i Pad koulussa

Meillä oli eilen alakoulun vanhempainilta ja kerrottiin että kaikille tulee i Pad, ilmeisesti vasta ensi syksynä mutta kuitenkin. Ollaan kuulemma paikkakunnan viimeinen koulu jossa niitä ei vielä ole. Onko teidän alakoulussa i Padit? Mitä niillä tehdään? Saako ne kotiin vai ovatko vain koulussa? Muutenkaan en tiedä IPadista mitään, meillä toki on älypuhelimia ja tableja mutta IPadiin en ole koskenut. Onko kuinka erilainen käyttää kuin nämä Windowsit joihin olen tottunut. No joo, ei mun sitä tarvitse käyttää, mut hauisin tietää :). Ilmeisesti koko asia oli vielä vähän salainen kun opettaja vaikeni aiheesta kun siitä kysyttiin ja vaihtoi puheenaihetta samantien.
 
Eipä ole mun lasten koulussa iPadeja kaikilla lapsilla. Koko koululla taitaa olla yhteensä 3 iPadia, joita käyttävät tosi satunnaisesti esim. luokkaretkillä, juhlissa tmv. normaalista poikkeavina koulupäivinä lähinnä tapahtumien taltiointiin.
 
meidän pojan luokalla on yksi tuollainen neljää oppilasta kohden, ja kotiin sitä ei saa. läksyjä oppilaiden pitää tehdä tosi paljon tietsikalla, ja on jos vaika minkälasta nettiä, johon pitää kirjautua. mun mielestä alakoulussa sais koko tietokoneet unohtaa.
 
Vierass
Mun mielestä iPad ei ole sen kummempi kuin muutkaan tabletit. Mulla on iPad ja miehellä on joku halppistabletti.

Opettaja ei ole varmaan tiennyt asiasta enempää ja ei ole siksi voi ut kertoa muuta.
 
vierass
Meidän lapsen luokalla oli viime keväänä käytössä. Nyt tänä syksynä eivät ole vielä saaneet niitä. Niitä ei saanut kotiin, käytetään vain koulussa. Niissä on erilaisia opetusohjelmia, niitä demottiin yhdessä vanhempainillassa. Matematiikkaa pääasiassa, samaten jotain kielten juttuja, piti osata valita sanaa vastaava kuva yms. Sen lisäksi tekevät niillä videoita.
 
Liekkiö
Täällä olivat myöskin saaneet jonkinlaiset koneet. Ilmeisesti ihan kannettavat tmv. Hienoa että opetetaan heti alussa hyödyntämään tietotekniikkaa. Itse muistelin että ylä-asteella oli valinnaisena ATK mahdollisuus ja silloin ei ollut edes nettiä. Ja lerppuja käytettiin. Kotona oli commodore, joten koulun kone oli jo hieno kun siinä oli oma näyttö ja kaikkea hienoa. Hyvä että kehityskehittyy ja lapset saavat osansa siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30219752:
mun mielestä alakoulussa sais koko tietokoneet unohtaa.
Sä olisit varmaan nähnyt punaista mun lasten päiväkodista. Siellä lapset pääsivät välillä näpyttelemään tietokoneilla omia "kirjoituksia".

Eskarissa aloittivat jo sellaisen koko peruskoulun kestävän kymmensormijärjestelmän opettelun. Tarkoituksena siis olisi, että hallitsisivat yläkoulussa ysillä tuon jalon taidon.

Alakoulussa koulun rehtori painotti tietotekniikan osaamisen tärkeyttä ja esim. tiedostoja pitää osata siirtää jo alakoulun viimeisillä luokilla sillä yläkouluun mentäessä tuokin taito pitää rehtorin mukaan olla hallussa.
 
Sä olisit varmaan nähnyt punaista mun lasten päiväkodista. Siellä lapset pääsivät välillä näpyttelemään tietokoneilla omia "kirjoituksia".

Eskarissa aloittivat jo sellaisen koko peruskoulun kestävän kymmensormijärjestelmän opettelun. Tarkoituksena siis olisi, että hallitsisivat yläkoulussa ysillä tuon jalon taidon.

Alakoulussa koulun rehtori painotti tietotekniikan osaamisen tärkeyttä ja esim. tiedostoja pitää osata siirtää jo alakoulun viimeisillä luokilla sillä yläkouluun mentäessä tuokin taito pitää rehtorin mukaan olla hallussa.
myös mun lasten päiväkodissa lapset pääs käyttämään tietsikkaa aina silloin tällöin. eikä siinä ollut mitään pahaa. mutta jos vanhemmilta alkaa mennä illasa tunti kausia opastaessa koululaista kaikenmaailman vemputtimien kanssa, nin se on jo liikaa
 
Liekkiö
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30219973:
myös mun lasten päiväkodissa lapset pääs käyttämään tietsikkaa aina silloin tällöin. eikä siinä ollut mitään pahaa. mutta jos vanhemmilta alkaa mennä illasa tunti kausia opastaessa koululaista kaikenmaailman vemputtimien kanssa, nin se on jo liikaa
Eiköhän se mene useimmiten niin että ne lapset opastaa vanhempia.

Mutta, ei meillä ainakaa tarvitse lapsille opastaa noita konejuttuja, koneet on koulussa jossa opettaja hoitaa neuvomisen.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30219979:
Eiköhän se mene useimmiten niin että ne lapset opastaa vanhempia.

Mutta, ei meillä ainakaa tarvitse lapsille opastaa noita konejuttuja, koneet on koulussa jossa opettaja hoitaa neuvomisen.
Tai sitten kaverit opettaa. Aina joku osaa jotain ja lapset monesti enemmän kuin opettajat. Lapset ovat uskaliaita kokeilemaan, jossain oli, että eskari-ikäiset ovat kaikista ennakkoluulottomimpia opettelemaan ja kokeilemaan ja oppivat helpoiten.
 
"viera"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30219973:
myös mun lasten päiväkodissa lapset pääs käyttämään tietsikkaa aina silloin tällöin. eikä siinä ollut mitään pahaa. mutta jos vanhemmilta alkaa mennä illasa tunti kausia opastaessa koululaista kaikenmaailman vemputtimien kanssa, nin se on jo liikaa
Jokainen tunti on sijoitus lapsen tulevaisuuteen. Tietotekniikkaa hallitsevat ihmiset ovat vahvoilla työmarkkinoilla, nyt ja tulevaisuudessa.

Käytämme neljä tuntia päivässä lasten läksyihin. Ilman tietokoneita samojen tehtävien ja harjoitusten tekemiseen menisi tuplasti aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30219973:
myös mun lasten päiväkodissa lapset pääs käyttämään tietsikkaa aina silloin tällöin. eikä siinä ollut mitään pahaa. mutta jos vanhemmilta alkaa mennä illasa tunti kausia opastaessa koululaista kaikenmaailman vemputtimien kanssa, nin se on jo liikaa
Mun ei ole tarvinnut opastaa yhtäkään lapsistani näiden tietokoneiksikin kutsuttujen vemputtimien suhteen. Tämähän sitten tarkoittaa automaattisesti sitä että mulla on suorastaan nerokkaan luonnonlahjakkaat lapset. =)

Mutta joo, omat lapseni ovat oppineet koulussa ja itsenäisesti käyttämään tietokonetta vähintäänkin sen verran mitä heidän ikäisten tarvitsee osata.
 
"sini"
Meillä on lapsella jo esikoulussa ipadit. Käyttävät niitä pari kertaa viikossa eskaritehtävien tekemiseen. Heillä on myös älytv, jota käyttävät päivittäin mm. aamupiireissä.

Kyllä se niin on, että nykyisin tietotekniikkaa on vaan osattava ja kehitys menee koko ajan vaan eteenpäin Itsekin on pakko opetella, vaikka ei aina niin kiinnostaisikaan.
 

Yhteistyössä