Saako lapselle antaa teetä?

  • Viestiketjun aloittaja Teetä
  • Ensimmäinen viesti
"muu"
Ilmeisesti saa antaa, koska täällä tee on päiväkodin aamupalalistallakin! Itse ihmettelin tuota joskus. Eivät tietenkään tuputa lapsille sitä, mutta antavat pienen annoksen maidolla laimennettuna niille, jotka haluavat.
Eli varmasti voit antaa pienen mukillisen silloin tällöin. Kofeiinia on kyllä ihan tavallisessakin teessä. Vihreästä en muista, voi olla, että siinä on eri määrä, enemmän tai vähemmän.

Ja tällaista tietoa löytyi terveyskirjastosta:

Koska lapset ovat erikokoisia, heille kofeiinin saantisuositukset ilmoitetaan painokiloa kohden. Turvallinen enimmäismäärä päivässä on 2,5 milligrammaa kiloa kohden. Esimerkiksi 40-kiloisella lapsella se on 2,5 x 40 eli 100 milligrammaa. Se ylittyy jo yhdestä 0,33 litran energiajuomatölkistä. Kofeiiniriippuvuutta voi lapsilla esiintyä jo tätä alhaisemmilla kofeiinin saannilla.
 
"Veera"
Vihreässä teessä on vähempi kofeiinia. Mä oon tehny teetä niin että puoli kuppia vettäja siellä huljutetaan sitä teepussia pikkuhetki ettätulee väriä, sitten hunajaa ja reilusti maitoa.
 
"..."
Mä oon antanut tytölle vajaa kolmevuotiaasta asti tavallista teetä silloin tällöin, ei edes kerran viikossa. Kuppi on ehkä 1,5dl vetoinen ja tee hyvin laimeaa, sekaan sitten hunajaa. Maitoa ei halua, kun teestä tulee kuulemma pahaa sen kanssa.
 

Yhteistyössä