Muita joiden alakoulua käyvällä koululaisella ei ole lukujärjestystä?

Meidän pojalla on ainoastaan liikunta merkattu viikolle tietyille päiville.
Ei kai sitä muuta tietoa tarvitsekaan, mutta mietin että kuinka yleistä tämä on.
 
Viimeksi muokattu:
vierass
Meidän lapsilla on ollut pari ensimmäistä vuotta, liikunnan lisäksi on ollut musiikki merkittynä, kun sitä piti joku muu kuin oma opettaja. Liikuntakin saattoi siirtyä päivän sisällä johonkin toiseen aikaan. Koulun alkamis- ja loppumisajat tietysti oli.
 
esikoisella oli noin, (2000 aloittanu koulun ) opettaja sanoi et helpompi kun ei ole tarkkaan määrätty mitä tehdään milloinkin, vaan pystyivät menemään vähän tunteen mukaan.(jos esim äidinkielessä näytti siltä et homma ei etene, vaihtoivat matematiikkaan seuraavalla tunnilla, mut jos taas kaikki kirjoitti tms innoissaan niin jatkettiin vielä äidinkieltä, noin niinkuin periaatteessa =) )

kahdella muulla on ollut lukkarit ekasta asti.
 
"Aijaa"
Enpä tiennyt että toi on noin yleistä. Meillä ekaluokkalainen joka sai lukkarin ekan viikon jälkeen. Lukkariin on merkaatuna matikka, äikkä, käsityö, liikunta, kuvis, uskonto ja sit on muutamia x-tunteja, jossa tehdään fiiliksen mukaan. Musta on parempi että on tuollai selkeä strukuuri (siis omaa lastani ajatellen). No sitä ei kysytty, mutten tiennyt että on noin yleistö etttei ole tunteja merkatttu.
 
"Mir"
Meillä myös niin että pelkkä musiikki ja liikunta näkyy ja muut on x. Ja nyt esikoisen mentyä kolmoselle näkyy kaikki aineet. Ja kirjat säilytetään nykyään kotona ja pakataan seuraavan päivän aineiden mukaan. Aiemmin kirjat oli koulussa, ja läksykirjat kulki kotiin ja takasin.
 
Meilläkin ekaluokkalaisella näkyy vain liikuntatunnit. Ja kirjat säilytetään tietysti koulussa, koska ei voi tietää mitä kirjoja ottaa mukaan. Tämä on vain epäkäytännöllistä jos lapsi on kipeä, läksyt saa kyllä soittamalla mutta kirjat ovat koululla.
 
fexx
Täälläkin on ainoastaan likunta merkattu. Omalle lapselleni olisi kyllä mukavampaa, jos hän tietäisi etukäteen mitä aineita on seuraavana päivänä/ seuraavilla tunneilla.
 
Meillä kahden vanhemman lapsen kohdalla oli juuri näin. Vain liikunta ja uskonto (oli koko koululla samaan aikaan) tiedettiin etukäteen. Nyt koulun aloittanut ekaluokkalainen sai "kunnon" lukujärjestyksen heti alusta. Johtunee siitä, että on kaksikielisessä opetuksessa ja koulussa on "yksi opettaja - yksi kieli" -periaate. Näin siis opettajia on useampia kuin vain oma luokanope, joten aikataulutkin pitää suunnitella tarkemmin. Tuossa väljässä lukujärjestyksessä on kyllä etunsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;30207863:
esikoisella oli noin, (2000 aloittanu koulun ) opettaja sanoi et helpompi kun ei ole tarkkaan määrätty mitä tehdään milloinkin, vaan pystyivät menemään vähän tunteen mukaan.(jos esim äidinkielessä näytti siltä et homma ei etene, vaihtoivat matematiikkaan seuraavalla tunnilla, mut jos taas kaikki kirjoitti tms innoissaan niin jatkettiin vielä äidinkieltä, noin niinkuin periaatteessa =) )

kahdella muulla on ollut lukkarit ekasta asti.
Juu, mun mielestä kans on hyvä että jos oppilaat ovat keskittyneitä johonkin ja innostuneita, että sitä ei katkaise joku toinen oppiaine. Tulee sitä oppimista isommissa klönteissä ja on aikaa yhdelle asialle kerrallaan.
 
vieras*
Tuolla tavoin olen itsekin lukkarit tehnyt ensimmäisellä ja toisella luokalla. Se on kätevää.
Vanhemmille ja lapsille se ei ole yhtä kätevää, meillä ainakin liikkui turhan paljon kirjoja edestakaisin koulun ja kodin väliä. Läksyt piti tehdä heti samana päivänä, vaikka ko. Aineen oppitunti olisikin ollut seuraavan kerran vasta loppuviikosta, tai toisaaltahan vaikka jo huomenna, tilanne tuntui elävän koko ajan.
 
säpäle harmaana
Vanhemmille ja lapsille se ei ole yhtä kätevää, meillä ainakin liikkui turhan paljon kirjoja edestakaisin koulun ja kodin väliä. Läksyt piti tehdä heti samana päivänä, vaikka ko. Aineen oppitunti olisikin ollut seuraavan kerran vasta loppuviikosta, tai toisaaltahan vaikka jo huomenna, tilanne tuntui elävän koko ajan.
Voihan ne jättää sinne pulpettiin, kun läksyt on tehty. Ja itse ainakin näiden pienten kohdalla opetan, että läksyt tehdään heti sinä päivänä, kun ne saadaan. Paljon selkeämpää niin.
 
halipupu harmaana
Onhan sekin lukujärjestys, mutta siihen ei vain ole merkitty aineita erikseen. Meillä ekaluokkalainen sai tuollaisen lukujärjestyksen täynnä pelkkiä X-merkkejä, mutta Wilmasta löysin lukujärjestyksen jossa on myös aineet merkitty mm. liikuntatuntipäivä on ihan kiva tietää itsekin.
 
opettaja
Vanhemmille ja lapsille se ei ole yhtä kätevää, meillä ainakin liikkui turhan paljon kirjoja edestakaisin koulun ja kodin väliä. Läksyt piti tehdä heti samana päivänä, vaikka ko. Aineen oppitunti olisikin ollut seuraavan kerran vasta loppuviikosta, tai toisaaltahan vaikka jo huomenna, tilanne tuntui elävän koko ajan.
Idea on juuri siinä, että vain ne kirjat kulkevat kotiin, joista on läksyä. Myös vanhemmat tietävät tällöin, mistä kirjoista on läksyä ja voivat seurata läksyjen tekemistä tarkemmin. Mitä huonoa on siinä, että läksyt tekee joka tapauksessa sinä päivänä, kun ne on annettu? Silloinhan asiat ovat juuri parhaiten muistissa.
 

Yhteistyössä