Tuleeko psykologilla käymisestä lastensuojelun asiakkuus?

  • Viestiketjun aloittaja "kysely"
  • Ensimmäinen viesti
"kysely"
Tilanne on se, että minua on kiusattu hyvin rankasti koulussa. Lisäksi lapsuuden/nuoruuden aikana on ollut paljon muutakin rankkaa.

En koe olevani masentunut tms mutta huonon itsetunnon vuoksi uskoisin, että jonkinlaisesta terapiasta voisi olla hyötyä. Minulla on jo lapsia, ja toivoisin kykeneväni olemaan vielä nykyistä parempi äiti heille, jos saisin omat lapsuuden/nuoruudenkokemukseni puitua kunnolla läpi.

Nyt vaan mietityttää, että tuleeko psykologilla/psykiatrilla terapiassa käymisestä automaattisesti lastensuojeluilmoitus tai vastaava. Onko kellään tietoa?
 
"kysely"
Miten esimerkiksi avioeron kohdalla. Näkyykö käynnit ja saako mies niiden perusteella helpommin lapset itselleen?

Avioero ei siis ole tällä hetkellä ajankohtainen mutta ristiriitoja on ollut viime aikoina sen verran paljon, että en sulje sen mahdollisuutta pois.

Niin ja onko kellään kokemusta, että auttaako terapia noin vanhojen tapahtumien ja niistä johtuvien ongelmien selvittelyssä?
 
vierass
Kaynnit eivat nay, mutta jos teilla on ristiriitoja, niin voi olla parempi olla puhumatta kaynneista miehelle ollenkaan, jos mahdollista. Ei siksi, ettako lapset saisi, vaan siksi ettei turhaan saa lyomasetta siita arkielamaan, sukulaisille haukkumiseen ym. jos huonosti kay.
 
Vierras
Ei tietenkään tuu ls-ilmoitusta jossei sun puheissa tuu ilmi sellasta että heräis lapsista huoli.
Ja vaikka toinen vanhemmista olis ihan kunnolla masentunutkin niin kahden vanhemman perheessä lapsilla on kuitenkin se toinen vanhempi huolehtimassa niiden hyvinvoinnista.
 
sossu
mä oon lastensuojelussa töissä ja käyn terapiassa :D eli joo, ei tule merkintää automaattisesti, vaikkakin oon sitä mieltä, että lastensuojelua monesti pelätään turhaan: niin paljon apuakin täältä voi saada.
 
"äiti.."
[QUOTE="kysely";30220683]Voiko puoliso käyttää mahdollista terapiaa aseena eron sattuessa saadakseen lapset itselleen?[/QUOTE]

No tottakai VOI!
Mutta miksi jättäisit itsesi hoitamatta tuollaisen pelon takia?
Sitäkin puoliso voi käyttää aseena ettet ole hoitanut itseäsi asianmukaisella tavlla ja olet sitten ehkä vaaraksi itsellesi ja muille kun kunnolla väsyt!
Hoito kannattaa ensisijaisesti, se on täydellinen merkki siitä että välität itsestäsi ja lapsistasi!!


t, terapiaa tarvitseva äiti
 
"kysely"
[QUOTE="äiti..";30221618]No tottakai VOI!
Mutta miksi jättäisit itsesi hoitamatta tuollaisen pelon takia?
Sitäkin puoliso voi käyttää aseena ettet ole hoitanut itseäsi asianmukaisella tavlla ja olet sitten ehkä vaaraksi itsellesi ja muille kun kunnolla väsyt!
Hoito kannattaa ensisijaisesti, se on täydellinen merkki siitä että välität itsestäsi ja lapsistasi!!


t, terapiaa tarvitseva äiti[/QUOTE]

Itsetuhoisia ajatuksia mulla ei ole. Enkä tiedä, olisiko terapiasta apua. Tiedän kuitenkin, että itsetuntoni ei ole kovin hyvä, mikä aiheuttaa joitan ongelmia sosiaalisissa tilanteissa. Lasteni kanssa ei ole ongelmia.
 
"äiti.."
[QUOTE="kysely";30221884]Itsetuhoisia ajatuksia mulla ei ole. Enkä tiedä, olisiko terapiasta apua. Tiedän kuitenkin, että itsetuntoni ei ole kovin hyvä, mikä aiheuttaa joitan ongelmia sosiaalisissa tilanteissa. Lasteni kanssa ei ole ongelmia.[/QUOTE]

Kuka on väittänyt että sinulla olisi itsetuhoisia ajatuksia?
Ajan mittaan voi tulla enemmän ahdistusta ym.. jos ongelmiasi et ota vakavasti ja pakenet pelkojen takia hoitoja.
Mutta itse teet ratkaisusi ja niiden mukaan elät.
Miksi edes pelkäät jotain tuollaista että menettäisit lapset mahdollisessa erossa jos siis tustaasi liittyisi terapiaa?
Hoidon saaminen on tärkeämpää kuin hoidotta jättäminen, aikuisen tulee kantaa vastuu siitä mitä kokee tarvitsevansa.
 

Yhteistyössä