Ärtyvän suolen oireyhtymä , kohtalotovereita ?

  • Viestiketjun aloittaja "Mimmi"
  • Ensimmäinen viesti
"Mimmi"
Ruokavaliossa pitää välttää vehnää, ohraa ja ruista. Kauraa siis tilalle. Mutta leivistä on ihan mahdoton löytää kauraleipää, jossa ei ole vehnäjauhoa :/ Tietysti voi lopettaa kokonaan leivän syönnin, mutta kun joskus se maistuisi.
 
endis
Uotilan Kultakaurassa ei ole venhää missään muodossa. Löytyy ainakin K-Kaupoista. Toinen on Vaasan Kaurasydän, mutta siinä on hieman ruisjauhoa ja vehnägluteenia. Mikäli teet ise, kokeile karppaus.info:sta löytyvää siemenleivän ohjetta.

Karppaus auttaa ärtyvään suoleen erinomaisesti. Stressiä kannattaa välttää myös.
 
"..."
Juu, itse en syö leipää lähes ollenkaan. Pakasteissa on joitain gluteenittomia kauraleipiä, ne on tietenkin kalliimpia, mutta hyviä. Ja itse saa tehtyä kaikenlaista hirssistä ja tattarista. Jos noita ei ole aiemmin syönyt, maku saattaa vaatia totuttelua, ovat sen verta voimakkaan makuisia. Mutta kun on jonkun aikaa käyttänyt, niin tavallinen leipä ei enää maistukaan miltään.
Ja karppaus toimii tosiaan useilla!
 
"Mimmi"
Kiitos, tuota Kultakauraa ainakin löytyy. Uotilan ruisleipäkin on ihan huippua, mutta nyt se täytyy laittaa tauolle :) Karppaamista olen kokeillut, mutta mulla se ei oikein toiminut. Koitan nyt jotain välimallia :)
 
endis
[QUOTE="Mimmi";30202561]Kiitos, tuota Kultakauraa ainakin löytyy. Uotilan ruisleipäkin on ihan huippua, mutta nyt se täytyy laittaa tauolle :) Karppaamista olen kokeillut, mutta mulla se ei oikein toiminut. Koitan nyt jotain välimallia :)[/QUOTE]

Koska koprofagiaa ei vielä ole ihmisille kauheammin saatavilla, niin kokeile tehdä lisäksi probioottijogurttia.

Bakteerit saat joko ottamalla desin jostain kaupan jogurtista "ympiksi", maitohappokapseleita tai sitten tilaat jogurttistartteria (yleensä viisi eri acidophilus bakteerilajia).

Pohjaksi voit maidon sijaan ottaa soijan, kauramaidon tai minkä tahansa jossa on joko laktoosia, glukoosia tai galaktoosia bakteerien ruoaksi (sokereita). Eli jos olet laktoosi-intolerantikko, niin käytä silti laktoosillista maitoa jogurtin valmistukseen (bakteeri hyödyntää maitosokerin eli laktoosin ruoakseen).

Jogurtin sekaan sopii pellavansiemenrouhe, sokerijuurikaskuitu, hamppuproteiini, marjat, hedelmät jne.
 
"Mimmi"
Koska koprofagiaa ei vielä ole ihmisille kauheammin saatavilla, niin kokeile tehdä lisäksi probioottijogurttia.

Bakteerit saat joko ottamalla desin jostain kaupan jogurtista "ympiksi", maitohappokapseleita tai sitten tilaat jogurttistartteria (yleensä viisi eri acidophilus bakteerilajia).

Pohjaksi voit maidon sijaan ottaa soijan, kauramaidon tai minkä tahansa jossa on joko laktoosia, glukoosia tai galaktoosia bakteerien ruoaksi (sokereita). Eli jos olet laktoosi-intolerantikko, niin käytä silti laktoosillista maitoa jogurtin valmistukseen (bakteeri hyödyntää maitosokerin eli laktoosin ruoakseen).

Jogurtin sekaan sopii pellavansiemenrouhe, sokerijuurikaskuitu, hamppuproteiini, marjat, hedelmät jne.
Tuota voisi joskus kokeilla. Mitenköhän nuo valmiit jugurtit, joissa on probiootteja, onkohan niistä mihinkään ? Joskus söin maitohappobakteereita kapseleina ja tuntui, että maha meni vain huonommaksi.
 
"Mimmi"
Keliakiatestit on tehty ja menen tähystykseen (mahan ja paksusuolen), josko sieltä löytyisi jotain selitystä jatkuviin vatsavaivoihin. Ihan itse diagnosoin tuon ärtyvän suolen :D Oireet kyllä täsmäävät enkä usko, että tuosta ruokavaliosta ainakaan haittaa on.
 
vierasss
[QUOTE="Mimmi";30202654]Keliakiatestit on tehty ja menen tähystykseen (mahan ja paksusuolen), josko sieltä löytyisi jotain selitystä jatkuviin vatsavaivoihin. Ihan itse diagnosoin tuon ärtyvän suolen :D Oireet kyllä täsmäävät enkä usko, että tuosta ruokavaliosta ainakaan haittaa on.[/QUOTE]

Ottavat mahan tähystyksessä näytepalat ohutsuolen alkuosan limakalvosta ja poissulkevat keliakian, eli ennen mahantähystystä ei kantsi pitää viljatonta dieettiä ettet saa väärää negatiivista keliakiatulosta. Sillä lopullinen varmuus keliakiasta saadaan vasta koepaloista.
 
"Mimmi"
Enpä tuota ajatellutkaan, että se vaikuttaisi tulokseen :) On vaan ollut aika tuskalliset viimeiset pari viikkoa tän mahan kanssa ja ajattelin, että jollain helpottaisi oloa.
 
dygdfh
Googletapa FODMAP-ruokavalio. Lääketieteen versio ärtyvän suolen hoitoruokavalioksi, huomattavasti tieteellisempi ja tehoavampi (ja vähemmän rajoittava...) kuin karppaukset ja muut.
 
kysyy
"Sirkkeli"
Tuosta foodmapista. Se on niin yksilöllistä, että mikä sopii kellekin. Mulle ei sovi banaani ollenkaan, mutta kielletty vesimeloni sopii kyllä. Peruna ei missään nimessä sovi jne.

Helpotusta tuskaan: Imodium tai vastaava, vihreä tee jossa hunajaa. Rauhoittavat vatsaa mulla, vie kipua.
 
kysyy
[QUOTE="Mimmi";30202739]Enpä tuota ajatellutkaan, että se vaikuttaisi tulokseen :) On vaan ollut aika tuskalliset viimeiset pari viikkoa tän mahan kanssa ja ajattelin, että jollain helpottaisi oloa.[/QUOTE]

10 vuotta sitten kun olisin tiennyt,

Oma ruokapäiväkirja auttaa parhaiten, ajan kanssa.
Onko sulla käytössä lääkkeitä, joissa on natriumlauryylisulfaattia?
 
"hmh"
Ei kai sitä vehnääkään nyt ihan kokonaan tarvi jättää, kunhan puhtaat vehnäpullat ja vehnätuotteet jättää syömättä.

Itselle huonoja seuraa kun juon kahvia tai alkoholia, lisäksi kaikki sokerit ja myös keinomakeutusaineet ovat pahasta, kun vatsassa on ns. huonmpi kausi. Imodiumit sen enempää kuin laxoberonitkaan eivät sovi, kaikki mikä suolta lamaa tai kiihdyttää tekee sen minun suolistolleni moninkertaisesti. Stressiä ei saisi olla ja elämäntavat säännölliset, ateriat pienet, maitotuotteet kaikki tietysti laktoosittomat... ja sokerittomat, ja makeuttamattomat. Ärtyneenä kautena myöskään hyytelöt tai pektiiniä sisältävät tuotteet esim. hillot - ei käy.

Ruisleipä käy kyllä mulle, tosin ei ihan kaikki ruisleipä, ruispuikuloita niiden pitää olla. Niin ja juustot, ne ei käy, vaikka rakastan niitä.

Että silloin kun mahaa pitää rauhoitella niin aika askeesissa mennään. Kyllä se yleensä sitten muutamassa viikossa rauhoittuu, ja sitten palaillaan taas vähän tavallisempaan elämään, itseä kuulostellen.
 
olennaista
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/GMOjamat.htm

Soijaa ja maissia sisältävät tuotteet pois.

Ja sienissä on sienisokeria. jota kaikkien elimistö ei hajoita, siis ei siedä. Silloin ei sovi hiivakaan eikä hiivauutteet yms.
 
Huutelen puskista
Netistä löytyy sen sata artikkelia ko. oireyhtymästä. Olisi silti kiva kuulla tarkalleen, millaisia oireita tähän ketjuun vastanneilla. Samoin esim. se, onko vatsa ärtynyt koko ajan, aamulla, illalla, pari tuntia ruoasta - milloin. Itsekään en pysty syömään mitä sattuu ilman epämääräisiä vatsaoireita. Laktoosi-intoleranssia ei ole ainakaan tähän ikään asti ollut, mutta voiko sen saada keski-ikäisenäkin ihan yhtäkkiä? Se on myös käynyt mielessä.
 
"hmh"
Mun oire on että suolisto on välillä ärtyisä, kuriseva, muriseva, ilmaa kertyy, on kipuja, välillä ummetuksen takia (joka voi kestää päiviä) välillä ilmavaivojen vuoksi. Ja välillä on ripulia. Ulostaminen tapahtuu pienissä erissä monta kertaa päivässä. Vatsakivut ja -oireet häiritsevät unta, ja yleensäkin vatsaa pitää AJATELLA, kun yleensä ei tarvitse ajatella koko mahaansa.

Liikunta auttaa myös, mutta ei sekään sitten taas voi mitään äärirajoille vetämistä olla, vaan semmoista pitkäkestoista ja kevyesti hengästyttävää. Ja säännöllistä, vähintään joka toinen päivä. Mieluiten joka päivä.
 
ärsyttävä ärtyvä suoli
Mulla vatsa ei juurikaan siedä enää laktoosia, vaikka laktoosi-intoleranssia ei ole todettu. Ruuasta riippuen oireet tulevat melko nopeasti tai parin tunnin kuluttua, yleisemmin vääristä ruokavalinnoista kärsin kuitenkin seuraavana aamuna niin että päivän mittaan helpottaa. Jos vatsa on jo valmiiksi huonossa kunnossa, on ns. huonoksi todettujen ruokien sieto todella surkeaa. Esim. alkoholia pystyn toisinaan juomaan enemmän, välillä turvotus ja ripuli alkaa jo yhdestä lasillisesta. Muita oireita mm. kovat vatsakivut, kivut peräsuolessa ja ulostaessa, pahoinvointi....
 
"Mimmi"
Kiitos kaikista vinkeistä. Mä en nyt ennen noita tutkimuksia uskalla aloittaa kauheen radikaalia ruokavalioremonttia, mutta jotain pientä kuitenkin :)
Oxiklorinia syön nivelreumaan, mutta siinä ei tietääkseni ole natriumlauryylisulfaattia.

Olen itse asiassa kärsinyt ummetuksesta ja kaikenlaisista vatsaoireista jo vuosia, mutta jotenkin ne on nyt niin pahentuneet, että sain vihdoin mentyä lääkäriin. Iltaisin olen kuin potkupallon niellyt ja itse asiassa vatsakivut alkavat usein jo aamulla ennen kuin olen mitään suuhuni laittanut. Paino on pienen ajan sisällä noussut yli kolme kiloa, johtuu osittain varmaan turvotuksestakin.
 

Yhteistyössä