Kerrostalossa asuvat! Kuinka pahasti kuuluu pianon ääni?

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva pianisti
  • Ensimmäinen viesti
Tuleva pianisti
Meillä poika on harrastanut pianolla soittamista vuoden verran. Pikkuhiljaa pitäisi hankkia parisen astetta parempi piano nykyisen "keyboardin" tilalle.
Akustinen piano olisi niinkuin sellainen mikä varmasti hankkitaan.
Kerrostalossa asuvina(eka kerros) mietyttää miten pahasti pianosta lähtevä häiritsee naapureita. Itselläni ei ole kokemusta asua pianistin naapurina mutta mites teillä muilla?
Puhutaan siis ihan harrastetasolla oleva pojasta, eli harjoitusta on päivässä ehkä korkeintaan tunti.
 
vierass
Häiritsee, kuuluu kerrosten päähän. Onneksi ei juuri nyt kenelläkään ole pianoa tai jos on, niin kukaan ei soittele. Mutta aikaisemmin siitä sai kyllä kärsiä.
 
Spencer Hastings
Kyllä se kuuluu. Ja tuskaisempaa sitä on kuunnella nimenomaan harrastelijatasoiselta :D Mulla naapurilla on helv**** käkikello, ja se kuuluu kolmoskerroksesta tänne kutoseen.

Mut toisaalta se piano myös on inhimilliseen aikaan ja sopivan lyhyissä pätkissä soitettuna "kerrostaloon kuuluvaa ääntä". Itse olen ja olemme valinneet kerrostaloelämän, diilataan sen kanssa.

Joissain yhtiöjärjestyksissä muuten puhutaan pianoista ja muista meluisista harrastuksista. Tai voit soittaa teidän isännöitsijälle ja kysyä, mitä hän on mieltä ja onko pianolle jotain tiukempia "suosituksia".
 
Vie ras
No jos mä kuulen mitä seinänaapuri katselee telkkarista (ei mikään puolikuuro mummeli joka huudattais telkkaria), niin hyvin voisin kuvitella, että se pianon ääni kuuluis aika häiritsevän kovaa.

Tutulla on sellainen kunnon sähköpiano, pirun kalliskin oli, että kuulee soiton vain omista kuulokkeistaan. Naapurit ei häiriinny. Mutta soittaakin kyllä aikas paljon.
 
Vie ras
Kuuluu. Meillä asuu soittoa harrastava ensimmäisessä kerroksessa ja itse asumme kolmosessa. Kuuluu hyvin. Pahimpia ovat ne jotka vasta harjoittelevat eli pitää kuunnella kaameaa "musiikkia". Suosittelen hankkimaan kuulokkeet.
 
esr
Kyllä kuuluu! Hyvää pianistia on naapureidenkin ilo kuunnella, mutta helvettiä se on, jos siinä vasta opetteleva takoo tunninkin päivässä! Tottuttele siihen ajatukseen, että teidän perhe ei tule olemaan mikään unelmanaapuri!
 
vierass
  • Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
"vieraana"
Häiritsee ja ihan hemmetisti. Vuokratalossa joskus asuttiin ja yhden henkilön pianonsoitosta oli valitettu, se kun oli lähes taukoamatonta. Kaveri sitten kävi laittamassa lapun oveen että "kiitos kun veit ammattimuusikolta mahdollisuuden harjoitella".

Rakenteita pitkin tulee runkoääninä, sekä putkia pitkin. Saattaa kuulua yllättävän kovaa vielä parin asunnon päähän kun iv-putket vahvistavat ääntä.
 
4321
Meillä on naapureilla vanhoja heilurikelloja, jotka pahimmillaan lyö vartin välein. Kiva joskus myöhään illalla, kun useampi sellainen lyö aina vähän eri ajassa.
Meillä oli aikanaan kerrostalo naapuri jolla oli kaappikello meidän makkarin seinän takana = heidän olohuone. Oli eläkeläispari. Yritimme ehdottaa että jos voisivat siirtää sen edes toiselle seinälle kun hermo paloi öisin kun se löi kumeita lyöntejä vartin välein. Varttia yli kerran, puolelta 2 ja varttia vaille 3 kertaa ja tasalta ensin 4 kertaa ja sitten tuntimäärä...
Pappa oli ylpeä kun esimerkkinä oli ollut turun tuomikirkon lyöntimäärät. Eivät suostuneet siirtämään.
Tein tietokoneohjelman jossa oli sekavien sireenien ja räjähdysten ääntä. Ajastin sen minuutin pieleen naapurin kellon kanssa. Aamuisin töihin lähtiessä laitoin kaiuttimet seinää vasten josta ne meuhkasivat stereoiden kautta heille päivän.
Papan valittaessa ilmoitin hommanneeni uuden kaappikellon itselleni.
2 viikon päästä se luovutti ja otti kellonsa pois.
 
"Hellin"
Meillä oli aikanaan kerrostalo naapuri jolla oli kaappikello meidän makkarin seinän takana = heidän olohuone. Oli eläkeläispari. Yritimme ehdottaa että jos voisivat siirtää sen edes toiselle seinälle kun hermo paloi öisin kun se löi kumeita lyöntejä vartin välein. Varttia yli kerran, puolelta 2 ja varttia vaille 3 kertaa ja tasalta ensin 4 kertaa ja sitten tuntimäärä...
Pappa oli ylpeä kun esimerkkinä oli ollut turun tuomikirkon lyöntimäärät. Eivät suostuneet siirtämään.
Tein tietokoneohjelman jossa oli sekavien sireenien ja räjähdysten ääntä. Ajastin sen minuutin pieleen naapurin kellon kanssa. Aamuisin töihin lähtiessä laitoin kaiuttimet seinää vasten josta ne meuhkasivat stereoiden kautta heille päivän.
Papan valittaessa ilmoitin hommanneeni uuden kaappikellon itselleni.
2 viikon päästä se luovutti ja otti kellonsa pois.
Mua ei ole koskaan kenenkään käkikellot tai vastaavat häirinneet. Niihin tottuu niin äkkiä, ettei sitä kukuntaa tai löyntiääniä kohta enää kuulekaan =) (Paitsi kun muuttaa uuteen asuntoon, missä naapureilla ei kellot "möykkää", niin kovasti tuntuu jotain puuttuvan.)
 
Ei kuulu kerrostaloon
Piano ei kuulu kerrostaloon. Meille ostettiin sähköpiano kun olimme pieniä, ja soitimme sitä kuulokkeilla.

Myöhemmin muutettuamme omakotitaloon ostettiin oikea piano.

Mutta kyllä, piano ei todellakaan kuulu kerrostaloon, ja ammattimuusikotkin voivat hommata itselleen luvallisen treenikämpän harjoitteluaan varten. Ihan kuten itsekin olen tehnyt, bändiaikoinani.
 
Joskus soittanut
[QUOTE="ope";30219826]Digipiano antaa pojan harjoitella ilman aikarajoituksia. Hyvä digipiano on tuntumaltaan parempi kuin huono akustinen.[/QUOTE]

Joo, ja mä osaan matkia Andy McCoyta paremmin kuin Andy itse :D

Nykyään akustisiin pianoihin saa digitaalisen silent-toiminnon, joka on hyvä vaihtoehto kerrostaloon niille, joilta rahaa löytyy. Mutta silläkään soitettaessa ei vaihtoehtona ole vetää koko ajan luurit päässä, jos meinaa oikeasti oppia soittamaan sitä akustista.

Aloittajalle: Kannattaa sopia soittoajat naapurien kanssa ja kysellä myös musiikkiopistosta harjoitteluaikoja.
 
....
Itse olen asunut samassa kertsissä haitarinsoittajan kanssa, ja kyllä se kuului. Ei se nyt minua hirveästi haitannut, mutta uskon että jotain mielensäpahoittajaa tai kerrostalokyttääjää haittaa tuommoinen meteli ihan hirveästi.

Etenkin jos se on jonkun pikkulapsen pimputtelua, ajatuskin puistattaa! Taitavasti soitettuna varmaan vielä menettelee, vaikka ehkä myös se hyvin soitettu fur elise tulee kaikkien naapureiden korvista ulos kun sitä tarpeeksi monta kuukautta kuuntelee :D
 
no joo
Meillä kotona oli piano kerrostalossa ja sitä me pimputeltiin, koskaan ei kukaan valittanut kun yöllä ei soitettu. Miten toisiin asuntoihin kuului, en tiedä, mutta rappukäytävään hyvin kuului.
Meillä nyt omakotitalossa piano, pikkurummut, nokkahuiluja yms. soittovälineitä. Yhden käden sormissa se kun kiellettu tai käsketty lopettamaan. Pikkuhiljaa omikseen ovat oppineen vähän soittamaan. Musiikki edistää lapsen kehitysta ja oppimista. :D Koittakaa sietää sitä naapurun muksin pimputusta, jospa jokupäivä hän jo soittaa hyvin ja nautittavasti.
Akustinen piano on kalliimpi kuin digipiano ja sitä pitäisi muutaman vuoden välein virittää ja sekin maksaa.
 
vierass
Meillä kotona oli piano kerrostalossa ja sitä me pimputeltiin, koskaan ei kukaan valittanut kun yöllä ei soitettu. Miten toisiin asuntoihin kuului, en tiedä, mutta rappukäytävään hyvin kuului.
Se on hyvin korkea kynnys tulla suoraan valittamaan, mutta voin sanoa, että moni ihminen siinä talossa on varmasti mielessään tai jopa ääneen muille kotona kironnut teidät moneen kertaan.
 
Joskus soittanut
Disharmoniat särähtää kun sormi osuu viereiselle nuotille vaikka paino olisi kuinka vireessä.
Joo, ja jos on absoluuttinen sävelkorva, koko piano särähtää korvaan vaikka olisi vasta viritetty. Muta näin pääsääntöisesti epävireiseen pianoon auttaa virittäjä eikä soittotaidon kehittyminen.

Ne äänet kun eivät ole epävireisiä, vaan "vain" vääriä. Eri asia sitten joissain muissa soittimissa.
 
no joo
Se on hyvin korkea kynnys tulla suoraan valittamaan, mutta voin sanoa, että moni ihminen siinä talossa on varmasti mielessään tai jopa ääneen muille kotona kironnut teidät moneen kertaan.
Silloin oltiin toisten kanssa enempi tekemisissä kuin nykypäivänä ja käytiin toisissa ja ongelmista puhuttiin ja valitettiin ja sovittiin.
Alakerran asukkaat valittivat kyllä, mutta siitä jos klo 22 jälkeen kuului askeleiden ääniä. :) Päivisin kuuluvista äänistä ei valitettu, koska äänet nyt vaan kuului silloin elämään.
No, niistä ajoista on jo vuosikymmeniä aikaa...
 

Yhteistyössä