Minkä ikäisenä äidilläsi tai muilla sukusi naisilla oli menopaussi?

  • Viestiketjun aloittaja "Raakel"
  • Ensimmäinen viesti
"impi"
Muista suvun naisista en tiedä, mutta mun äidillä tuli vaihdevuodet tosi myöhään ja hyvin lievin oirein. Mä en niitä edes oikein huomannut, joten joskus kysyin ihan itseltään kun kiinnosti, mitä mulla saattais olla tulossa.

Lupaavalta näyttää: muutama vuosi yli 50 vuotta jo mittarissa, eikä vielä juuri mitään oireita... Voi kun vielä menis yhtä helposti kuin mutsilla, niin olisin ees jotain positiivista perinyt!
 
viera.s
Äidilläni oli ainakin vielä pari vuotta sitten hormonikierukka, eikä kuulemma ollut vaihdevuosioireita huomannut. Kuukautiset oli jääneet sen hormonikierukan ansiosta jo nelikymppisenä pois, joten niistä ei voinut menopaussia päätellä. Mutta kai hänellä silti ne on jo olleet, tuskin enää kuukautiset alkaisi vaikka kierukan ottaisi pois, koska hän täytti äskettäin jo 60 vuotta. Viime aikoina ei aiheesta olla keskusteltu.

Muista naispuolisista sukulaisista en tiedä senkään vertaa, ei ole ollut mikään yleinen pöytäkeskustelun aihe sukujuhlissa.
 
"ego"
En minä tiedä. Äiti kuoli 78-vuotiaana eikä tulleet vaihdevuodet koskaan puheeksi. En ole muiltakaan suvun naisilta asiaa udellut. Itselläni kuukautiset loppuivat 52-vuotiaana, kun piti kohtu ja munasarjat poistaa. Mitään vaihdevuosioireita ei ole koskaan ollut.
 

Yhteistyössä