ALKOHOLI VS. KANNABIS! mielipiteitä

  • Viestiketjun aloittaja Läheltä
  • Ensimmäinen viesti
Läheltä
Onko mielestäsi näin että kannabis ei ole yhtään sen "pahempi" kuin alkoholi? toki molemmat vahingollisia mutta onko kannabis kuitenkin se isompi paha vai ei..

Tuntuu että tuo käyttö on lisääntynyt aikalailla, ja asenteet...
 
Läheltä
Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä;30204695:
Onko mielestäsi näin että kannabis ei ole yhtään sen "pahempi" kuin alkoholi? toki molemmat vahingollisia mutta onko kannabis kuitenkin se isompi paha vai ei..

Tuntuu että tuo käyttö on lisääntynyt aikalailla, ja asenteet...
niin,ja tietty perusteluja
 
Kyllä mä olen alkoholin (mietojen kuten olut, en väkevien) kannalla, ihan vain omasta puolestani. Hieno keksintö, ilman en halua elää.
Pilveä kokeilin 2 kertaa nuorena, ei sopinut minulle. Ihmettelen miksi nykyään on niin kova tarve hehkuttaa moista pössyttelyä, ikään kuin tehdä siitä jotenkin hienompaa kuin esim oluen juonti.
Voisihan sitä laillisesti myydä, käyttöä se kyllä lisäisi, mutta pilviveikkojen mielestä se olisi varmasti vain hieno asia (minusta ei).
 
Viimeksi muokattu:
vierass
Ehdottomasti myös alkoholin näkyvyyteen ja miksi ei myös saatavuuteen rajoituksia. Mutta kyllä pidän kannabista pahempana, Kokeillu en oo ja kokemusta ei oo mut mielikuvat menee siihen et sietä kautta on helpompi saada vahvempia huumeita ja miksi myyjät eivät tuputtaisi myös muuta kun ovat saaneet käyttäjän ensin kannabiskoukkuun. Mä en kyllä loisi positiivisia mielikuvia yhtään huumeiden maailmaan, edes alkoholin.
 
"Kukka"
Suomessa 10 prosenttia alkoholia käyttävistä alkoholisoituu ja toiset 10 prosenttia on vaarassa alkoholisoitua. Kyseessä on valtava inhimillinen tragedia. Niinpä kysymykseen "alkoholi vs kannabis" voi vastata näin: öh?
 
vierass
Ihan sama paha kuin alkoholi. Suurissa määrissä käytettynä pilaa ihmisen elämän kuten kaikki päihteet.
Mutta kulttuurisidonnainen juttu se, että alkoholi on hyväksyttävämpää kuin kannabis. Ei ole kyse aineen vaikutuksesta.
 
Vierass
Oletko nyt ihan varma ettei heillä ois elämä muutenki sekasin ja kenties jotain ongelmaa sun muuta taustalla?
Varmasti on muutakin ongelmaa, koska miksi muuten olisivat edes aloittaneet kannabiksen käytön. Kannabis on luultavasti aloitettu "lääkkeeksi", jotta pystyy rentoutumaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tilannetta, että elämä on nyt totaalisen sekaisin nimenomaan huumeiden vuoksi.
 
Varmasti on muutakin ongelmaa, koska miksi muuten olisivat edes aloittaneet kannabiksen käytön. Kannabis on luultavasti aloitettu "lääkkeeksi", jotta pystyy rentoutumaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tilannetta, että elämä on nyt totaalisen sekaisin nimenomaan huumeiden vuoksi.
Noinhan käy helposti myös alkoholin kanssa jos siitä alkaa etsiä helpotusta ongelmiinsa. Päihteillä saa helposti elämänsä sekaisin.

Itse kannatan vastuullista päihteidenkäyttöä, mutta siihen harva pystyy.
 
endis
Onko sitten viina tai dulla tie kovempiin aineisiin? Viinasta tulee rasvamaksaa ja muuta elimellistä vauriota, dullasta tuppaa mennä joillakin pää (kannabispsykoosi). Toki alkoholistakin saa psykoosin jos aikansa ryyppää. Joskus olin sitä mieltä, että alkoholi olisi pienempi paha. Nykyisin olen eri mieltä: liian moni joka dullaa käyttää, aloittaa pillereiden vetämisen ja siirtyy kovempiin aineisiin. Sitten kun ollaan hasaa sun muuta aikansa vedetty, vedetään subuteksiä suoraan suoneen. Sinänsä jännä, että sekä viinasta että huumeista pitkään liikaa käytettynä alkaa tulla dystonian oireita, eli askel lyhentyy. Näitä näkee yllättävän nuoriakin kaupungilla nykyisin.
 
Varmasti on muutakin ongelmaa, koska miksi muuten olisivat edes aloittaneet kannabiksen käytön. Kannabis on luultavasti aloitettu "lääkkeeksi", jotta pystyy rentoutumaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tilannetta, että elämä on nyt totaalisen sekaisin nimenomaan huumeiden vuoksi.
Ja jos näihin muihin ongelmiin olisi käytetty "lääkkeeksi" alkoholia niin elämä ei olisi niin sekaisin?

Ei mitään päihdettä pitäis käyttää ns. lääkkeeksi, huvin vuoks vaan.
 
liian moni joka dullaa käyttää, aloittaa pillereiden vetämisen ja siirtyy kovempiin aineisiin. Sitten kun ollaan hasaa sun muuta aikansa vedetty, vedetään subuteksiä suoraan suoneen.
Mä tunnen tosi monta pilvenpolttelijaa, ihmisiä jotka on vuosikausia poltelleet ja vain pari ihmistä jotka käyttää muutakin. Ja nämä on sellasia ongelmatapauksia muutenkin. Ne ketkä on pilvessä pysytelleet, on ihan tavallisia työnsä yms. hoitavia ihmisiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
vie-ras
Molempia kohtuullisesti käyttävänä (työssäkäyvänä, raha-asiansa hoitavana yhteiskunnan täyspainoisena ja tuottavana jäsenenä jne...) pidän kyllä kannabista huomattavasti miedompana ja turvallisempana päihteenä kuin alkoholia.
 
No en mä mitään pössyttelyä kyllä ymmärrä. Ikinä en vakituisesti ainakaan pössyttelis, en tiä saattaisinko ees kokeilla. Pössyttelyä ei ainakaan pitäisi laillistaa koska se on yks koukku lisää ihmisille. Varmasti pössyttely yleistyisi jos se olis laillista.

Ei kait noita pitkäaikaisten pössyttelyjen haittavaikutuksia ole tutkittu edes tarpeeksi.
Mistäpä sitä kukaan tietää sanoa onko turvallisempaa kuin alko.
 
Viimeksi muokattu:
Darwin, PhD
Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä;30204695:
Onko mielestäsi näin että kannabis ei ole yhtään sen "pahempi" kuin alkoholi? toki molemmat vahingollisia mutta onko kannabis kuitenkin se isompi paha vai ei..

Tuntuu että tuo käyttö on lisääntynyt aikalailla, ja asenteet...
No eipä se juuri pahenpi asia ole, ehkä jopa levempi.
En silti sallisi käyttöä, tössä muutama pointti:
- persut vesää kuitenkin, joka tapuksessa sekaisin viinan kanssa, aiheuttaen kahta isommin ongelmia.
- millläs valvotaan vaikka liikenteessä pilvipäitä? Viinaan on alkometrit, mutta kukkaiskansan päihtynyksen astetta ei noin vain mittailla, tuskin kukaan haluaa ganjaa liikenteessä kuitenkaan sallia?
- viinankin kieltäisin, mutta se ku on niiin yleisesti sallittu ja helppo itse tehdä, ettei kieltolaki toimi. Kannabis helpommin valvottavissa, joten kieltäisin jatkossakin.

Emme vaan tarvitse yhtään lisää ongelmia, suomen kansan syvissä riveissä päihteiden väärinkäyttö on vaan niin syvällä kulttuuriperimässä, salliminen aiheuttaisi todella pahaa jälkeä.

Enkä tarkoita jeesustella, itse käytän pilveä sarunnaisesti silloin kun matkustan paikkoihin, joissa käyttö sallittu.

Viinan osalta laskisin verot alas ja lisäisin saatavuutta kuten muissakin länsimaissa.
Parista sukupolvesta osa joisi itsensä hautaan, mutta tulisipa putsattua geenipoolia samalla ;) :D

Jos viina olisi halpaa ja hinta ravintolassa samaa luokkaa kuin kaupassa, sivistynyt käyttö kyllä olisi ennen pitkää valtaväestön käyttömalli, örveltäviä metsäsuomalaisia halveksuttaisiin syvästi.
 
viera.s
[QUOTE="Kukka";30204844]Suomessa 10 prosenttia alkoholia käyttävistä alkoholisoituu ja toiset 10 prosenttia on vaarassa alkoholisoitua. Kyseessä on valtava inhimillinen tragedia. Niinpä kysymykseen "alkoholi vs kannabis" voi vastata näin: öh?[/QUOTE]

Entäs niistä, jotka jatkavat kannabiksen käyttöä säännöllisesti, eivät jätä sitä nuoruusvuosien kokeiluihin? Väittäisin, että ongelmakäyttäjiä on aktiivisista aikuisista pössyttelijöistä enemmistö. Omien kokemusten pohjalta 100 %, mutta toki uskon, että jotkut pystyy pitämään käytön hallinnassa. Kuitenkin selvästi pienempi osuus kuin alkoholinkäyttäjistä.

Tältä pohjalta olenkin sitä mieltä, että kannabis on pahempi. Eikä se voi kuitenkaan korvata alkoholia sosiaalisissa tilanteissa, olisi vain lisä päihdekulttuuriin. Kun ravintolassa nautitaan hyvää viiniä illallisen kanssa ja häissä alkumalja, boolia ja kahvin kanssa konjakki, pitäisikö näiden sijaan pössytellä pilveä? Ei tietenkään, ihan jo siksi, että kannabiksen polttelu altistaa muut ympärillä olevat ihmiset (mm. lapset) haitallisille aineille, joten sitä ei tehdä ravintoloissa ja sukujuhlissa. Eihän niissä nykyään sovi polttaa edes tupakkaa.

Olen joskus kannattanut kannabiksen laillistamista, enkä toki nykyäänkään suurena syntinä pidä nuoruusiän kokeiluja. Itse en koskaan edes kokeillut, vaikka olisin sen ehkä tehnyt, jos laillisesti olisi ollut mahdollisuus.
 
Varmasti on muutakin ongelmaa, koska miksi muuten olisivat edes aloittaneet kannabiksen käytön. Kannabis on luultavasti aloitettu "lääkkeeksi", jotta pystyy rentoutumaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tilannetta, että elämä on nyt totaalisen sekaisin nimenomaan huumeiden vuoksi.
Eh. Tota... sanotaanko nyt näin, että mun on vähän vaikea uskoa, että pössyttely sotkee kenekään elämää totaalisesti.
Toki joillekkin tulee ns. hasispsykoosi, mutta todennäköisesti se psykoosi olisi ollut edessä ilman sitä kannabistakin.
 

Yhteistyössä