. joku että "mä voin hommata tehokkaita pillereitä sulle mutta ne pitää maksaa etukäteen" tms. Harrastetaanhan tämäntyyppistä huijausta muillakin asioilla.

Ja toi mies ei ollu tohon keskusteluun osallistunu ollenkaan ja mutsi oli laittanu siihen yhden (joskin pitkähkön) viestin.

Joo, mutta ehkä tosiaan ylireagoin. Ja eihän tossa tosiaan ole rikosta tehty.
 
Blue
No esim. joku että "mä voin hommata tehokkaita pillereitä sulle mutta ne pitää maksaa etukäteen" tms. Harrastetaanhan tämäntyyppistä huijausta muillakin asioilla.

Ja toi mies ei ollu tohon keskusteluun osallistunu ollenkaan ja mutsi oli laittanu siihen yhden (joskin pitkähkön) viestin.

Joo, mutta ehkä tosiaan ylireagoin. Ja eihän tossa tosiaan ole rikosta tehty.
Siinä vaiheessa olisin enemmän huolissani äidistäni joka katsoo tarpeelliseksi ostaa itsemurhapillereitä kun niistä rahoista... Muutenkin ehkä kannattaa vähän jutella äitisi kanssa. Voi olla että jonkinlainen sävy on ollut siinä äitisi kirjoituksessa että joku on saanut päähänsä että äitisi on neuvoja vailla. Varmista siis että äitisi voi hyvin eikä ole masentunut tms.

Muuten sitten kannattaa ohjeistaa äitiäsi miettimään vähän mitä nettiin kirjoittelee ja jos joku ottaa yhteyttä vastaavilla viesteillä niin jättää ne huomiotta (vanhemmat henkilöt usein tarvitsevat samanlaista ohjausta kuin lapsetkin näissä asioissa, eivät välttämättä osaa ajatella mitä asioista voi seurata). Mistä muuten oli saanut äitisi sähköpostiosoitteen?
 

Yhteistyössä