On se vissiin vaihdettava uuteen (Mirena)... Kokemuksia mistä tietää vaihtoajan koittaneen?

  • Viestiketjun aloittaja äkkiä meni 5 vuotta
  • Ensimmäinen viesti
äkkiä meni 5 vuotta
Pelottaa jo pelkkä ajatuskin... Vanhan pois repiminen ja uuden asetus. Yih!!

Mutta tämä nykyinen ollut pian 5 vuotta (syyskuun lopulla) ja kuukautiset alkavat tehdä paluuta. Rintojen aristusta tietyssä vaiheessa kuukautta ja pientä tuhruvuotoa pari päivää. Ekat oireet jo keväällä ja nyt pitkin kesää ollut myös. Th otti papan keväällä, se oli ok.
Sanoi, että katsellaan syksymmällä sitä vaihtoa ja Mirena kyllä estää raskauden vaikka menkkaoireita alkaisi pikkuhiljaa tullakin. Onko noin?! Raskautta en toivo!
 
"ai mää vai"
No mun gyne sanoi että ehkäisee ainakin 7 vuotta ja annoin olla sen. Viiden vuoden jälkeen alkoi vaan vuodot palautua siihen malliin, että aloin olla jo ihan kypsä. Hoidat vaan homman pois alta, itse kuulun niihin "onnellisiin" jota on tutkittu ja hutkittu niin paljon, ettei kierukan vaihdot tunnu enää missään..
 
Vierass
Hyvä kuulla aiheesta. Mulla menkat on tullu koko ajan säännöllisesti. Terkka oli sitä mieltä, että pitäisi vaihtaa uuteen. Itse en ole nähnyt siihen mitään syytä. Jos tällä pääsisi loppuun saakka, kun ikää on 50 ja miehellekin on tehty vasektomia, joten ehkäisynkään puoleen ei ole tarvetta.
 
"Heidi"
Ei tuo kuulosta yhtään pahalta. Minulla on Mirena ollut nyt 11 kk ja olen ikionnellinen siitä, että menkat ovat vain pientä tuhruttelua 4 päivänä kuukaudesta ja selviän pikkuhousunsuojilla, Rinnat ovat kipeät 1-2 vk ennen menkkoja. Tämä on taivas verrattuna siihen jatkuvaan vuotoon, jota oli ennen Mirenan laittoa.

Sinuna odottelisin ihan rauhassa niin kauan, kunnes ne menkat oikeasti palaavat. Siskollani on ollut kaksi hormonikierukkaa 7 vuoden ajan ja nyt kolmas menossa.
 
ap.
Jos vaihtoehtona ovat:
a) kaikki menkkavaivat poissa (ja varmuus, että kierukka toimii)
b) menkkavaivat, vaikkakin vain lievinä (onko kierukan teho täysin varmaa?)

niin kyllä mä tuon ekan vaihtoehdon valitsen ja varaan huomenna ajan härvelin vaihtoon :)
 
"Zzz"
Sit on teho hiipunut, jos menkat on samanlaiset kun ennen mirenaa. Mulla on tullut aina kuukautisen kierukan aikana, mutta silleen että on pärjännyt tavallisilla siteillä ja ilman suuria maha ja selkäkipuja. Ilman kierukkaa täytyis käyttää yösiteitä ja kivut olis kovat. Lääkäri sanoi, että n. 7 v kierukan teho kestää.
 
rtretre
No huh, en uskailtais kahta vuotta mennä tuurilla....Jos kerran sanotaan et 5 vuotta on aika, niin meinaan kyllä mennä vaihdattamaan kans viiden vuoden päästä enkä oottele paria vuotta...ohhoh! Ja mulla on kuukautiset ollut poissa kokonaan, miten ihanaa se onkaan!
 

Yhteistyössä