Vuokra vai omistusasunto?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
kahvikirahvi
Ymmärrän tuon muuton helppouden perusteena, mutta en noita kodinkoneiden hajoamisia. Lähtökohtaisesti hella ja jääkaappi kestää vähintään 10 vuotta. Uudet saa yhteensä tonnilla, tarjouksesta allekin. Niiden kustannus per vuosi on siis noin 100 euroa, eli alle kympin kuussa. Itse uusin juuri keittiön koneet (nuo mainitut + astianpesukone) ja rahaa meni 1200 euroa. Entiset oli 23 vuotta vanhoja. Kuukausikustannus tuolla eliniällä ja hinnalla oli siis noin neljä euroa.

Ei kai tuollaista kustannusta kannata ottaa millään lailla huomioon, kun asumisen kuluissa muuten puhutaan kuukausitasolla satasista tai jopa tonneista.
Ei se niistä kustannuksista olekaan kiinni, vaan mielestäni se on vuokralla asumisen helppoudessa boonusta ettei niitä kodinkoneita tarvitse ostaa itse, ja sen tuhatkakssataa euroa voi käyttää johonkin muuhun.

Tuntuu että monet vuokralla-asumisen puolustelijat eivät vaan ymmärrä sitä faktaa että se lainan maksaminen loppuu joskus, Vuokran maksaminen loppuu kuolemaan.
Tuntuu että omistusasuntoa puolustelevat ei ymmärrä sitä että kaikki ei halua ottaa lainaa (ja joillekin sitä ei myönnetä), eikä asua samassa paikassa kahtakymmentä vuotta.
Kyllä mä maksan ihan mielelläni vuokraa siitä että mulla on katto pääni päällä, paikka missä olla ja elää.
 
jep..
Tuntuu että omistusasuntoa puolustelevat ei ymmärrä sitä että kaikki ei halua ottaa lainaa (ja joillekin sitä ei myönnetä), eikä asua samassa paikassa kahtakymmentä vuotta.
Kyllä mä maksan ihan mielelläni vuokraa siitä että mulla on katto pääni päällä, paikka missä olla ja elää.
Haluamiseen en ota kantaa mutta tuohon ei myönnetä kohtaan sen verran että olen koko ajan kirjoittanut normaaliesta työssäkäyvistä ihmisistä.. JOtka pääsääntöisesti kyllä saavat lainaa jos haluavat.
 
vieras..
Tuntuu että omistusasuntoa puolustelevat ei ymmärrä sitä että kaikki ei halua ottaa lainaa (ja joillekin sitä ei myönnetä), eikä asua samassa paikassa kahtakymmentä vuotta.
Kyllä mä maksan ihan mielelläni vuokraa siitä että mulla on katto pääni päällä, paikka missä olla ja elää.
Omistusasuntoa on helppoa vaihtaa juuri niin usein kun haluaa. Omistusasuja voi halutessaan vaihtaa paikkakuntaa ja vaihtaa isompaan/pienempään asuntoon milloin tahansa - laina siirtyy vain seuraavaan asuntoon.

Ainoa käytännön ero on että omistusasjuja vaurastuu samalla kun vuokralla asuja köyhtyy.
 
Pessimisti
Moon harkinnu talon ostamista, mutta pelkään, että mun tuurilla siitä löytyy hometta viimeistään 5 vuoden päästä ostosta. Tai että huomataankin, että radonkaasua on ilmassa yhtä paljon kuin happea. Tai että se on rakennettu vanhalle intiaanien hautuumaalle ja levottomat henget kummittelee siellä aina täydenkuun aikaan. :(

Vuokralla asuminen on toki kalliimpaa, mutta ei tartte stressata yhtään mistään.

Toisaalta haluaisin oman asunnon, jota saisi laittaa kuten mielii ja johon sitä rahaakin tulisi säästettyä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kahvikirahvi
Haha :) No sittenhän sitä voi tehdä mitä vaan.. Mutta silti ei pysty selittämään vuokralla asumista taloudellisesti järkeväksi vaihtoehdoksi suurimmalle osalle ihmisiä.
Mie tiedän muuttavani lähivuosina ainakin kahdesti, niin ei mun vinkkelistä ainakaan olis taloudellisesti järkevä vaihtoehto ottaa lainaa. (Eikä mulle sellaista tosin nyt edes myönnettäiskään, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.)

Enkä ainakaan minä ole sanonut että se olisi suurimmalle osalle järkevin vaihtoehto, vaan aloituksessa kysyttiin mielipidettä, ja tämä oli mun mielipide miksi itse asun mielummin vuokralla ja liputan sen puolesta omasta puolestani.
 
Moon harkinnu talon ostamista, mutta pelkään, että mun tuurilla siitä löytyy hometta viimeistään 5 vuoden päästä ostosta. Tai että huomataankin, että radonkaasua on ilmassa yhtä paljon kuin happea. Tai että se on rakennettu vanhalle intiaanien hautuumaalle ja levottomat henget kummittelee siellä aina täydenkuun aikaan. :(

Vuokralla asuminen on toki kalliimpaa, mutta ei tartte stressata yhtään mistään.

Toisaalta haluaisin oman asunnon, jota saisi laittaa kuten mielii ja johon sitä rahaakin tulisi säästettyä.
On todennäköistä, että talosi sijaitsee juuri vanhan intiaanihautuumaan päällä. Se on suomessa melko yleistä. Poltergeist ilmiöt ovat näissä taloissa yleisiä. Lamput heiluvat, ovet paukkuvat ja kummitukset tekevät varsin veemäisiä jäyniä öisin.
Meillä kävi just niin.
Myytiin sitten talo sellaiselle herttaiselle lapsiperheelle... eivät raukat tienneet mihin ryhtyivät. Yrittivät kyllä kaupanpurkua, mutta eihän kukaan niiden lätinöitä uskonut. Mekin naurettiin niille koko oikeuslaitoksen kanssa, vaikka oikeasti tiedettiin totuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Pessimisti
kahvikirahvi
On todennäköistä, että talosi sijaitsee juuri vanhan intiaanihautuumaan päällä. Se on suomessa melko yleistä. Poltergeist ilmiöt ovat näissä taloissa yleisiä. Lamput heiluvat, ovet paukkuvat ja kummitukset tekevät varsin veemäisiä jäyniä öisin.
Meillä kävi just niin.
Myytiin sitten talo sellaiselle herttaiselle lapsiperheelle... eivät raukat tienneet mihin ryhtyivät. Yrittivät kyllä kaupanpurkua, mutta eihän kukaan niiden lätinöitä uskonut. Mekin naurettiin niille koko oikeuslaitoksen kanssa, vaikka oikeasti tiedettiin totuus.
Eikä saa unohtaa sitä homotalomahdollisuutta, siitähän oli pitkä ketju täällä aikanaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Vela
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30220632:
No, mitä ehdotat ratkaisuksi esimerkiksi ihmiselle, jolla on hyvin pienet tulot eikä mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa? Luuletko todella, että kaikkien ihmisten köyhyys poistuu vain asuntolainaa hakemalla?
Käsittääkseni nyt puhuttiin tilanteesta, jossa on se valinnan mahdollisuus. Se köyhä joutuu tietysti sitten jäämään yhteiskunnan armeliaisuuden varaan ja toivomaan parasta. Muiden kannattaa suunnitella ja miettiä vuosikymmenienkin päähän.

Vitsit että ärsyttävää kun keskusteluissa pitäisi aina lisätä ne kaikki mahdolliset desclaimerit kun ihmisten oma maalaisjärki ei riitä... tyyliin:

* Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa asuntolainaa, jolloin kommenttini ei koske heitä
* Jotkut tulevat perimään niin paljon, ettei heillä ole väliä ostaako vai vuokraako, ja kommenttini ei koske heitä
* Joku kuolee ensi vuonna jolloin taas ei ole väliä, ja kommenttini ei koske heitä
* Voi tulla maailmansota jolloin kenellekään ei ole väliä, jolloin kommenttini ei enää ole voimassa
* Jne jne

Tulisipa sujuva ja fiksu keskustelu...
 
Vela
Ei se niistä kustannuksista olekaan kiinni, vaan mielestäni se on vuokralla asumisen helppoudessa boonusta ettei niitä kodinkoneita tarvitse ostaa itse, ja sen tuhatkakssataa euroa voi käyttää johonkin muuhun.
No ainakin mun asunnossa se 1200e kuluisi alle kolmessa kuukaudessa vuokriin. Sen verran isommat olisi kulut vuokrata mun kämppää kuin omistaa se... Eli jotenkin hassua sanoa, että käyttää sen pätöisen 5-10 euroa kuussa mieluummin johonkin muuhun, kun sen vastapainoksi käyttää sitten x00 euroa kuussa enemmän vuokraan :D.
 
"henni"
Varsinkin jos huono taloustilanne yllättää, niin kyllä mää mielummin soitan pankkiin, et voisinko saada lyhennysvapaita kuukausia ja maksaisin pelkkiä korkoja kuin et soittaisin vuokranantajalle etten nyt puoleen vuoteen maksais vuokria.
 
Pessimisti
Jos ottaa lisempi, niin enempi raha isointaa verotusta. Toki kai silloinkin käteen jää enempi.
Olet tainnut opiskella talousoppia :O

Onkohan noihin lainalaskureihin olemassa mitään sovellusta, jolla pystyisi laskemaan optimaalisen lainanmäärän ja lyhennyksen? Tarkoitan jotain, millä voisi arvioida kuinka suuren lainan pystyy kulloisillakin tuloilla ottamaan niin, että pystyy korkojen kanssa järkevästi lainaa lyhentämään.
 
Spencer Hastings
Olet tainnut opiskella talousoppia :O

Onkohan noihin lainalaskureihin olemassa mitään sovellusta, jolla pystyisi laskemaan optimaalisen lainanmäärän ja lyhennyksen? Tarkoitan jotain, millä voisi arvioida kuinka suuren lainan pystyy kulloisillakin tuloilla ottamaan niin, että pystyy korkojen kanssa järkevästi lainaa lyhentämään.
Ainakin Nordean verkkopankissa muistaakseni on laskureita. Ellei ihan normaalilla kotisivullakin.
 
Pessimisti
Ainakin Nordean verkkopankissa muistaakseni on laskureita. Ellei ihan normaalilla kotisivullakin.
No joo. En oikein tiedä, mitä mä tuolla kysymyksellä hain :D Kyllä mä lainalaskureita oon pyöritellyt.

Kai tarkoitin jotain, jolla voisi arvioida esim. 4000e/kk nettotuloilla, että minkä suuruista kk lyhennystä voisi järkevästi maksaa, menettämättä kuitenkaan elintasoaan. Tämä tietysti riippuu siitä, mitä tarkoitetaan elintasolla, mutta varmaan kaikkien menojen jälkeen pitäisi jäädä joku 1000e ruokaan ja huvituksiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
huoh.
Ymmärrän kyllä teidänkin pointit, mutta mie asun silti mielummin vuokralla enkä koe sitä yhtään huonona asiana.
Voit vain toivoa että sun lapset ovat yhtä ymmärtäväisiä siinä vaiheessa kun joutuvat muuttamaan vuokraslummin ja elämään puurolla koska äiti suuressa viisaudessaan luovutti 300 donaa tuntemattomalle sen sijaan että olisi laittanut ne säästöön.
 

Yhteistyössä