Nuori joutui ET-luokalle, koulunkäyntihalut katosivat

  • Viestiketjun aloittaja meneekö yläaste pilalle
  • Ensimmäinen viesti
meneekö yläaste pilalle
Enpä olisi tätäkään uskonut. Lapsemme oli innoissan menossa kesän jälkeen yläluokalle, uusia kileiä ja muuta. Mutta kaikki kouluhalut katosivat kun hänet oli laitettu ns. ET-luokalle. ET tarkoittaa elämänkatsomustietoa, ET-luokka taas luokkaa jossa on pääasiassa maahanmuuttajia. Muutamien kantasuomalaisen kanssa luokassa, jotka hekin yhtä tai kahta + lastamme lukuunottamatta ET:n lukijoita. Tämä koettiin tietenkin rangaistukseksi koska kaikki muut ala-asteen luokkakaverit pääsivät ns. normiluokille luokkakaveriensa kanssa. Koska kouluun ei enää haluttu lähteä ja mielenosoitus oli massiivista, otimme rehtoriin yhteyttä. Vaan ei onnistu luokan vaihto. Muissa luokissa on kuulemma liikaa oppilaita (n. 25 jokaisessa ns. normiluokassa). Tässä ET-luokassa on vain runsas 15. Mitään selitystä ei osattu antaa miksi luokka on pienempi, ja miksi oppilasmääriä ei luokissa oltu tasattu jo alkujaan, eli laitettu sekaluokkia joissa maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia oppilaita sekaisin.
Muutamien puhelinsoittojen jälkeen rehtorin käytös alkoi olla kovaäänistä, joten seuraavaksi kuraattorin puheille. Vieläkään asiaan ei ole tullut selkoa, joten koulun vaihto lienee seuraavaksi aiheena. Jos nuori ei tunnut sopeutuvan ja todella tärkeä yläasteen opiskelun aloitus kärsii, niin pakko tässä on jotain tehdä.

On ymmärrettävää että keskitasoinen nuori tuntee kokeneensa suurta vääryyttä, kun hänet melkein ainoana kuutosluokastaan siirretään erikoisluokkaan, vaikka mitään syytä käytöksen tai koulumenestyksen vuoksi ei ole. Kaikki kuudennen luokan äänekkäämmät ja rohkeat "keskushenkilöt" pääsevät samoille normiluokille, mutta hieman hiljaisempi heitetään kuin rangaistuksena erityisluokkaan täytteeksi. Ymmärrän itsekin vääryyden jota nuori tuntee.

Yläaste on kuitenkin todella tärkeä tulevaisuuden kannalta. Eipä olisi tällaista uskonut tapahtuvan.
 
vierass
No ehkäpä se elämänkatselmustieto ei muuten onnistunut, sitä kun ei kaikki opiskele. Meillä ainakin oli aikoinaan yläasteella luokat jaettu sen mukaan millä kurssilla oli, oliko suppea vai laaja vaikkapa nyt englannissa, eikä siihen kukaan ruvennut riehumaan että pitää päästä laajojen kanssa samaan, jos kerran olet suppealla.
 
luehan
No ehkäpä se elämänkatselmustieto ei muuten onnistunut, sitä kun ei kaikki opiskele. Meillä ainakin oli aikoinaan yläasteella luokat jaettu sen mukaan millä kurssilla oli, oliko suppea vai laaja vaikkapa nyt englannissa, eikä siihen kukaan ruvennut riehumaan että pitää päästä laajojen kanssa samaan, jos kerran olet suppealla.
Nuori joutui siis maahanmuuttajaluokkaan ns. täyteoppilaaksi.
 
Apulaisrehtori
Viestissä on kasapäin virheitä. Oikaisen niistä muutaman:
ET on oppiaine (katsomusaine) siinä missä ev.lut tai ort. uskonto.
Se, että luokalla on ET:tä opiskelevia oppilaita ei tee siitä erityisluokkaa. Kyseessä on siis aivan tavallinen luokka, johon on sijoitettu ET tä opiskelevia nuoria lukujärjestysteknisistä syistä.
Maahanmuuttajia luokalla on todennäköisesti siksi, että he eivät kuuluu kirkkoon tai heidän uskontoaan ei Suomessa opeteta.
Tällainen luokka opiskelee normaalisti opetussuunnitelman mukaan. Joskus luokka voidaan muodostaa vaikka kielivalinnan mukaisesti.

Jos lapsesi ei opiskele ETtä, ei mitään estettä luokan vaihtamiselle ole. Muuta kuin rehtorin tahto.

Pedagogisesti taitava rehtori osaa tehdä työjärjestykset niin, että tällaisia ryhmiä ei tarvitse muodostaa. Itse tein työjärjestykset keväällä 500 oppilaalle.
 
ei virhe
Viestissä on kasapäin virheitä. Oikaisen niistä muutaman:
ET on oppiaine (katsomusaine) siinä missä ev.lut tai ort. uskonto.
Se, että luokalla on ET:tä opiskelevia oppilaita ei tee siitä erityisluokkaa. Kyseessä on siis aivan tavallinen luokka, johon on sijoitettu ET tä opiskelevia nuoria lukujärjestysteknisistä syistä.
Maahanmuuttajia luokalla on todennäköisesti siksi, että he eivät kuuluu kirkkoon tai heidän uskontoaan ei Suomessa opeteta.
Tällainen luokka opiskelee normaalisti opetussuunnitelman mukaan. Joskus luokka voidaan muodostaa vaikka kielivalinnan mukaisesti.

Jos lapsesi ei opiskele ETtä, ei mitään estettä luokan vaihtamiselle ole. Muuta kuin rehtorin tahto.

Pedagogisesti taitava rehtori osaa tehdä työjärjestykset niin, että tällaisia ryhmiä ei tarvitse muodostaa. Itse tein työjärjestykset keväällä 500 oppilaalle.
Oppilaiden keskuudessa näitä pienempiä maahanmuuttajaluokkia kutsutaan ET-luokiksi. Se ei ole mikään virhe, vaan oppilaiden kauniimpi nimitys luokalle. Jos 11-12 luokan 16 oppilaista on maahanmuuttajia, ja suurin osa somaleita ja lähi-idästä niin kyseessä on maahanmuuttajaluokka. Usein kantasuomalaisen on vaikea ystävystyä etnisesti erilaiseen joukkoon, jotka ovat usein tunteneet toisensa jo alaluokilta. Kiltimpiä oppilaita laitetaan täyteoppilaiksi näihin luokkiin, jotta ryhmäkoot saadaan sopiviksi.
 
vaikuttaa pitkälle
Oppilaiden keskuudessa näitä pienempiä maahanmuuttajaluokkia kutsutaan ET-luokiksi. Se ei ole mikään virhe, vaan oppilaiden kauniimpi nimitys luokalle. Jos 11-12 luokan 16 oppilaista on maahanmuuttajia, ja suurin osa somaleita ja lähi-idästä niin kyseessä on maahanmuuttajaluokka. Usein kantasuomalaisen on vaikea ystävystyä etnisesti erilaiseen joukkoon, jotka ovat usein tunteneet toisensa jo alaluokilta. Kiltimpiä oppilaita laitetaan täyteoppilaiksi näihin luokkiin, jotta ryhmäkoot saadaan sopiviksi.
..ja luokan vaihto ei tahdo kokemusten onnistua ilman vanhempien voimakasta osallistumista prosessiin. Saattaa olla jopa koulun vaihto edessä. Useampia viikkoja syyslukukauden aloituksen jälkeen tapahtuva luokan ja koulun vaihto voi vaikuttaa sopeutumiseen uudessa koulussa, ja koko yläasteen sujumiseen. Toivon rehtoreilta tunneälyä.
 
Apulaisrehtori
Oppilaiden keskuudessa näitä pienempiä maahanmuuttajaluokkia kutsutaan ET-luokiksi. Se ei ole mikään virhe, vaan oppilaiden kauniimpi nimitys luokalle. Jos 11-12 luokan 16 oppilaista on maahanmuuttajia, ja suurin osa somaleita ja lähi-idästä niin kyseessä on maahanmuuttajaluokka. Usein kantasuomalaisen on vaikea ystävystyä etnisesti erilaiseen joukkoon, jotka ovat usein tunteneet toisensa jo alaluokilta. Kiltimpiä oppilaita laitetaan täyteoppilaiksi näihin luokkiin, jotta ryhmäkoot saadaan sopiviksi.
ETllä ja maahanmuuttajilla ei ole mitään yhteistä (muuta kuin se, että moni heistä opiskelee ETtä).Niinkuin totesit, tämä on oppilaiden antama nimi.
ET= elämänkatsumustieto
Maahanmuuttajaluokka= luokka jossa opiskelee maahanmuuttajia
Vary= valmistavan opetuksen ryhmä, jossa opiskelee juuri maahan tulleita maahanmuuttajia
Erityisluokka= luokka, jossa opiskelee pääsääntöisesti erityisen tuen piirissä olevia oppilaita. Luokkakoko selvästi pienempi ( meillä max 10 oppilasta, YPRIT ja AUT oppilaat 8 oppilasta ). Opettajana toimii erityisluokanopettaja.

Ymmärrän vaatimuksen rehtorin tunneälystä. Toisaalta tunnen rehtorin arjen. Eipä ole helppo pesti!
 
"..."
Mulla ollut molemmat lapset ET-luokilla, koska eivät kuulu kirkkoon. Kummankaan luokalla ei ole koskaan ollut yhtään enempää ulkomaalaistaustaisia oppilaita, kuin "normi" luokillakaan. Ja ihan yhtä paljon on kaikissa luokissa ollut oppilaita. Suurin osa noista somaleista jne. ei edes ET tunneilla ole, vaan niille on omat uskonnon opetuksensa.

Eli selvennykseksi vaan, ettei kaikissa kouluissa todellakaan ET- luokat ole sen kummosempia kuin muutkaan.
 
Apulaisrehtori
Alkuperäinen kirjoittaja vaikuttaa pitkälle;30219136:
..ja luokan vaihto ei tahdo kokemusten onnistua ilman vanhempien voimakasta osallistumista prosessiin. Saattaa olla jopa koulun vaihto edessä. Useampia viikkoja syyslukukauden aloituksen jälkeen tapahtuva luokan ja koulun vaihto voi vaikuttaa sopeutumiseen uudessa koulussa, ja koko yläasteen sujumiseen. Toivon rehtoreilta tunneälyä.
Voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta. Kokemuksia on molemmista.
Juuri tänään sain viestin erittäin kiitollisilta vanhemmilta onnistuneesta luokanvaihdosta.
 
näin se menee
Tietyissä kouluissa ET-luokka tarkoittaa samaa kuin muslimiluokka. Tarkoittaa sitä että suurin osa luokasta on tummahipiäisiä Lähi-Idän ja Somalian kansalaisia. Mukaan laitetaan muutama valkoinen täytehenkilö, jos luokkaa ei saada muuten tarpeeksi suureksi. Vaan enpä ole koskaan kuullut että nuo luokkaan joutuvat valkoiset ovat näitä hymypoika- ja hymytyttöoppilaita, ei vaan luokalle laitetaan joku hieman hiljaisempi jolla ei ole muutenkaan niin paljon kavereita. Pysyy vieraan etnisen taustan omaavien luokalla myös yläasteen syrjäytyneenä. Niin se on että suosikit ovat suosikkeja ja hylkiöt pysyvät hylkiöinä rehtorivalinnoilla.
 
isien synnit
Ei johdu oppilaasta vaan vanhempien ammatista. Koko kouluajanhan kysellään vanhempien ammatteja, koulutusta jne. erinäisilla lomakkeilla. Jos vanhempi on siivooja tai vastaava niin lapsenkin voi heittää minne tahansa.
 
eriarvoistuminen alkaa
Alkuperäinen kirjoittaja meneekö yläaste pilalle;30218903:
Muissa luokissa on kuulemma liikaa oppilaita (n. 25 jokaisessa ns. normiluokassa). Tässä ET-luokassa on vain runsas 15. Mitään selitystä ei osattu antaa miksi luokka on pienempi, ja miksi oppilasmääriä ei luokissa oltu tasattu jo alkujaan, eli laitettu sekaluokkia joissa maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia oppilaita sekaisin.
Näin se eriarvoistuminen alkaa jo kouluissa ja luokkajaoissa. Suosikkioppilaat pääsevät kavereidensa kanssa keskusluokkiin, joten tietenkin vanhassa tutussa porukassa ja kaverien kanssa opiskelu on vähemmän stressaavaa. Hiljaiset heitetään vieraiden joukkoon. Jos ei ollut kavereita paljon ennenkään, niin erityisluokissa tai maahanmuuttajien joukossa niitä tuskin on senkään vertaan.
Rangaistaan siis arkuudesta ja ujoudesta sekä siitä ettei ole supersosiaalinen. Eikö pikemminkin ne luokan huippuoppilaat pitäisi laittaa erityisluokkiin kun tulevat toimeen kaikkien kanssa helpommin?
 

Yhteistyössä