Oma omakotitalo 18-vuotiailla!

  • Viestiketjun aloittaja "Anneli"
  • Ensimmäinen viesti
"Anneli"
Minun tuttavapiiriin kuuluu parikin nuorta paria jotka asuvat kirvesmies isänsä rakentamassa hienossa omakotitalossa. Ikähaarukka heillä 18-22v. Isä sattuu kummallakin parilla olemaan kirvesmies ammatiltaan. Toisella on 2-3 kerroksinen jättitalo ja toinen asuu hienossa hirsitalossa vanhempiensa lähellä. Kyllä pääsee lapsukaiset helpolla, ei tarvi metsästää vuokrakämppiä. Eivät ole edes kummoisia kouluja käyneet. Toinen kotiäitinä, mies auttelee isäänsä rakennuksilla. Itse asuin tuon ikäisenä kauheessa opiskelija solukämpässä.
 
sfsdf
[QUOTE="Kukka";30207105]Jaa-a, mistähän ovat saaneet lainaa? ;)[/QUOTE]

Tiedän samanlaisia tapauksia. Talo on rakennettu vanhempien maalle ja vanhemmat ovat kustantaneet suurimmaksi osaksi talon.
 
"Anneli"
Onnea ei tarvi nykyään ansaita. Talot on tosiaan sellaisia että monillä ei koskaan varaa vastaava hommata. Kiva kun mennään lasten kanssa käymään tutun luona kylässä jonka 19 kesäinen lapsukainen asuu vieressä hulppeassa hirsitalossa. On vanhemmilla varmasti voittaja olo kun me 30v. pariskunta joka asuu vuokralla ollaan käymässä.
 
ei hesalainen
[QUOTE="Anneli";30207090]Minun tuttavapiiriin kuuluu parikin nuorta paria jotka asuvat kirvesmies isänsä rakentamassa hienossa omakotitalossa. Ikähaarukka heillä 18-22v. Isä sattuu kummallakin parilla olemaan kirvesmies ammatiltaan. Toisella on 2-3 kerroksinen jättitalo ja toinen asuu hienossa hirsitalossa vanhempiensa lähellä. Kyllä pääsee lapsukaiset helpolla, ei tarvi metsästää vuokrakämppiä. Eivät ole edes kummoisia kouluja käyneet. Toinen kotiäitinä, mies auttelee isäänsä rakennuksilla. Itse asuin tuon ikäisenä kauheessa opiskelija solukämpässä.[/QUOTE]

Raksamiehetkin ovat havainneet, että paras tapa tehdä rahaa on rakentaa talo, odotella arvonnousua ja myydä se. Siinä vaan pitää asua ainakin se 2v kyllä.

Onko siinä nyt jotain ihmeellistä, että joillakin on rahaa?
 
"impi"
Aina on jollakulla toisella jotain, mitä sulla ei ole. Voit käyttää elämäsi kadehtimiseen ja katkeroitumiseen tai voit elää omaa elämääsi niillä korteilla, jotka olet saanut.
 
Vierass
Itse kyllä asuisin 18-vuotiaana mieluiten kerrostaloyksiössä tai -kaksiossa ja viettäisin mukavaa opiskelijaelämää opiskellen ja siinä sivussa töitä tehden. Omakotitalon ylläpito ei kiinnostaisi eikä huvittaisi maksella asumiskustannuksiaan, sillä pekästään isomman talon lämmitys olisi opiskelijalle melkoinen kuluerä.
 
"täältä"
Me muutettiin omaan omakotitaloon, kun olimme 21 & 24. Ei kirvesmiesisää kummallakaan, vaan vanhemmat, jotka suostuivat takaajiksi. Kunhan laskee menonsa kulujen mukaan, niin kyllähän se on mahdollista. Varsinkin, jos on mahdollisuus kulkea vähän periferiasta.
 
mitäsitten
No osaavat jo nuorina sijoittaa ja täten vanhemmalla iällä on huoletonta, helpompaa edes kun ei tarvitse kituutella vuokrien kanssa, ihanaa mun mielestä! :)

Se on toki tuurista kiinni, onko vanhemmat takaamiseen ja avustamiseen mukana mutta ei se keltään ole pois.

Meille taattiin pieni laina muinoin, ostettiin vanha ok-talo ja sitä rempattiin. Vuokriin nähden oli luksusta maksella reilun 400 egen lyhennystä. ;) Kun osaa hoitaa talouttaan ja varsinkin viihtyy hiukan syrjemmässä niin helposti pienituloinenkin asustelee ok-taloa. Tietenkään ei tukia tipu mutta ei niiden perään olla oltukaan koskaan.
Eräs tuttu peri suht uuden ok-talon jo alle 18-vuotiaana muuten.. ja onhan näitä.
 
gjöffil
22v olin kun oma ok talo oli jo, täysin velaton vielä. puoli vuotta asuin opiskeluaikana vuokralla, ei ollut kivaa ja muutin vanhempieni omistamaan taloon ilmaiseksi, sittemmin tuli hankittua oma. ikävää, että joillekin elämässä helpolla pääsy on negatiivinen juttu, minulle se on tavoite.
 
Vierass
Alkuperäinen kirjoittaja gjöffil;30207535:
22v olin kun oma ok talo oli jo, täysin velaton vielä. puoli vuotta asuin opiskeluaikana vuokralla, ei ollut kivaa ja muutin vanhempieni omistamaan taloon ilmaiseksi, sittemmin tuli hankittua oma. ikävää, että joillekin elämässä helpolla pääsy on negatiivinen juttu, minulle se on tavoite.
Viittaatko negatiivisellä minuun, joka mieluummin asuisi kerrostaloyksiössä 18-vuotiaana. Mielestäni pääsin helpommalla kerrostalossa kuin omakotitalossa. Asumiskulut kuukaudessa olivat alle 50 euroa, matkakuluja ei tullut opintoihin eikä töihin koska asuin keskustassa. Pihatöitä eikä talon huoltotöitä ei tarvinnut tehdä. Omakotitaloon pääsin aikanaan eikä lainaakaan tarvinut ottaa kuin vähän.
 
"heinekeeni"
Joillakin vastasyntyneillä on satojen miljoonien omaisuudet ja toisaalla ihminen elää kehdosta hautaan ilman juuri mitään omaisuutta. Ihmiset ovat erilaisia ja ihmiselämät samaten.

Mitä sitä muiden elämää tuijottamaan kun on omakin elettävänä.
 
37v.
Omienkin luokkakavereiden joukossa oli näitä, jotka ryhtyivät heti täysi-ikäistyttyään kotileikkiin lapsuudenkotinsa viereiselle tontille. Jokaiselta on tainnut vaihtua talo ja aviopuoliso ainakin kertaalleen, ja osa on aika hukassa.
 
gjöffil
Viittaatko negatiivisellä minuun, joka mieluummin asuisi kerrostaloyksiössä 18-vuotiaana. Mielestäni pääsin helpommalla kerrostalossa kuin omakotitalossa. Asumiskulut kuukaudessa olivat alle 50 euroa, matkakuluja ei tullut opintoihin eikä töihin koska asuin keskustassa. Pihatöitä eikä talon huoltotöitä ei tarvinnut tehdä. Omakotitaloon pääsin aikanaan eikä lainaakaan tarvinut ottaa kuin vähän.
En, vaan ketjun aloittajaan. Minä taas en kestänyt asua ylihintaisekseni (kymmenen euron vuokrakin tuntuu liialta kerrostaloasumisesta) kokemassa pienessä ja ahdistavassa 60 neliön loukossa, jossa ei voi edes tehdä mitään, vaan tarvitsen tilaa ympärilleni ja mahdollisimman ison pihan. Onhan juu ilman autoakin helppoa ja halpaa, mutta en minä ole osannut olla ilman sitäkään kun tarvitsen liikkumavapautenikin.
 

Yhteistyössä