Minä olen nyt tosi huolissani tuon helikobakteerin takia :(

Viiieras
Kyllä se todettiin tuon mahahaavan hoidon yhteydessä. Just loppu lääkekuuri (8tbl/pv).
No kyllähän se voi tarttua, mutta minun isällä on ollut se, mutta kuitenkaan minulla tai siskolla ei ole, on tutkittu. Isä teki aina paljon ruokia ja sillä on vieläpä ollut tapana nuoleskella sormiaan samalla.

Kyllähän se heliko varmaan oireilee sitten jossain vaiheessa. Eikä yleensä tutkita ilman oireita. Yksityisellä saattavat tutkia mutta luulisin ettei sitä nähdä tarpeelliseksi ellei lapsilla ole jotain oireita.
 
"Tohtori"
Tässä ohjeita:

-käsipesu aina ennen ruokaa ja ulkoa tullessa
-lapsilla omat ruokailuvälineet
-ei sylkinlntaktia lapsiin missään vaiheessa
-perushygienia kuntoon

Näitä noudattamalla et voi tartuttaa lapsiisi helikoa. Todennäköisesti eivät sitä saisi vaikka et noudattaisikaan, mutta karieksen, flunssia, ja paskatauteja kylläkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Minni-hiiri
[QUOTE="Tohtori";30206762]Tässä ohjeita:

-käsipesu aina ennen ruokaa ja ulkoa tullessa
-lapsilla omat ruokailuvälineet
-ei sylkinlntaktia lapsiin missään vaiheessa
-perushygienia kuntoon

Näitä noudattamalla et voi tartuttaa lapsiisi helikoa. Todennäköisesti eivät sitä saisi vaikka et noudattaisikaan, mutta karieksen, flunssia, ja paskatauteja kylläkin.[/QUOTE]

Olen aina ollut 'siisti' ja opettanut lapsillenikin käsien-/hampaiden pesun.

Mietin vaan tuota, että onkohan mulla ollut lapsena ravinnon suhteen huonot olot kun niin sanotaan tuossa lainaamassani tekstissä.

Ehkä mummo ei pystynyt maalaistalossa antamaan semmosta hoitoa kuin pikkulapselle olis kuulunut.
 
Viiieras
Olen aina ollut 'siisti' ja opettanut lapsillenikin käsien-/hampaiden pesun.

Mietin vaan tuota, että onkohan mulla ollut lapsena ravinnon suhteen huonot olot kun niin sanotaan tuossa lainaamassani tekstissä.

Ehkä mummo ei pystynyt maalaistalossa antamaan semmosta hoitoa kuin pikkulapselle olis kuulunut.
Ei vaan kun entisaikaan se heliko oli lähes kaikilla, totta kai se on tarttunut.
 
Niin ja mummo aivan varmasti tiesi kaikki nämä hygienia-asiat jo lähes 60 vuotta sitten.

Voi hyvä ihminen! Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä elämä maalaistalossa oli 1950-luvulla? Olisi pitänyt prinsessaa palvella???
No voi ei! Prinsessana minua luultavasti pidettiin sen takia, että sukulaiset sääli tilannettani.

Minun täytyi olla alle 4-vuotias, kun muistikuva on se että pinnasänky nostettiin ikkunan eteen ja siitä näin, kun mummo meni navettaan.
 

Yhteistyössä