Miten erotaan käytännössä siististi?

  • Viestiketjun aloittaja langennut
  • Ensimmäinen viesti
langennut
Haluan erota. En kuitenkaan halua riitaisaa eroa. Onko se mahdollista? Yhteistä omaisuutta on velattoman omakotitalon, velattoman moottoriveneen ja kahden auton verran. Pankkitilit on erikseen, yhteinen säästötili löytyy, mutta se on tällä hetkellä aika lailla tyhjä. Yksi lapsi on. Tarvitseeko palkata lakimies, että saa kaiken sovittua kunnolla? Omakotitaloa lukuunottamatta kaikki on miehen nimissä, mutta meillä ei ole avioehtoa. Molemmat on työssäkäyviä ja lainoja on maksettu aina molempien tilipussista.
 
selkeääkin selkeämpää
Sinun tapauksessasi saat toisen auton, mikäli oikeasti kykenette eroamaan sovussa ja miehesi on antelias, muussa tapauksessa et sitäkään. Loppu jää miehelle kuten kuuluukin.

Jos olisit oikeasti maksanut puolet kaikesta, kaikki omaisuutenne ei olisi miehesi nimissä ellet ole aivan astronomisen tyhmä.
 
"eeva"
Jos haluat siistin eron annat miehen pitää kaiken paitsi talon puolikkaan ja suostut yhteishuoltajuuteen ja vuoroviikkojärjestelyyn jolloin elareita ei makseta puoleen eikä toiseen.
 
langennut
Alkuperäinen kirjoittaja selkeääkin selkeämpää;30217465:
Sinun tapauksessasi saat toisen auton, mikäli oikeasti kykenette eroamaan sovussa ja miehesi on antelias, muussa tapauksessa et sitäkään. Loppu jää miehelle kuten kuuluukin.

Jos olisit oikeasti maksanut puolet kaikesta, kaikki omaisuutenne ei olisi miehesi nimissä ellet ole aivan astronomisen tyhmä.
Ehkä olen sitten aivan astronomisen tyhmä, mutta kaikki omaisuus on yhdessä hankittua ja minä olen vaan antanut puolison tehdä kaikki paperijutut ja käytännössä ne nyt on menneet sitten hänen nimiinsä. Edelleenkin minulla on avio-oikeus kaikkeen omaisuuteen, ainoastaan ajattelin, olla kohtelias ja ottaa huomioon säästötiliin liittyvissä asioissa sen näkökohdan, että puolisoni säästää kuukausittain sinne enemmän rahaa. Tosin tämä johtuu siitä, että minä säästän tämän lisäksi kuukausittain yhteisen lapsemme tilillekin rahaa ja maksan hänen harrastuksensa.
 
"lisko"
Mikä teissä vastaajat mättää? Autot jää miehelle???? Ja barbit vastaavasti naiselle???? Oletteko kuulleet avio-oikeudesta ja osituksesta? Suomen laki tuttu? Jos ollaan naimisissa omaisuus on yhteistä riippumatta kenen nimissä se on. Eli jos eroatte riitaisasti ja joudutte ottamaan osituksen tekoon viranomaisen, kaikki menee puoliksi. Sinä saat toisen puolen , mies toisen. Eri asia on, jos olette avoliitossa.
 
höpö höpö
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30217494:
Ei ole ilmeisesti palstalaiset kuulleet tasingosta. Ei ole väliä sillä, kenen nimissä autot ovat. Jos ei ole avioehtoa, omaisuus jaetaan.
Jos miehellä on enemmän ihan oikeaa omaisuutta nimissään ja hän on vähänkään fiksu niin hankkii EHDOTTOMASTI parhaan mahdollisen juridisen avun mitä rahalla saa. Se maksaa itsensä takaisin sillä ettei tarvitse luovuttaa omaa omaisuuttaan minkään käytetyn pimperon matkaan.
 
langennut
[QUOTE="eeva";30217476]Jos haluat siistin eron annat miehen pitää kaiken paitsi talon puolikkaan ja suostut yhteishuoltajuuteen ja vuoroviikkojärjestelyyn jolloin elareita ei makseta puoleen eikä toiseen.[/QUOTE]

Itse asiassa haluaisin, että taloa ei myydä, mutta tarvitsen tietenkin rahaa muuttaessani pois. Lapseni suhteen vuoroviikkojärjestely lienee hankalaa, koska on jo teini-ikäinen eikä tuskin koulun ja kavereiden takia halua sellaista elämää. Itse ajattelin muuttaa pois paikkakunnalta. Silloin elatusasiat jää minulle tietenkin. Että siksikin tuli mieleen paljonkohan lakimies voisi auttaa?
 
"viera"
Ehkä olen sitten aivan astronomisen tyhmä, mutta kaikki omaisuus on yhdessä hankittua ja minä olen vaan antanut puolison tehdä kaikki paperijutut ja käytännössä ne nyt on menneet sitten hänen nimiinsä. Edelleenkin minulla on avio-oikeus kaikkeen omaisuuteen, ainoastaan ajattelin, olla kohtelias ja ottaa huomioon säästötiliin liittyvissä asioissa sen näkökohdan, että puolisoni säästää kuukausittain sinne enemmän rahaa. Tosin tämä johtuu siitä, että minä säästän tämän lisäksi kuukausittain yhteisen lapsemme tilillekin rahaa ja maksan hänen harrastuksensa.
Vai että kohtelias perheenrikkoja. Ottamalla eron tuhoat miehen ja lapsen elämän. Ja ajattelit vielä olla kohtelias :LOL: :LOL:
 
ei näin
[QUOTE="lisko";30217503]Mikä teissä vastaajat mättää? Autot jää miehelle???? Ja barbit vastaavasti naiselle???? Oletteko kuulleet avio-oikeudesta ja osituksesta? Suomen laki tuttu? Jos ollaan naimisissa omaisuus on yhteistä riippumatta kenen nimissä se on. Eli jos eroatte riitaisasti ja joudutte ottamaan osituksen tekoon viranomaisen, kaikki menee puoliksi. Sinä saat toisen puolen , mies toisen. Eri asia on, jos olette avoliitossa.[/QUOTE]Eivät ole onneksi nämä tapaukset niin yksiselitteisiä kuin palstafemakot uskovat ja antavat ymmärtää. Miehellä on oikeus omaisuuteensa, oli avioehtoa tai ei. Kysymys on vain siitä, ymmärtääkö ja osaako pitää tuosta oikeudestaan kiinni vai alistuuko kuin koira ja luopuu omaisuudestaan tuosta noin vaan.

Laki on yksi asia, sen tulkinta toinen, ja täytäntöönpano voi olla jotain ihan muuta. Valitettavan moni mies ei vain ymmärrä hakea juridista apua tilanteissa jossa tunteet ovat usein päällimmäisenä ja ahne nainen huutaa kovimmin.
 
langennut
[QUOTE="viera";30217510]Vai että kohtelias perheenrikkoja. Ottamalla eron tuhoat miehen ja lapsen elämän. Ja ajattelit vielä olla kohtelias :LOL: :LOL:[/QUOTE]

No minä olen tehnyt sen jo! Nyt vaan aikuisena ihmisenä ajattelin käyttäytyä korrektisti jatkossa. Vaikkakin otan avioeron niin enhän minä entisestä puolisostani kokonaan eroon joudu, koska meillä on yhteinen lapsi.
 
langennut
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin;30217519:
Eivät ole onneksi nämä tapaukset niin yksiselitteisiä kuin palstafemakot uskovat ja antavat ymmärtää. Miehellä on oikeus omaisuuteensa, oli avioehtoa tai ei. Kysymys on vain siitä, ymmärtääkö ja osaako pitää tuosta oikeudestaan kiinni vai alistuuko kuin koira ja luopuu omaisuudestaan tuosta noin vaan.

Laki on yksi asia, sen tulkinta toinen, ja täytäntöönpano voi olla jotain ihan muuta. Valitettavan moni mies ei vain ymmärrä hakea juridista apua tilanteissa jossa tunteet ovat usein päällimmäisenä ja ahne nainen huutaa kovimmin.
Mitähän ahnetta on siinä asiassa, että erotessaankin tarvitsee jotakin materiaa selviytyäkseen arkielämässä eteenpäin?
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin;30217519:
Eivät ole onneksi nämä tapaukset niin yksiselitteisiä kuin palstafemakot uskovat ja antavat ymmärtää. Miehellä on oikeus omaisuuteensa, oli avioehtoa tai ei. Kysymys on vain siitä, ymmärtääkö ja osaako pitää tuosta oikeudestaan kiinni vai alistuuko kuin koira ja luopuu omaisuudestaan tuosta noin vaan.

Laki on yksi asia, sen tulkinta toinen, ja täytäntöönpano voi olla jotain ihan muuta. Valitettavan moni mies ei vain ymmärrä hakea juridista apua tilanteissa jossa tunteet ovat usein päällimmäisenä ja ahne nainen huutaa kovimmin.
Joo, tulkinta ja toimeenpano voivat olla eri, mutta ei se nyt ihan näinkään suoralta kädeltä mene, kuin monet tässä ketjussa antavat ymmärtää (eli että miehen nimissä oleva omaisuus jää automaattisesti miehelle).

Jos lähdetään nyt ihan siitä laista, niin se sanoo, että omaisuus tasataan.
 
kerran eronnut
Kyllä kannattaa pitää omat puolensa ja ottaa ammatti-ihminen vaikka lakimies tms. tekemään jakoa. Itsellä näin ei ollut ja toiselle osapuolelle jäi paljon sellasta mikä jälkeenpäin on harmittanut. Ei sillä ole vaikutusta kumpi sitä eroa hakee, molemmat ovat tasapuolisia ja omaisuus jaetaan, jollei ole avioehtoa. Ihan tasan sitä ei varmaan kukaan saa jaettua, mutta toivottavasti molempia tyydyttävällä tavalla. Onnea rankalle taipaleelle, sitä en tiedä pystyykö kukaan asiaa täysin ilman erimielisyyksiä hoitamaan, kun on kuitenkin tunteet pelissä, siksi juuri kannaattaa ottaa ulkopuolinen siihen järjen ääneksi.
 
ooooooooooo
Sinun tilanteessasi varaisin tunnin neuvonta-ajan kohtuuhintaiselle lakimiehelle, hinta noin 150-200€/tunti. Jos olette miehenne kanssa väleissä, niin menisin sinne yhdessä, niin saisitte samalla kumpikin selvyyden tilanteeseen. Selittäisit tilanteen hänelle, niin saat taatusti parempia ja laillisesti pätevämpiä neuvoja kuin tältä palstalta. Avioerossa ei yleensä kumpikaan voita, varsinkin kun teillä kummallakin on omaisuutta, niin kannattaa hoitaa homma mahdollisimman sopuisasti. Olette muuten helposti kumpikin parikymmentätuhatta köyhempiä, jos alatte riitelemään.
 

Yhteistyössä