Ekaluokkalaisen äiti pohtii..

  • Viestiketjun aloittaja uusia asioita meille
  • Ensimmäinen viesti
uusia asioita meille
Nyt kun koulut taassen alkaneet, niin heräilee paljon kysymyksiä, miten muilla hoidetaan arki.

Eli meillä lapsi aloitti nyt koulun, ja mietinkin että miten muilla hoidetaan esim. aamut?

Meillä lapsukainen joutuu lähtemään yksin aamulla koulutaksilla (haetaan pihasta), koitan saada aamupalan laitettua valmiiks, ennen kuin itse lähden töihin. Mutta entäs sitten koulun jäkeen? Kuinka monella lapsi tulee koulusta kotiin, eikä esim mene iltapäiväkerhoon? Tietenkin niin että vanhemmat ei vielä kotona? Vai voiko edes ekaluokkalaista laittaa olemaan yksin kotona koulun jälkeen?

Tätä mietin siksi että meille olisi paljon helpompaa, kun lapsi tulisi itse koulusta kotiin, eikä pitäisi kauheella kiireellä lähteä töistä, jotta ehtii hakemaan iltiksestä, ennen kuin se menee kiinni. Toisaalta tuntuu että ekaluokkalainen on vielä kovin pieni olemaan yksinään pitkää aikaa (n. 2-3h, jonka joutuisi olemaan yksin koulun jälkeen.)

Mitä muut mieltä?
 
Blue
Ajattele aina ensin sitä lapsen parasta eikä niin että "minulle olisi helpompaa jos ei tarvitsisi kiireellä lähteä hakemaan ip:stä" niin valinnat menevät luontaisesti kohdilleen.
 
"A.P"
arvasin että tähän lauseeseen puututaan, mietin että miten muotoilen sen, mutta en saanut sitä järkevämmin. Tarkoitus ei ollut sanoa että MINULLE olisi helpompaa.. Mutta kun tilanne on se että ip menee 16:30 kiinni ja itse pääsen 16:00 töistä ja työmatkani ottaa melkeen takalleen 45min, eli joudun lähtemään joka kerta kun lasta haen niin aiemmin töistä (meillä ei ole luikuvaa työaikaa..)
 
"lilli"
Oletko yh? Jos olet, lapsen kotiintulo aiemmin on pidemmän päälle varmaan ainoa ratkaisu ellet pysty neuvottelemaan työnantajan kanssa sopimusta, että menet töihin varttia aiemmin ja poistut 15.45. Toinen vaihtoehto on tehdä lyhennettyä työaikaa. Tosin työnantaja voi määritellä, teetkö sen lyheympinä päivinä vai niin että teet nelipäiväistä viikkoa (esim.).

Jos perheeseen kuuluu muitakin aikuisiksi/vanhemmiksi luokiteltavissa olevia henkilöitä, kannattaa keskustella ja sopia hakuaikoja. En usko, että yksikään ekaluokkalainen vastustaisi sitä, että hänellä olisi turvallinen ja luottavainen olo ja mahdollisuus olla olematta yksin pitkää iltapäivää.
 
Blue
[QUOTE="A.P";30204734]arvasin että tähän lauseeseen puututaan, mietin että miten muotoilen sen, mutta en saanut sitä järkevämmin. Tarkoitus ei ollut sanoa että MINULLE olisi helpompaa.. Mutta kun tilanne on se että ip menee 16:30 kiinni ja itse pääsen 16:00 töistä ja työmatkani ottaa melkeen takalleen 45min, eli joudun lähtemään joka kerta kun lasta haen niin aiemmin töistä (meillä ei ole luikuvaa työaikaa..)[/QUOTE]

Mä ymmärrän kyllä mutta on aivan liian pitkä aika lapselle olla joka päivä yksin pahimmillaan miltei viisi tuntia ja parhammillaankin miltei kolme tuntia....

Siksi et ajattele sitä niin päin että sinulle olisi helpompaa vaan sitä että lapsi ei voi olla yksin noin paljon.

Tee työnantajan kanssa sopimus vaikka lyhyemmästä ruokkiksesta tms.
 
pyhä hyvinkäy
Riippuu varmasti lapsestakin miten se selviää yksin. Itse työntäisin iltikseen jos on pitkä aika olla kotona. Toisekseen riippuu myös siitä onko lapsi oppinu olemaan yksin kotona. Tässä on tullu vastaan lapsia jotka ei ole olleet koskaan yksin kotona ja nyt yhtäkkiä pitäisi selvitä kolme tuntia siellä yksin. Juu varmasti kylmiltään onnistuu.

Miten se lapsi muullon sen välipalan saa nenänsä eteen jos se ei sitä vielä itse osaa ottaa kaapista? Tämä jo herättää minut siihen että ehkäpä se iltapäiväkerho on ihan hyvä paikka.
 
AP.
En ole yksin huoltaja, mutta mieheni tekee keikkahommia, eli on toisinaan pitkiäkin aikoja muualla, jolloin ei ole lasta hakemassa. Toki hakee silloin kun on paikalla, silloin ongelmaa ei olekkaan, mutta silloin kun olen yksin hänen kanssaan, niin mietin että miten saadaan tämä hoidettua. Mutta taidan pitää pojan ip:ssä, koska asia hänen yksin jättämisestä mietityttää..

Kiitos kaikille vastauksista! :heart:
 
pyhä hyvinkäy
Mitäs jos pikku hiljaa alkaisitte opetella sitä yksinoloa? Jos tiedät että pääsette aikaisemmin niin pistätte menemään kotiin hetkiseksi yksin. Siitä alkaa sitten nähdä miten lapsi pärjäisi kotona ja jossain vaiheessahan sen on vaan pärjättävä yksinkin, kun ei ole oikeutta iltapäiväkerhoon enää. Käytte läpi miten milloinkin toimitaan. Miten se välipala taikoutuu pöytään ja mitä sillä aikaa saa tehdä kun vanhemmat on poissa.
 
AP.
Mulla oli identtinen tilanne silloin kun itse olin pieni. Mun vanhemmat ratkaisi asia siten että tulin kotiin taksilla niinä päivinä kun kukaan ei ehtinyt hakemaan.
Taksilla? Hmm, oliko sulla sitten rahat mukana, vai miten maksut?

Täytyykin tuota aikaisemmin ip:stä lähtöä miettiä, asia tulee kuitenkin ajankohtaisemmaksi, loppusyksystä kun mies lähtee ulkomaan komennukselle kahdeksi kuukaudeksi.
 
"zxc"
Meilläkin oli välillä tosi vaikeaa ehtiä ip:n sulkemiseen, koska liikennemäärät vaihtelevat suuresti.
Usein laitoin viestin ip-tädille, että tulossa ollaan ja sovittiin, että lapsi voi jäädä pihalle odottelemaan. Lapsella oli myös kännykkä, jolla pystyi soittamaan hakijalle.
 
Vierass
Riippuu siitäkin milainen se iltapäiväkerho on. Toisen lapsemme sain pidettyä kerhossa vain ekaluokan lokakuun loppuun. Ei tykännyt yhtään olla siellä vaan halusi mieluummin tulla kotiin.
 
mä...
Kai tuo riippuu niin paljon lapsesta. Meillä oli varsin omatoiminen ja rohkea poika, hetken jaksoi olla ip:ssa, mutta se hälinä ja tunku oli hänelle aivan liian kuormittavaa. Ip-päivien jälkeen nukahti heti kun päästiin kotiin. Nopeasti sitten pyysikin, että saisi tulla itse kotiin ja kun kavereita kerta piisasi niin luovuttiin ip:sta. Arki sujui siitä eteenpäin huomattavasti paremmin ja rennommin.
 
"vierastus"
[QUOTE="jepp";30204938]Ekaluokkalaisen vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan. Olemme tuon oikeuden hyödyntäneet.[/QUOTE]
Näin on, mutta eipä se oikeus paljon auta, jos työnantaja suostuu vain 4-päiväiseen työviikkoon.
 
"vierastus"
[QUOTE="jepp";30204938]Ekaluokkalaisen vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan. Olemme tuon oikeuden hyödyntäneet.[/QUOTE]
Näin on, mutta eipä se oikeus paljon auta, jos työnantaja suostuu vain 4-päiväiseen työviikkoon.
 
Vierass
Taksin maksamista varten lapselle voi hankkia pankkikortin. Hyvä vaihtoehto laskutukselle ja toimivin, jos taksit vaihtuvat. Meillä lapselle hankittiin pankkikortti terapiakyytien maksamista varten.
 

Yhteistyössä