Ketä kutsua lapsen synttäreille päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja Kaverisynttärit
  • Ensimmäinen viesti
Kaverisynttärit
Lapsi täyttää pian 5 vuotta ja ajattelin järjestää hänelle ensimmäiset kaverisynttärit. Lapsi on kuun alussa aloittanut päiväkodissa, entuudestaan hänellä on vain yksi hyvä kaveri. Ja sitten jotain perhetuttujen lapsia, joiden kanssa lapsi ei kyllä kovin läheinen ole, näkee näitä sen verran harvakseltaan.

Mutta ketä kutsua päiväkodista? Ryhmässä on hänen lisäkseen 5 samanikäistä poikaa, muut ovat vuoden vanhempia. Luontevaa olisi kutsua nuo samanikäiset pojat ja heidän lisäkseen sellaiset eskarilaiset, joihin lapsi on paremmin ehtinyt jo tutustua. Mutta lapsi haluaisi kutsua kaikki eskari-ikäiset tytöt ja pari-kolme poikaa, joiden kanssa on leikkinyt. Ja hän on siis itse poika. Hän ei ole vielä oppinut mitään tyttökammoa, vaan tykkää yleensä enemmän tytöistä, varmaan siksi että tytöt ovat yleensä vähän rauhallisempia. Hän on nyt viime aikoina valitellut, että hoidossa on tylsää, koska monet lapset riehuu. Varmaan just ne ikäisensä pojat eniten.

En tosiaan haluaisi itse olla luomassa lapsen mieleen jotain sukupuolijaottelua, että poikien kuuluisi leikkiä vaan poikien kanssa. Mutta kun kaikki tytöt on vielä vuoden vanhempia, en tiedä tulisivatko edes vuotta nuoremman pojan synttäreille. Tai jos tulisivat, touhuaisivatko vaan keskenään. Voisiko lapsi tulla jopa kiusatuksi, jos synttäreille kutsutaan enemmän tyttöjä kuin poikia? Tosi harmi, ettei samanikäisiä tyttöjä ole ryhmässä yhtään.

Millä periaatteella te kutsutte lapsen päiväkotiryhmästä lapsia kaverisynttäreille? Ja mitä tekisitte minun tilanteessani?
 
Vierras
Joko kutsutvain 3-4 parasta kaveria tai sitten koko porukan. Jos joku ei pääse niin ei pääse. En jaksa uskoa että kukaan alskee montako tyttöä tai poiikaajonkun synttäreillä on. Synttäreilläkannattaa muutenkin olla jotai. Järjestettyä ohjelmaa(aarteenetsintää jne) niin ei käy niin että joku porukka vaan leikkii keskenään.
 
ap.
Joko kutsutvain 3-4 parasta kaveria tai sitten koko porukan. Jos joku ei pääse niin ei pääse. En jaksa uskoa että kukaan alskee montako tyttöä tai poiikaajonkun synttäreillä on. Synttäreilläkannattaa muutenkin olla jotai. Järjestettyä ohjelmaa(aarteenetsintää jne) niin ei käy niin että joku porukka vaan leikkii keskenään.
Koko päiväkotiryhmän eli n. 20 lasta + mahdolliset päiväkodin ulkopuoliset kaverit? Ei kai sellaista joukkoa voi ainakaan kotiin kutsua? Tosin minä ajattelin Hoplopissa järjestää synttärit, koska koti on sen verran ahdas ja meillä on koira, ettei täällä kyllä viitsi järjestää. Ensi vuonna asutaan näillä näkymin tilavammin ja omakotitalossa, joten silloin varmaan järjestänkin kotona synttärit.

Vitsit, että ärsyttää tämä pienten lasten sukupuolijaottelu. Aloin katselemaan synttäriteemoja yms. tuolla Hoplopissa ja kovin on sukupuolisidonnaista, ei oikeastaan mitään neutraaleja vaihtoehtoja ole, vaan selkeästi tytöille tai pojille suunnattuja. Jopa kotiinviemislahjat on yllätyslahjoja pojille ja tytöille.
 
Meillä on sanottu montako saa kutsua ja lapsi itse päättää ketkä haluaa. Toki niin ettei esim yhtä ryhmästä jätetä ulkopuolelle. Kutsutuiksi on tullut molempaa sukupuolta, samanikäisiä ja eri-ikäisiä. Jako on ollut hyvä, siihen ei ole tarvinnut juurikaan puuttua. Poika esim halusi eskariryhmästään pojat ja sitten toisesta ryhmästä pari tyttöä ja pari vuotta nuorempaa poikaa. Lisäksi tuli pk:n ulkopuolisia kavereita.

Kannattaa varmaan tsekata montako lasta ylipäätään saa kutsua ja mitä lysti maksaa. Sitten on helpompi vetää raja johonkin.
 
HippuTAR
Olihan hoplopissa vaihtoehto "räätälöi synttärit itse" jossa voi valita koristeet ja lautaset joko hoplop tai angry birds teemalla, molemmat mielestäni sukupuolineutraaleja aiheita. Noitten lisäksi toki oli sit niitä tyttö- ja poikateemoja. Ja kotiinviemislahjat sai valita yksitellen ja oli sielä ainakin ilmapalloja ja saippuakuplia.

Lapselle antaisin määrän montako saa kutsua ja lapsi sit päättäis ketä kutsutaan
 
ap.
Meillä on sanottu montako saa kutsua ja lapsi itse päättää ketkä haluaa. Toki niin ettei esim yhtä ryhmästä jätetä ulkopuolelle. Kutsutuiksi on tullut molempaa sukupuolta, samanikäisiä ja eri-ikäisiä. Jako on ollut hyvä, siihen ei ole tarvinnut juurikaan puuttua. Poika esim halusi eskariryhmästään pojat ja sitten toisesta ryhmästä pari tyttöä ja pari vuotta nuorempaa poikaa. Lisäksi tuli pk:n ulkopuolisia kavereita.

Kannattaa varmaan tsekata montako lasta ylipäätään saa kutsua ja mitä lysti maksaa. Sitten on helpompi vetää raja johonkin.
Hoplop-synttäreille mahtuu 20 lasta, hinta tietty sitä suurempi mitä enemmän lapsia. Onhan se melko tyyristä maksaa yli 500 € lapsen synttäreistä, joten jollain tavalla niitä kutsuttavia olisi hyvä rajata.

Tuo ei oikein tässä vaiheessa toimi, että lapsi saisi itse nimetä ketä haluaa kutsua. Hän ei muista läheskään kaikkien nimiä eikä oli vielä hyvin kenenkään kanssa ystävystynyt. Pari poikaa on nimennyt, ketkä haluaa kutsua ja sitten kaikki tytöt, vaikka ei ole heidän kanssaan päiväkodissa leikkinyt eikä muista nimiä.

Kun sattuu näin pian pk:n aloituksen jälkeen synttärit, niiden olisi tarkoitus ennemminkin tukea lasta kaverisuhteiden muodostumisessa, kuin kutsua valmiiksi hyvät kaverit, koska niitä olisi vaan se yksi pk:n ulkopuolelta. Päiväkodissa on ahdasta ja toiminta rajoitettua, ainakin oma lapseni varmasti intoutuu jossain Hoplopissa huomattavasti paremmin juoksemaan ja touhuamaan muiden kanssa.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs jos;30206327:
Annat lapsen juhlia päiväkodissa? Kutsutte kotiin sit ne muut kaverit?
Ei siellä nyt ihmeemmin jokaisen lapsen synttäreitä juhlita. Keksit saa kuulemma jakaa. Ja hänellä on tosiaan pk:n ulkopuolelta vaan yksi kaveri. Suvussa tai naapurustossa ei ole samaa ikäluokkaa olevia lapsia ja vain tämä yksi on tullut aiemmassa hoitopaikassa niin läheiseksi, että ystävyys on jatkunut hoitopaikan vaihdoksen jälkeen. Joten kyllä minä ne synttärit haluaisin järjestää, ehkä lapsi saisi sitten myös vastakutsuja toisten synttäreille. Hän ei ole vielä ollut yksilläkään kaverisynttäreillä.

Luulen, että kutsutaan sitten vaan kaikki. Tai siis kaikki, joiden vanhemmat ovat jättäneet listalle sähköpostiosoitteensa. Kutsuja ei saa jakaa päiväkodissa, siitä oli aiemmin tullut niin paljon pahaa mieltä, kun joku lapsi on aina jäänyt vaille kutsua.

Ei kai kaikki 20 kuitenkaan pääse tulemaan. Eihän? :D
 

Yhteistyössä