Miten sairaalasta kotiin kun ei saa kulkea yksin?

  • Viestiketjun aloittaja Leikkaukseen
  • Ensimmäinen viesti
Leikkaukseen
Olen menossa päiväkirugiseen toimenpiteeseen sairaalaan. Olen jonottanut aikaa vuoden ja nyt tuli kirje että aika on ensiviikolla mutta paikallisen sairaalan sijasta se tehdäänkin naapurikaupungissa 60 km päässä. Paikan päällä pitää olla aamulla klo 7 ja pois pääsee leikkauksen jälkeen pienen odottelun jälkeen. Ongelmana on että kotiin ei saa lähteä yksin, vaan on oltava saattaja. Mies on lasten kanssa kotona ja voisi kyllä tulla hakemaan jos pääsisin jotenkin sairaalaan itse. Julkisia ei kuitenkaan kulje noin aikaisin, enkä keksi ketään jolta pyytää kyytiäkään. Oisko ideoita miten toimia? Vai uskaltaisiko ajaa yksin kotiin? Päästääkö ne edes?
 
Aet
No eikös se miehes voi lasten kanssa aamulla käydä viemässä? Kai sieltä jotakin aktiviteettia löytyy vaikka päiväksi että voi lasten kanssa sinua odotella. Tietenkin aamusta pitäs olla sairaalalla, jotta kaikki aukeaa.
 
V.ieras
Eivät päästä yksin jos kerran on mainittu, että saattaja tarvitaan.
Taksikuski saattaa kelvata saattajaksi.

Voitko mennä yöksi ko. paikkakunnalle? Olisit sitten aamulla jo paikan päällä ja iltapäivällä taksilla kotiin.
 
vierass
Menet taksilla tai mies vie lasten kanssa.

Tuo, että menet aamulla klo 7 ei muuten tarkoita, että sinut leikattaisiin heti, vaan se voi olla mihin aikaan vaan ja jos sattuu jotain hätätapauksia, niin suunniteltu aika voi siirtyä. Mutta heti aamusta alkaa siellä kuitenkin valmistelut (ja odottaminen) leikkaukseen.

Ei kannata yksin lähteä. Etukäteen ei tiedä, mikä on vointi operaation jälkeen. Itse olen ollut pyörtyä luomen poiston jälkeen, ihmettelin kovasti viisaudenhampaiden poiston jälkeen, miksi piti istua odottamassa ja hoitaja kävi aina väliin oloa kyselemässä, mutta tuon luomileikkauksen jälkeen tajusin miksi. En muista miten viimeksi leikkauksen jälkeen oli, että pitikö joku olla paikalla, se ei tosin päiväkirurginen, mutta pääsin kuitenkin samana päivänä pois, kun leikkaus sujui helposti ilman mitään ongelmia, mutta tuossa leikkauksessa komplikaatiot on yleisiä ja olisi voinut muuttua massiiviseksi leikkaukseksikin, joten sitä ei päiväkirurgisena tehdä, että tarvittaessa on paikka varattuna osastolla.
 
vierass
Soita sairaalaan ja pyydä heitä tekemään Kelalle taksilappu. Koska jos julkisilla ei pysty sinne kulkemaan, niin silloin saat mennä taksilla vaikka kumpaankin suuntaan. Omavastuu taksiin on jotain 15€ paikkeilla/suunta. Riippuu sitten sairaalasta saatko lähteä yksin taksilla kotiin, senkin voit kysyä samalla kun pyydät "taksilapun" menomatkaan.
 
"A p"
Sehän se ongelma juuri on että miehen on hankala viettää kolmen lapsen kanssa päivä pikkukaupungissa missä ei ole mitään tekemistä eikä tuttuja, ilman tietoa kuinka pitkään menee ja nuorin lapsista on pikkuvauva joten leikkipuistossakaan ei voi koko päivää olla. Kyseessä siis oikeasti ihan pikkukaupunki. Täytyy kysyä tuota taksisitoumusta jos sellaisen saisi aamulle. Minun ja mieheni vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla ja ovat töissä joten heistäkään ei ole apua. Sama juttu kavereiden suhteen.
 
"Veera"
Ei tietenkään voi nukutuksen jälkeem ajaa itse, mutta voithan mennä autolla sairaalaan ja mies tulee sitten julkisilla hakemaan sinua ja ajaa teidät kotiin.

Tai sitten tosiaan sillä taksilla.
 
"kuikka"
mie suorastaan valehtelin.

leikkauksessa olin joulukuussa 2013 ja siellä päiväkirurgisella ne sit rupes kyselemään et ketä on kotona kun palaan. sanoin et lapset on (10&15v) eivät päästäneet kun pitää olla täysikäinen. pari tuntia siinä kuitenkin meni kun seurasivat oloa ja sit käskin soittaa taksin ja sanon et mies on tullut jo töistä kotiin. vaikka ei ollut
 
"A p"
Toimenpide tehdään puudutettuna, minua ei siis nukuteta, jos sillä on merkitystä.

Mutta kyselen siis tuota taksia. Kiitoksia vastauksista, en tuollaista vaihtoehtoa tiennytkään kun ei siitä paperissa mitään mainita.
 
vierailija vaan
Itsellä ollut päiväkirurgian ohjeena, että saattaja oltava kotimatkalla (taksi käy) ja aikuinèn seurana seuraavaan aamuun. Mene vaan taksilla, niin ei tarvi koko perhettä raahata mukana.
 
"kuikka"
[QUOTE="A p";30217779]Toimenpide tehdään puudutettuna, minua ei siis nukuteta, jos sillä on merkitystä.

Mutta kyselen siis tuota taksia. Kiitoksia vastauksista, en tuollaista vaihtoehtoa tiennytkään kun ei siitä paperissa mitään mainita.[/QUOTE]



ja siis mulle tehtiin rannekanavan puhdistus eli verityhjiössä. ja mie menin sinne klo 7.00 mut se vaan oli ilmottautuminen ja sen jälkeen alkoi tuntien odotus ja valmistautuminen esim. lääkärien ja hoitajien kyselyt ja keskustelut. oisinko 12 aikaan ollut leikkurissa ja parituntia sen jälkeen vielä seurasivat ja antoivat ruokaa. ja sain taksilapun millä oli helppo ja edullista tullla kotiin.
 
"mamma roosa"
Minä olen tuollaisissa vastaavissa tilanteissa mennyt taksilla ja taksikuski on myös hakenut sieltä
päiväkirurgia puolelta ja se on riittänyt sairaalalle.

Yksin eivät päästä lähtemään.
 
"Veeras"
Outo keskustelu.
Ap kyselee siis ihan tosissaan,
miten pääsee sairaalaan ja sieltä taas kotiin kun sukulaiset eivät pääse kuskaamaan.
Mutta vastaushan on sama molempaan ongelmaan, joko taksilla tai miehen kyydillä.
Miten ei voi noin yksinkertaista asiaa tajuta...
 

Yhteistyössä